اخبار فناوری

خبر جدید | اپل، نخستین شرکت 3 تریلیون دلاری جهان | مایفون مگ

واحد خبر مایفون مگ : هفته گذشته، یک شرکت سهامی عام (publicly traded company) برای نخستین بار توانست روز معاملاتی را با رقم خیره‌کننده 3 تریلیون دلار به پایان برساند؛ ابرشرکتی که با نام اپل چندین دهه است بر بازار فناوری جهان حکم می‌راند. به گزارش رویترز، قیمت سهام کمپانی اپل در معاملات روز جمعه 30 ژوئن 2023 (9 تیر 1402) با افزایش 2.31 درصدی، توانست در مجموع رشد نزدیک به 46 درصدی را از ابتدای سال جاری میلادی به ثبت رساند. البته ارزش بازار غول کوپرتینوئی پیش از این و در ژانویه 2022 نیز به طور موقت از این میزان فراتر رفته بود، اما در نهایت روز را زیر این رقم به پایان رساند. حال اما بالاترین آمار تثبیت‌شده نهایی در یک روز به نام اپل رقم خورده است.

اپل اولین بار در سال 2011 عنوان شرکت دارای باارزش‌ترین سهام جهان را تجربه کرد. آن هم در دورانی که ارزش بازار این مجموعه کمتر از 340 میلیارد دلار بود و حدود 3.3 درصد از فهرست S&P 500 را به خود اختصاص می‌داد. اما از آن زمان تا کنون، کمتر پیش آمده که این عنوان را برای مدتی از دست بدهد. چنان که ارزش بازار شرکت ابتدا در اواسط سال 2018 به 1 تریلیون دلار رسید و سپس در آگوست 2020 به رقم 2 تریلیون دلاری دست یافت و غول کوپرتینوئی را به نخستین شرکت ایالات متحده با ارزش بازار بیش از 2 تریلیون دلار تبدیل ساخت.

همان طور که اشاره شد، سازنده آیفون با رشد 2.3 درصدی، افزایشی 983 میلیارد دلاری را در حجم بازار خود تجربه کرد که حدود نیم تریلیون دلار از دومین شرکت با بیشترین ارزش (مایکروسافت) بالاتر است. این رشد همچنین به شاخص 100 شرکت نزدک نیز کمک کرد تا بهترین نیمه نخست سال را در تاریخ خود به ثبت رساند و مجموع سهام شرکت‌های فناوری را نیز در مسیر رشد قرار دهد. این در حالی است که ارزش بازار اپل در روزهای ابتدایی امسال برای اولین بار از ابتدای سال 2021، تا زیر 2 تریلیون دلار نیز سقوط کرده بود.

موفقیت اپل را به عوامل مختلفی می‌توان نسبت داد و معرفی هدست واقعیت ترکیبی Vision Pro در کنفرانس توسعه‌دهندگان این شرکت در ماه ژوئن یکی از این عوامل به شمار می‌رود؛ هدستی 3,499 دلاری که هدف کمپانی از معرفی آن، ایجاد تغییری انقلابی در صنعت واقعیت افزوده و مجازی عنوان شده است.

Apple Vision Pro

درآمد بالاتر از حد انتظار فصلی اپل در ماه می امسال نیز عامل دیگری بود که اعتبار سهام شرکت را نزد سرمایه‌گذاران تقویت کرد. چرا که با وجود کاهش اندک سود و میزان فروش، توانایی اپل در بازگشت به مسیر رشد، بار دیگر موقعیت رهبری آن را در بازار فناوری به اثبات رساند.

به غیر از عوامل مورد اشاره، موفقیت چشمگیر اپل در بازار سهام در سال 2023 میلادی بیش از همه مرهون گوشی پرچمدار این شرکت یعنی آیفون بوده که از زمان معرفی توسط استیو جابز در سال 2007، نقشی اساسی در رشد چشم‌گیر غول آمریکایی ایفا کرده است. محصولی که با مجموع فروش بیش از 2 میلیارد دستگاه، همچنان بخش قابل توجهی از درآمد سالانه این کمپانی را تامین می‌کند.

اپل با تکیه بر محبوبیت گوشی آیفون، بر بازار گوشی‌های هوشمند ایالات متحده و چین تسلط دارد. چنان که در ایالات متحده، پنج اسمارت‌فون برتر و پرفروش همگی گوشی‌های آیفون هستند و بیش از 50 درصد سهم بازار را در اختیار اپل قرار داده‌اند. آیفون در چین هم با برتری قابل ملاحظه‌ای، چهار گوشی از پنج محصول پرفروش را به خود اختصاص داده است.

واقعیت آن است که با وجود چالش‌های جدی بازار گوشی‌های هوشمند در ماه‌ها و سال‌های اخیر، اپل در برابر این شرایط دشوار‌ با انعطاف بالایی عمل کرده است. چنان که در سه‌ماهه دوم سال مالی 2023، درآمد این شرکت از عرضه آیفون به رقم چشمگیر 51.334 میلیارد دلار رسیده که در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته فراتر رفته و رکورد فروش تازه‌ای را در یک فصل به ثبت رسانده است.

Apple iPhone 14 Pro and iPhone 14 Pro Max

رشد چشمگیر ارزش بازار اپل بسیاری از استراتژیست‌های بازار را غافلگیر کرده و پرسش‌هایی از قبیل ادامه‌دار بودن این رشد را سبب شده است؛ چرا که اقتصاد جهان و آمریکا با افزایش احتمالی نرخ بهره توسط بانک مرکزی ایالات متحده آمریکا (فدرال رزرو) و آثار ناشی از آن رویاروست. با این حال، سرمایه‌گذاران همچنان مشتاق پتانسیل‌های رو به رشد در بخش هوش مصنوعی هستند و به عوامل کیفی اپل از جمله ترازنامه قوی، جریان‌های درآمدی بادوام و موقعیت رقابتی نیرومند اهمیت زیادی می‌دهند. از دید تحلیل‌گران برجسته موفقیت اپل به خوبی نشان می‌دهد که عملکرد درخشان غول آمریکایی در طول بیش از یک دهه، از اجرای استراتژی تجاری درستی حکایت دارد که قادر است مصرف‌کنندگان را با وفاداری بالا حذب شرکت کند. به گفته یکی از این تحلیل‌گران به نام جاناتان کورتیس (Jonathan Curtis)، مدیر سبدگردانی Franklin Equity Group، اپل از ترازنامه فوق‌العاده‌ای برخوردار است و روند سودآوری شرکت در آینده نیز ادامه خواهد یافت.

همچنین با ظهور نشانه‌های روشن در وال‌استریت، گروه مالی Citi نیز به تازگی از موقعیت مناسب اپل و توصیه به خرید سهام شرکت خبر داده است. از دید تحلیل‌گران این گروه، توانایی ابرشرکت آمریکایی برای ادامه روند افزایش حاشیه سود دست کم گرفته شده است. امری که چشم‌انداز رشدی در حدود 30 درصد را برای سهام اپل مطرح می‌کند و هدف 4 تریلیون دلاری ارزش شرکت را در دید سرمایه‌گذاران قرار می‌دهد.

با آن که در حال حاضر تمرکز صنعت فناوری بیشتر بر کاربرد هوش مصنوعی متمرکز است، اپل مسیر تثبیت‌شده خود را با توجه نسبتا محدود به فناوری‌های نوظهور ادامه داده است. امری که ابرشرکت کوپرتینویی را در مقایسه با رقبایی همچون مایکروسافت، گوگل، انویدیا و متا که با تمام وجود از هوش مصنوعی استقبال کرده اند، متمایز می‌سازد. گفتنی است که ارزش چهار شرکت آمریکایی آلفابت، مایکروسافت، آمازون و انویدیا در حال حاضر بیش از یک تریلیون دلار برآورد می‌شود و در این میان انویدیا نخستین شرکت تراشه‌ساز به شمار می‌رود که ارزش آن در ابتدای امسال به بیش از یک تریلیون دلار رسیده است.

منبع: http://www.مایفون مگ/news/view-4966-apple-s-market-cap-hits-3-trillion-dollar.aspx

محمدصادق مجدی

محمدصادق مجدی هستم با بیش از 14 سال سابقه بازاریابی و تولید محتوای تکنولوژی برآنم که اطلاعاتم را با شما به اشتراک بذارم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا