اخبار فناوری

خبر جدید | Korea Times مدعی شد: تولید انبوه تراشه‌های HBM هوش‌ مصنوعی سامسونگ با هدف غلبه بر SK hynix | مایفون مگ

واحد خبر مایفون مگ : به باور سامسونگ، حافظه‌های نیمه‌رسانا (حداقل تا پیش از پایان دهه جاری میلادی) پیشران اصلی رایانش مرتبط با هوش مصنوعی خواهند بود. این کمپانی کره‌ای امیدوار است به زودی اهمیت نیمه‌هادی‌های کلاس مموری و حافظه در سرورهای هوش مصنوعی بتواند از GPUهای Nvidia پیشی بگیرد. حتی کای هیون کیونگ (Kye Hyun Kyung)، مدیرعامل بخش نیمه‌رسانای سامسونگ، مدعی شده به لطف تلاش‌های این کمپانی، ساخت ابرکامپیوترهای مبتنی بر حافظه‌های نیمه‌رسانا تا سال 2028 امکان‌پذیر خواهد شد. حال، طبق خبری که اخیرا از سوی Korea Times منتشر شده، سامسونگ در سال جاری میلادی قصد دارد تراشه‌های حافظه با پهنای باند بالا – موسوم به HBM – را به تولید انبوه برساند.

به گفته Korea Times، سامسونگ از نیمه دوم سال جاری میلادی تولید انبوه تراشه‌های حافظه با پهنای باند بالا یا همان HBM را برای بازار هوش مصنوعی آغاز خواهد کرد. هدف سامسونگ از این کار رقابت با دیگر کمپانی کره‌ای یعنی SK hynix است. لازم به ذکر است، در حال حاضر در بازار نوپای تولید تراشه‌های حافظه برای هوش مصنوعی، SK hynix پیشتاز است. همزمان با ادامه رشد بازار سرویس‌های هوش مصنوعی زایشی، چیپ‌های HBM – که در ساخت سرورهای هوش مصنوعی مورد استفاده قرار می‌گیرند – جایگاه ویژه‌ای در صنعت تراشه‌های حافظه پیدا کرده‌اند؛ بازاری که مدتی‌ست با افت در تقاضا دست و پنجه نرم می‌کند.

به زبان ساده، چیپ‌های HBM از متصل کردن چندین حافظه DRAM به شکل عمودی به دست می‌آید. به این ترتیب، تراشه‌های HBM از لحاظ سرعت پردازش داده نسبت به تراشه‌های متعارف DRAM قدرتمندترند. البته نباید فراموش کنیم که قیمت چیپ‌های HBM دو تا سه برابر قیمت DRAM است. به باور تحلیلگران، چیپ‌های HBM به شکل فزاینده‌ای در صنعت مورد استفاده قرار خواهد گرفت زیرا سرورهای هوش مصنوعی در صورتی می‌توانند به خوبی پیاده‌سازی شوند که توسط DRAMهایی با عملکرد و ظرفیت بالا پشتیبانی شوند.

همان طور که گفته شد، در حال حاضر عمده بازار تراشه‌های HBM در دست کمپانی کره‌ای SK hynix است. طبق گفته‌های مؤسسه تحقیقاتی ترندفورس، در سال 2022 کمپانی SK hynix نیمی از بازار تراشه‌های HBM را قبضه کرده بود و سامسونگ و Micron به ترتیب 40 و 10 درصد از این بازار را در اختیار داشتند. البته ناگفته نماند، بازار HBM هنوز بسیار نوپا بوده و تنها حدود 1 درصد از مجموع بازار DRAM را به خود اختصاص می‌دهد. به گفته ترندفورس، انتظار می‌رود از امسال تا سال 2025، بازار HBM نرخ رشد سالانه 45 درصدی را تجربه کند. با توجه به اوج‌گیری دوران هوش مصنوعی، بعید نیست تقاضا برای محصولات HBM به شکل چشم‌گیری افزایش یابد.

بنا بر آنچه در گزارش اخیر Korea Times آمده، کمپانی سامسونگ – که مصمم است در بازار HBM بالاتر از SK hynix بایستد – آماده تولید انبوه تراشه‌های حافظه HBM3 با ظرفیت‌های 16 و 24 گیگابایتی است. سرعت پردازش داده این محصولات حدود 6.4 گیگابیت بر ثانیه تخمین زده شده و سریع‌ترین در بازار به شمار می‌روند. همین امر کمک به‌سزایی به افزایش سرعت محاسبه یادگیری سرورها خواهد کرد.

علاوه بر HBM، سامسونگ همچنان به معرفی راه‌کارهای جدید خود در حوزه حافظه ادامه می‌دهد. از جمله این راه‌کارها می‌توان به HBM-PIM اشاره کرد که یک تراشه حافظه با پهنای باند بالاست که از قدرت پردازشی هوش مصنوعی برخوردار است. نمونه دیگر CXL DRAM است که می‌تواند محدودیت‌های ظرفیت در DRAMهای متعارف را برطرف کند.

کیم دانگ-وون (Kim Dong-won)، تحلیلگر KB Securities، بر این باور است که سامسونگ با تولید محصولات جدید در بازار HBM، می‌تواند سودآوری خود را در بازار نسبتا راکد تراشه‌های حافظه بهبود ببخشد. به گفته وی، عرضه HBM3 به سازندگان GPU در آمریکای شمالی از سه‌ماهه چهارم سال جاری میلادی آغاز خواهد شد. در نتیجه، انتظار می‌رود سهم فروش HBM3 در مجموع فروش DRAM سامسونگ، از 6 درصد در سال 2023 به 18 درصد در سال 2024 افزایش یابد.

منبع: http://www.مایفون مگ/news/view-4959-samsung-to-mass-manufacture-hbm-memory-to-catch-up-with-sk-hynix.aspx

محمدصادق مجدی

محمدصادق مجدی هستم با بیش از 14 سال سابقه بازاریابی و تولید محتوای تکنولوژی برآنم که اطلاعاتم را با شما به اشتراک بذارم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا