اخبار فناوری

چرا باید گوشی همراه را در هواپیما روی حالت پرواز بگذاریم؟

حتما تا به حال وقتی سوار هواپیما شدید و مهمانداران در حال گوشزد کردن نکات ایمنی هستند شنیده اید که می گویند تلفن همراه خود را خاموش و یا روی حالت پرواز قرار دهید. یا شایعاتی از قبیل انفجار و سقوط یک هواپیما به علت استفاده تلفن همراه توسط مسافرین به گوشتان خورده است. اما واقعا روشن بودن تلفن همراه و استفاده از آن خطرناک است؟ اگر شما هم بلیط هواپیما تهیه کردید و این سوال تبدیل به دغدغه ذهنیتان پیش از پرواز شده با ما همراه باشیم تا پاسخ به این پرسش را به شما بگوییم.

وقتی گوشی در حالت پرواز است چه می شود؟

هنگامی که گوشی را در حالت پرواز قرار می دهیم سیگنال های ورودی و خروجی گوشی بسته می شود و به جزء خدمات وای-فای هیچ سرویسی برای ارتباط در گوشی کار نمی کند. در هواپیما وقتی گوشی را خاموش و یا به حالت پرواز قرار ندهید وقتی به ارتفاع ۱۰ هزار متری زمین می رسیم گوشی همراه با فرستادن سیگنال هایی به شبکه های مخابراتی موجود در مسیر پرواز سیستم ناوبری هواپیما را دچار اختلال می کنند. اما آیا این اختلال منجر به سقوط هواپیما می شود؟ مسلما خیر. در واقع تقویت سیستم مغناطیسی گوشی در ارتفاع یک خطر بالقوه برای پرواز است که در ادامه به آن می پردازیم.

قوانین ایرلاین ها در خصوص تلفن همراه

از بیست سال پیش در خطوط هوایی قانونی مبنی بر عدم استفاده از تلفن همراه و خاموش کردن و یا روی حالت پرواز گذاشتن آن تصویب شده است. در گذشته و با کمبود اطلاعات در مورد سیستم های تلفن همراه این قانون امنیت مسافران را از بروز هر حادثه احتمالی تضمین می کرد. امروزه اما با رشد علم و تکنولوژِی این فرضیه که ممکن است امواج مغناطیسی تلفن همراه باعث اختلال در کابین خلبان شود به طور کلی رد شده است. در سال ۲۰۱۴ اداره امنیت پروازها اعلام کرد که استفاده از تلفن همراه و وسایل الکترونیکی هیچ مشکلی برای پرواز ایجاد نخواهد کرد اما اثبات این موضوع را به عهده ایرلاین ها گذاشت. اداره ایمنی ایرلاین ها اما با وضع قوانین سفت و سخت همچنان از مسافران می خواهند تا گوشی همراه خود را به حالت پرواز در بیاورند تا از کوچک ترین مشکلات هم جلوگیری کرده باشند.

استفاده از اینترنت در پرواز

اگر شما مداوم در سفر هستید و نیاز به استفاده از اینترنت برای چک کردن ایمیل ها و قرارهای کاریتان دارید و یا طول پرواز شما زیاد است و در مسیر حوصله شما سر می رود میتوانید از وای-فای پرواز استفاده کنید. در واقع شرکت های هواپیمایی هستند که برای رفاه حال مسافرین خود یک شبکه وای-فای درون کابین ایجاد می کنند تا آنها با وصل شدن به این شبکه بتوانند همچنان با دنیای بیرون ارتباط خود را حفظ کنند. دقت داشته باشید همه پروازها از این امکان بهره مند نیستند و فقط برخی کلاس های ایرلاین های خاص این امکانات را فراهم کرده اند. اگر استفاده از اینترنت در پرواز برای شما ضروری است می توانید با وبسایت پته و استعلام از آنها لیست ایرلاین هایی که وای-فای دارند را بپرسید و جهت تهیه بلیط هواپیما از کارشناسان پته کمک بگیرید.

استفاده از گوشی همراه در کابین

اکنون می دانیم که استفاده از گوشی همراه در کابین اشکالی در سیستم پرواز ایجاد نمی کند. اما آگاه باشید که همچنان یکی از وسایل و موارد ممنوعه در کابین هواپیما استفاده از گوشی و صحبت کردن در کابین است. شاید یکی از دلایل عدم استفاده از گوشی همراه در کابین رفاه حال دیگر افراد حاضر در آن باشد چرا که صحبت کردن در هواپیما در حالتی که شخص دیگری در کنار شما نشسته حالت خوشایندی برای او ندارد. پاتریک اسمیت خلبان و مؤلف کتاب “محرمانه‌های کابین خلبان” در کتاب خود نوشته است: تاثیرات تلفن همراه در پرواز به لحاظ فنی درست است. او در جواب به این سؤال که آیا ارتباطات تلفن‌های همراه واقعاً می‌تواند تجهیزات کابین خلبانی را مختل کند؟ می‌گوید ” پاسخ این سؤال به طور بالقوه مثبت است، اما در واقع به احتمال زیاد این مسئله خیلی هم جدی نیست و شرکت‌های هواپیمایی و اداره هوانوردی در این خصوص صرفاً معتقدند که کار از محکم کاری عیب نمی‌کند “. با توجه به اینکه تاثیر سیگنال های تلفن همراه هنوز از سوی هیچ ایرلاینی رد و یا تایید نشده است بهتر است برای مدتی گوشی همراه و وسایل الکترونیکی خود را در طول پرواز کنار بگذاریم و به حرف های مهماندار ها اعتماد کنیم تا با ذخیره باتری گوشی در سفر امنیت خود و دیگران را به مخاطره نیندازیم.

جمع بندی

اگر هنوز هم نگرانی های برای امنیت پرواز دارید، یا بخاطر خطرات پرواز از سفر با هواپیما هراس دارید باید بگوییم خیالتان راحت کافی است خدمات پرواز خود را به کارشناسان خبره تیم پته بسپارید و آنها پرواز شما را به خاطره ای خوش برایتان تبدیل می کنند. امیدواریم که با این مطلب جواب سوالاتتان را گرفته و برای پروازهای پیش رو آماده شده باشید. اگر سوالی هنوز در ذهن دارید که به جوابش نرسیدید برایمان کامنت کنید تا به شما پاسخ دهیم.

منبع: https://مایفون مگ.ir/2024/03/09/%DA%86%D8%B1%D8%A7-%D8%A8%D8%A7%DB%8C%D8%AF-%DA%AF%D9%88%D8%B4%DB%8C-%D9%87%D9%85%D8%B1%D8%A7%D9%87-%D8%B1%D8%A7-%D8%AF%D8%B1-%D9%87%D9%88%D8%A7%D9%BE%DB%8C%D9%85%D8%A7-%D8%B1%D9%88%DB%8C-%D8%AD%D8%A7/

تحریریه مای فون مگ

محمدصادق مجدی

محمدصادق مجدی هستم با بیش از 14 سال سابقه بازاریابی و تولید محتوای تکنولوژی برآنم که اطلاعاتم را با شما به اشتراک بذارم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا