اخبار فناوری

خبر جدید | آشنایی با Axon 60 Ultra – پرچمدار ZTE با ارتباطات دوطرفه ماهواره‌ای و شبکه 5.5G | مایفون مگ

واحد خبر مایفون مگ: یک سال پیش ZTE از گوشی پرچمدار خود با نام Axon 50 Ultra رونمایی کرد. اگرچه این گوشی هوشمند از نظر پردازش یا آرایه دوربین حرف جدیدی برای گفتن نداشت، اما برگ برنده این محصول توانایی آن در برقراری ارتباط ماهواره ای دو طرفه بود. در روز پنجشنبه 11 آوریل 2024 (23 آوریل 1402) شرکت چینی ZTE مدل جدیدی از این گوشی را با نام Axon 60 Ultra رونمایی کرد. مانند مدل قبلی، ارتباطات ماهواره ای دو طرفه یکی از قابل توجه ترین ویژگی های Axon 60 Ultra است. از دیگر مشخصات این گوشی می توان به صفحه نمایش 1.5K، چیپست اسنپدراگون 8 نسل 2، اپتیک سه گانه (شامل دو دوربین 50 مگاپیکسلی) و باتری 6000 میلی آمپر ساعتی اشاره کرد.

در ابتدا لازم به ذکر است که سازنده هنوز جزئیات زیادی در مورد مشخصات و ویژگی های Axon 60 Ultra منتشر نکرده است. حتی عکس های منتشر شده با این گوشی هم چندان گویا نیستند. اما همین تصاویر نشان می دهد که طراحی Axon 60 Ultra (حداقل از قسمت پشتی) با طراحی مدل قبلی کاملا متفاوت است. هیچ اطلاعاتی در مورد نوع مواد به کار رفته در پشت گوشی وجود ندارد، اما ظاهر آن از سنگ الهام گرفته شده است. مقاومت کافی در برابر آب و گرد و غبار به لطف درجه حفاظتی IP68 نیز با این تم سازگار است.

صفحه نمایش Axon 60 Ultra مدل قدیمی تر با قطر 6.78 اینچ است. وضوح صفحه نمایش 1.5K است که تراکم بالایی تا 452 پیکسل در هر اینچ ارائه می دهد. در حال حاضر اطلاعاتی در مورد اندازه حاشیه های صفحه نمایش و یا اینکه در حالت تمام صفحه است وجود ندارد، اما می دانیم که این صفحه نمایش دارای نرخ رفرش 120 هرتز است و توانسته تاییدیه SGS سوئیس را برای فیلتر نور آبی خود دریافت کند.

تراشه قدرتمند اسنپدراگون 8 نسل 2 – طراحی شده با لیتوگرافی 4 نانومتری TSMC – قدرت این گوشی هوشمند را تامین می کند. در ساختار این تراشه یک هسته Cortex-X3 با فرکانس 3.2 گیگاهرتز، دو هسته Cortex-A715 با فرکانس 2.8 گیگاهرتز، دو هسته Cortex-A710 با فرکانس 2.8 گیگاهرتز و سه هسته Cortex-A510 وجود دارد. با فرکانس 2 گیگاهرتز و پردازنده گرافیکی آن Adreno 740 نام دارد که سازنده به رم و ظرفیت حافظه داخلی دستگاه اشاره ای نکرده است اما رم آن LPDDR5X و حافظه داخلی UFS 4.0 است.

ماژول دایره ای در پشت Axon 60 Ultra دارای سه لنز دوربین و همچنین فلاش LED دایره ای است. دوربین اصلی این گوشی دارای رزولوشن 50 مگاپیکسلی است و به فناوری لرزشگیر اپتیکال (OIS) مجهز شده است. یک دوربین فوق عریض 50 مگاپیکسلی و یک دوربین ماکرو (رزولوشن نامعلوم) در کنار دوربین اصلی دیده می شود. یک دوربین سلفی 32 مگاپیکسلی نیز در جلوی دستگاه تعبیه شده است.

یک باتری قدرتمند 6000 میلی آمپر ساعتی وظیفه تامین انرژی Axon 60 Ultra را بر عهده دارد. این باتری از شارژ استاندارد 80 واتی پشتیبانی می کند، اما ZTE نگفت که چقدر طول می کشد تا باتری کاملاً شارژ شود. آنچه در مورد باتری گوشی مهم است این است که این باتری برخلاف اکثر باتری های لیتیوم یونی موجود در گوشی های هوشمند موجود در بازار از نوع کربن سیلیکونی است.

گوشی هوشمند Axon 60 Ultra به شبکه ارتباطی 5.5G مجهز شده است. این شبکه – که به 5G-Advanced نیز معروف است – در واقع شبکه پیشرفته نسل پنجم اپراتور China Mobile است که سرعت بالایی را در اختیار کاربر قرار می دهد. (حداکثر سرعت دانلود 10 گیگابیت بر ثانیه و حداکثر سرعت آپلود 1 گیگابیت بر ثانیه است) 8 آنتن 5G با الگوریتم انتقال چند آنتن تطبیقی ​​در ساختار ارتباطی این گوشی وجود دارد. به لطف این الگوریتم، Axon 60 Ultra قادر است ارتباطات سلولی را به طور همزمان با ارتباطات ماهواره ای جمع کند.

هدف از این ادغام بهبود انتقال داده، کاهش تأخیر و بهبود اتصال (حتی در مناطقی با پوشش سلولی ضعیف) است. همانطور که در ابتدای خبر اشاره کردیم، ارتباط دو طرفه ماهواره ای – شامل برقراری و دریافت تماس و ارسال پیام از طریق ماهواره چینی تیانتونگ – یکی از بارزترین ویژگی های این گوشی است. ناگفته نماند که NFC و فرستنده مادون قرمز نیز در لیست مشخصات اتصال این گوشی قرار دارند.

یکی دیگر از نقاط قوت Axon 60 Ultra مربوط به سیستم عامل آن است. این پلتفرم بر اساس معماری “دو پلتفرمی” توسعه یافته است. با توجه به این معماری، امکان سوئیچ بین دو حالت مختلف وجود دارد: حالت کاربر و حالت هسته. در حالت کاربر، برنامه ها با دسترسی محدود به منابع سیستم اجرا می شوند و امنیت سیستم در سطح بالایی قرار دارد، اما حالت هسته با دسترسی نامحدود به منابع سخت افزاری، آزادی بیشتری را برای کاربر فراهم می کند.

ZTE هنوز چیزی در مورد قیمت و زمان عرضه این محصول به بازار اعلام نکرده است. در پایان شایان ذکر است که بر اساس برخی منابع غیررسمی، گوشی هوشمند Axon 60 Ultra محدود به بازارهای دولتی و نهادی چین در این کشور است و برای مشتریان عادی قابل خریداری نیست.

منبع: http://www.مایفون مگ/news/view-5358-introducing-zte-axon-60-ultra.aspx

تحریریه مای فون مگ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا