اخبار فناوری

راهنمای خرید بهترین مادربرد – مایفون مگ

آیا شما قصد اسمبل کردن یک سیستم را دارید؟ آیا می‌دانید که مادربرد یکی از مهم‌ترین قطعات کامپیوتر شما محسوب می‌شود؟ یک کامپیوتر از قطعات سخت‌افزاری بسیار مختلفی تشکیل شده است. این قطعات روی بستری مشترک به نام مادربرد قرار خواهند گرفت. بدیهی است که این قطعه اهمیت زیادی دارد زیرا قرار است برخی از اجزای کامپیوتر را به هم متصل کند. شما هنگام خرید مادربرد باید به نکات بسیار مهمی توجه نمایید. اگر قصد تهیه این قطعه را دارید و می‌خواهید یک سیستم جدید اسمبل کنید، با ما همراه باشید. فروشگاه اینترنتی بروزکالا در ادامه راهنمای خرید بهترین مادربرد را به شما دوستان گرامی ارائه خواهد داد.

مادربرد چیست؟

قبل از اینکه بخوایم راهنمای خرید مادربرد رو بیان کنیم باید اول بدانیم مادربرد دقیقا چه کاری در سیستم ما انجام می دهد. مادربرد بستر مشترک برخی از قطعات کامپیوتر محسوب می‌شود. رم، کارت گرافیک، پردازنده، حافظه SSD برخی از مهم‌ترین قطعات یک کامپیوتر هستند که همگی به مادربرد متصل خواهند شد. این قطعه یک مدار چاپی است که وظیفه مرتبط کردن قسمت‌های مختلف رایانه را بر عهده دارد. مادربرد است که انرژی الکتریکی را به سایر قطعات ارائه می دهد و شرایطی را به وجود می آورد که اجزای کامپیوتر به یکدیگر متصل باشند. مادربرد دارای ویژگی‌های خاصی است که حتماً باید هنگام خرید، به آنها توجه کرد؛ در واقع همین مشخصات فنی خاص هستند که نقش مهمی را در خرید شما ایفا خواهند کرد.

 

نکات مهم هنگام خرید بهترین مادربرد (Motherboard)

پیش از آنکه جزئیات مهم خرید مادربرد را بیان کنیم، بهتر است که به این نکات توجه نمایید.

  • • مادربرد مورد نظر خود را در بین مادربردهای مدرن و جدید بازار انتخاب کنید تا در آینده برای ارتقای سایر اجزای کامپیوتر دچار محدودیت نشوید.
  • • به فرم فاکتور مادربرد توجه نمایید تا با اندازه کیس کامپیوتر شما سازگار باشد.
  • • برای بهره‌گیری از حداکثر توان پردازنده و کارت گرافیک، مادربردی متناسب با این قطعات تهیه نمایید.
  • • به این دقت کنید که مادربرد منتخب شما دارای اسلات‌های متنوعی باشد تا در آینده برای استفاده از قطعات با مشکل مواجه نشوید.
  • • هنگام انتخاب مادربرد، به تکنولوژی حافظه رم توجه نمایید. مادربرد شما باید از نوع رم کامپیوتر شما پشتیبانی کند.

حالا بیایید کمی جزئی‌تر به این مسائل بپردازیم تا کاملاً متوجه این موضوع شویم که هنگام خرید مادربرد باید به چه نکاتی توجه کنیم.

فرم فاکتور مادربرد

بهتر است ابتدا به فرم فاکتور مادربرد یعنی اندازه آن بپردازیم. در حالت کلی این قطعه در انواع ATX، Mini-ATX، Micro-ATX و E-ATX تولید می‌شود. بزرگ‌ترین نوع E-ATX است. مشخص است که برای استفاده از E-ATX به کیس کامپیوتر بزرگی نیاز خواهید داشت. برای کامپیوترهای شخصی کوچک نیز از Mini-ITX استفاده خواهد شد. مشخص است که هر چه سایز این قطعه بیشتر باشد، دارای پورت‌ها و اسلات‌های بیشتری خواهد بود و هر چه اندازه کوچکتری داشته باشد، اسلات‌ها و درگاه‌های کمتری خواهد داشت.  تعداد اسلات‌ها بسیار مهم است.

اما اندازه استاندارد مادربرد چیست؟ ATX فرم فاکتور استاندارد است و اکثر کامپیوترهای رومیزی از این نوع مادربرد استفاده می‌کنند. محبوب‌ترین نوع این قطعه ATX است. هر کدام از این چهار اندازه، دارای خصوصیات خاص خود هستند. فراموش نکنید که هنگام انتخاب سایز مناسب این قطعه، به اندازه کیس و انواع قطعاتی که قرار است به آن متصل شوند، دقت کنید.

 

انتخاب پلتفرم

هنگامی که می‌خواهید یک سیستم را اسمبل کنید و یا آن را ارتقا دهید، با تصمیمی سخت یعنی انتخاب پلتفرم مواجه خواهید شد. پردازنده یکی از مهم‌ترین قطعات کامپیوتر محسوب می‌شود و برند آن ارتباط مستقیمی با مدل مادربردی که می‌خواهید انتخاب کنید، دارد. در گذشته افرادی که این قطعه را برای سیستم گیمینگ یا سیستم حرفه‌ای خود می‌خواستند، محصولاتی از شرکت اینتل را انتخاب می‌کردند اما امروزه AMD رقیب بسیار جدی و قدرتمندی برای اینتل محسوب می‌شود و پردازنده‌های بسیار قدرتمندی تولید می‌کند.

به همین دلیل است که انتخاب بین این دو پردازنده مشکل به نظر می‌رسد. البته نگران نباشید زیرا کارشناسان مجرب بروزکالا با توجه به نیاز شما بهترین نوع مادربرد و پردازنده را به شما پیشنهاد خواهند داد و به شما مشاوره رایگان خواهند داد. بسیاری از افراد پردازنده‌های اینتل را می‌پسند و بسیاری دیگر به استفاده از پردازنده‌های AMD علاقمند هستند. در زمان خرید مادربرد باید بدانید که پردازنده مورد نظر شما محصول کدام یک از این شرکت‌‌ها می‌باشد. زیرا شما باید مادربردی را برگزینید که سوکت و چیپست سازگار با پردازنده شما را داشته باشد.

چیپست‌ها و سوکت‌

درست است که پردازنده‌ها اشکال و اندازه‌های مختلفی دارند اما نکته مهم در مورد ارتباط قطعه با مادربرد این است که تمام این پردازنده‌ها با سوکت به مادربرد متصل خواهند شد. می‌دانید که سوکت پردازنده همان بخشی است که پردازنده را به مادربرد متصل می‌کند؛ باید از این موضوع نیز مطلع باشید که سوکت‌ها دارای طراحی یکسانی نیستند.

در واقع به همین دلیل است که هنگام اسمبل کردن یک کامپیوتر و خرید مادربرد باید بدانید که قصد خرید پردازنده از کدام شرکت و کدام نسل دارید. یعنی اگر پردازنده مورد نظر شما اینتل است، باید بین مادربردهای اینتل محصولی را انتخاب کنید. اگر هم قصد استفاده از پردازنده ای ام دی را دارید، باید یک مادربرد AMD بخرید. بنابراین شما به مادربردی نیاز خواهید داشت که با CPU شما سازگار باشد و از سوکت آن پشتیبانی کند.

اسلات‌های رم

از دیگر موضوعاتی که باید در راهنمای خرید مادربرد مناسب، به آن اشاره کرد، توجه به اسلات‌های رم است. می‌دانیم که سرعت و ظرفیت رم برای کاربران ویژه‌ای دارد. به همین دلیل است که معمولاً کاربران به دنبال تهیه بالاترین سرعت و بیشترین ظرفیت رم هستند. نوع رم نیز مهم است. امروزه متداول‌ترین نوع رم در بین کاربران DDR4 است. درست است که DDR5 نسلی جدیدتر است و مدرن‌تر محسوب می‌شود اما قیمت بالایی دارد و به همین دلیل است که معمولاً ترجیح کاربران، استفاده از رم DDR4 می‌باشد. مهم این است که شما هنگام انتخاب مادربرد باید به سازگاری آن توجه نمایید.

برای خرید مادربرد حتماً باید به تعداد و نسل رم‌های مورد پشتیبانی مادربرد دقت کنید. به حداکثر سرعت و ظرفیت رم تحت پشتیبانی مادربرد توجه نمایید. دقت به این نکات باعث می‌شود که خرید بهترین مادربرد را با توجه به سازگاری آن با رم نهایی کنید.

پورت‌ها و اسلات‌ها

یکی از مهم‌ترین نکاتی که در زمان خرید مادربرد باید به آن توجه کنید، پورت‌ها و اسلات‌های متنوع است. شما برای اتصال قطعات مختلف کامپیوتر به مادربرد نیاز به پورت‌های متنوعی دارید. بنابراین اهمیت این اسلات‌ها بسیار زیاد است. اگر به مادربرد دقت کنید، متوجه کانکتورهای متنوعی می‌شوید که هر کدام از آنها کاربردهای خاص خودشان را دارند. اسلات‌های رم برای اتصال رم‌ها به کار می‌روند. از اسلات‌های PCIe برای اتصال قطعاتی مانند کارت گرافیک و کارت صدا استفاده خواهد شد. در واقع این پورت مهم‌ترین پورتی است که امروزه برای اتصال قطعات مختلف به کار می‌رود.

جالب است بدانید که این اسلات‌های PCIe در شکل‌های مختلف فیزیکی x1، x4، x8 و x16 ارائه خواهند شد. از اسلات‌های M.2 برای اتصال حافظه SSD استفاده خواهد شد. پنل I/O دارای انواع مختلفی از پورت‌ها است؛ کاربر به این پنل از بیرون کیس دسترسی خواهد داشت. پورت‌هایی مانند USB-C و HDMI و DisplayPort و… روی این پنل قرار گرفته‌اند. تنوع و تعداد این درگاه‌ها بستگی به قیمت مادربرد مورد نظر شما خواهد داشت. معمولاً قطعات رده بالا، درگاه‌ها و پورت‌های متنوعی را به کاربر ارائه خواهند داد. بنابراین شما باید هنگام انتخاب و خرید مادربرد از تعداد و تنوع کافی پورت‌ها مطمئن شوید.

شرکت‌های سازنده بهترین مادربرد (Motherboard)

از آنجا که راهنمای خرید مادربرد را به شما دوستان گرامی ارائه می‌دهیم، باید بهترین شرکت‌های تولید کننده این قطعه را به شما معرفی کنیم. بهترین برندهای مادربرد کامپیوتر که مدل‌های متنوعی را تولید می‌کنند، ایسوس، گیگابایت و MSI هستند. این شرکت‌ها با کیفیت‌ترین مادربردهای گیمینگ و معمولی را به کاربر ارائه می‌دهند. بهتر است که ابتدا ویژگی‌هایی که از مادربرد کامپیوتر خود انتظار دارید را در نظر بگیرید و سپس بین برندهای مطرح، بهترین گزینه را مطابق با نیاز خود تهیه نمایید.

خرید بهترین مادربرد از بروزکالا

هنگام خرید مادربرد باید به نکات متعددی توجه کرد که برخی از مهمترین نکات را با هم مرور کردیم. زمانی که قصد خرید این قطعه را دارید باید به فرم فاکتور، سازگاری قطعه با پردازنده، اسلات‌های رم، تنوع پورت‌ها و اسلات‌ها، برند قطعه، پشتیبانی از GPU، پشتیبانی از درایوهای SSD، وجود امکانات اضافی مانند وای فای و بلوتوث دقت کنید. به خاطر بسپارید که حتماً در انتخاب مادربرد مورد نظرتان آینده‌نگری کنید.

فروشگاه اینترنتی بروزکالا ارائه‌دهنده بهترین قطعات کامپیوتر مانند انواع مختلف مادربرد، پردازنده، کیس کامپیوتر، کارت گرافیک و… است. شما دوستان گرامی می‌توانید با مراجعه به وب‌سایت این فروشگاه معتبر از انواع مادربردهای مدرن و پیشرفته دیدن کنید.

باید این مژده را نیز به شما بدهیم که مجموعه بروزکالا بخش اسمبل آنلاین را برای کاربران عزیز فعال کرده است. این یعنی شما می‌توانید به صورت آنلاین با سلیقه خود و بودجه‌ای که در نظر دارید تمام اجزای کامپیوتر خود را انتخاب نمایید. متخصصان بروزکالا، کامپیوتر شما را به درستی اسمبل خواهند کرد و به شما تحویل خواهند داد. فراموش نکنید که کارشناسان این مجموعه همواره پاسخگوی تمامی سوالات شما دوستان عزیز هستند و می‌توانید برای مشاوره رایگان با آنها تماس بگیرید.

منبع: https://مایفون مگ.ir/2024/02/19/%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C-%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF-%D8%A8%D9%87%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D9%85%D8%A7%D8%AF%D8%B1%D8%A8%D8%B1%D8%AF/

تحریریه مای فون مگ

محمدصادق مجدی

محمدصادق مجدی هستم با بیش از 14 سال سابقه بازاریابی و تولید محتوای تکنولوژی برآنم که اطلاعاتم را با شما به اشتراک بذارم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا