اخبار فناوری

اسنپدراگون 8 نسل 3 کوالکام رسماً معرفی شد: هوش مصنوعی روی دستگاه و ارتباط یکپارچه

درجریان رویداد Snapdragon Summit کوالکام، این شرکت نسل جدید تراشه پرچمدار خود با نام اسنپدراگون 8 نسل 3 را با تمرکز بر هوش مصنوعی روی دستگاه (on-device AI) برای گوشی‌های رده‌بالای اندرویدی در سال 2024 معرفی کرد. این شرکت همچنین از «Snapdragon Seamless» به‌عنوان واسطه‌ای برای ایجاد یکپارچه‌سازی بیشتر بین دستگاه‌ها رونمایی کرد.

تراشه اسنپدراگون 8 نسل 3 کوالکام

اسنپدراگون 8 نسل 3 بر اساس فرآیند 4 نانومتری با پیکربندی جدید هسته‌های CPU ساخته شده است که شامل یک هسته اصلی Cortex X4 با فرکانس 3.3 گیگاهرتز، پنج هسته عملکردی Cortex-A720 با فرکانس 3.2 گیگاهرتز و دو هسته بازدهی Cortex-A520 با فرکانس 2.3 گیگاهرتز است.

درمجموع، این چیپست 30 درصد سریع‌تر از نسل پیشین خود بوده و 20 درصد مصرف انرژی کمتری دارد. همچنین پردازنده گرافیکی Adreno جدید نیز تا 25 درصد عملکرد بهتری ارائه می‌دهد درحالی‌که همزمان 25 درصد مصرف انرژی کمتری دارد. در بخش بازی، ردیابی پرتو اکنون توان 1.5 برابر بهتر نسبت‌به نسل قبلی دارد.

اسنپدراگون 8 نسل 3 به‌همراه یک NPU (واحد پردازش عصبی) قدرتمند که در مقایسه با نسل گذشته 98 درصد سریع‌تر و 40 درصد کارآمدتر است، ارائه می‌شود که برای موارد استفاده از هوش مصنوعی مولد روی دستگاه طراحی شده است.

اسنپدراگون 8 نسل 3 می‌تواند مدل‌های زبانی بزرگ (LLM) به‌ویژه 7B Llama 2 را به‌صورت محلی با حداکثر 15 توکن‌درثانیه اجرا کند. تراشه جدید همچنین از مدل‌های بینایی زبان (LVM) و تشخیص خودکار گفتار مبتنی‌بر شبکه ترانسفورماتور (ASR) پشتیبانی می‌کند که آن را به اولین موتور هوش مصنوعی کوالکام تبدیل کرده است که از مدل‌های هوش مصنوعی مولد چندوجهی پشتیبانی می‌کند.

یکی دیگر از مواردی که کوالکام بر روی آن مانور می‌دهد، سریع‌ترین پخش پایدار تلفن همراه در جهان است که کمتر از یک ثانیه در هر تصویر بوده و کوالکام برای در دسترس قرار دادن آن، با استپ‌چت همکاری کرده است. همچنین Sensing Hub جدید برای فعال کردن تجربه‌های شخصی‌سازی همیشه روشن و کم‌مصرف وجود دارد.

یکی از مواردی که می‌توان از قابلیت‌های هوش مصنوعی استفاده کرد، دوربین است. ویژگی‌های برجسته AI دوربین شامل پاک‌کن اشیاء برای حذف افراد و اشیاء انتخاب‌شده و همچنین ویدیوی دید در شب با هوش مصنوعی می‌باشد. یکی دیگر از نسخه‌های نمایشی روی دستگاه، توانایی عکس گرفتن و گسترش محیط اطراف آن است.

بخشی که چهره‌ها، موها، لباس‌ها و آسمان را شناسایی و بهینه‌سازی می‌کند، اکنون می‌توان تا 12 لایه را پشتیبانی کرده و روی هر دو دوربین جلو و پشتی کار کند. کوالکام به‌ویژه در تلاش است تا هر دو دوربین را به‌صورت همزمان فعال کند. به‌عنوان‌مثال، دوربین‌های همیشه روشن می‌توانند قفل‌گشایی چهره و اسکن کد QR را فعال کنند، درحالی‌که «نمای Vlogger» به شما امکان می‌دهد همزمان از خود عکس بگیرید و فید سلفی را بر روی ضبط اصلی قرار دهید.

اسنپدراگون 8 نسل 3 همچنین از عکاسی Dolby HDR پشتیبانی می‌کند که در مقایسه با 16.7 میلیون رنگ ممکن با JPEG، بیش از 1 میلیارد سایه رنگ را امکان‌پذیر می‌کند.

تراشه اسنپدراگون 8 نسل 3 کوالکام

تراشه اسنپدراگون 8 نسل 3 کوالکام

مثل همیشه، این قابلیت‌ها به تولیدکنندگان گوشی هوشمند و توسعه‌دهندگان نرم‌افزار بستگی دارد که تصمیم بگیرند آیا ویژگی‌ها را بر اساس همه قابلیت‌های جدیدی که کوالکام ممکن کرده است، ارائه کنند یا خیر. Asus ،Honor ،iQOO ،Meizu ،Nio ،Nubia ،OnePlus ،Oppo ،realme ،Redmi ،RedMagic ،Sony ،vivo ،Xiaomi و ZTE به‌زودی دستگاه‌های رده‌بالای خود را با Snapdragon 8 Gen 3 عرضه می‌کنند که اولین مورد آن، سری شیائومی 14 در دو روز آینده است.

همچنین انتظار می‌رود سامسونگ نیز مدل خاص این تراشه را در گوشی گلکسی اس 24 اولترا خود استفاده کند.

دیدگاه شما پیرامون تراشه اسنپدراگون 8 نسل 3 کوالکام چیست؟

منبع: https://مایفون مگ.ir/2023/10/24/%D8%A7%D8%B3%D9%86%D9%BE%D8%AF%D8%B1%D8%A7%DA%AF%D9%88%D9%86-8-%D9%86%D8%B3%D9%84-3-%DA%A9%D9%88%D8%A7%D9%84%DA%A9%D8%A7%D9%85-%D8%B1%D8%B3%D9%85%D8%A7%D9%8B-%D9%85%D8%B9%D8%B1%D9%81%DB%8C-%D8%B4/

تحریریه مای فون مگ

محمدصادق مجدی

محمدصادق مجدی هستم با بیش از 14 سال سابقه بازاریابی و تولید محتوای تکنولوژی برآنم که اطلاعاتم را با شما به اشتراک بذارم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا