اخبار فناوری

شکایت وزارت دادگستری آمریکا از اپل به‌دلیل انحصارگرایی + بیانیه رسمی اپل

به گزارش بلومبرگ، وزارت دادگستری آمریکا از اپل به‌دلیل نقض قوانین انحصارگرایی در بازار شکایت می‌کند. این شکایت در راستای تحقیقاتی خواهد بود که در ابتدا در سال 2019 به‌عنوان بررسی ضدانحصار شرکت‌های بزرگ فناوری آغاز شد. رگولاتورهای ایالات‌متحده پیش از این نیز از گوگل، متا و آمازون شکایت کرده بودند.

شکایت وزارت دادگستری آمریکا از اپل

طی چندین سال گذشته، مقامات اپل بارها با وزارت دادگستری آمریکا (DoJ) ملاقات کرده‌اند و تحقیقات همه چیز را از iMessage گرفته تا شیوه‌های تبلیغاتی را پوشش داده است. برخی از مواردی که وزارت دادگستری به آنها توجه کرده است:

چگونه اپل واچ با آیفون بهتر از سایر ساعت‌های هوشمند دیگر کار می‌کند.

چگونه اپل رقبا را از استفاده از iMessage منع می‌کند.

چگونه اپل شرکت‌های مالی را از ارائه خدمات Tap-to-Pay مشابه Apple Pay مسدود می‌کند.

این‌که آیا اپل برنامه‌ها و سرویس‌های خود را نسبت‌به برنامه‌های ارائه‌شده توسط توسعه‌دهندگان شخص ثالث ترجیح می‌دهد.

چگونه اپل cloud gaming را از اپ استور مسدود کرده است.

چگونه اپل خدمات مکان‌یابی آیفون را از دستگاه‌هایی که با AirTag رقابت می‌کنند، محدود می‌کند.

چگونه شفافیت ردیابی برنامه (App Tracking Transparency) بر مجموعه داده‌های تبلیغاتی تأثیر گذاشت.

هزینه‌های خرید درون برنامه‌ای که توسط اپل جمع‌آوری می‌شود.

رقبای اپل مانند Tile، Beeper ،Basecamp ،Meta و Spotify با بازرسان ضدانحصار صحبت کرده‌اند تا شکایات خود را در مورد اقدامات اپل بیان کنند، همان‌طور که بانک‌های بزرگ نیز چنین کرده‌اند. به‌گفته بلومبرگ، وزارت دادگستری قصد دارد استدلال کند که اپل از روش‌های غیرقانونی برای حفظ موقعیت مسلط در بازار استفاده کرده است و رقبا را از ویژگی‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری آیفون مسدود می‌کند.

در سال 2020، تحقیقات کمیته فرعی مجلس نمایندگان ایالات‌متحده به این نتیجه رسید که اپل، متا، گوگل و آمازون دارای انواع انحصاراتی هستند که آخرین بار در «عصر سرمایه‌گذاران نفت و راه‌آهن» مشاهده شده است.

اپل در iOS 17.4 مجبور شد تغییرات گسترده‌ای در نحوه عملکرد اپ استور در اتحادیه اروپا ایجاد کند تا از قانون بازارهای دیجیتال پیروی کند و همچنین اخیراً به‌دلیل رفتار ضدرقابتی علیه سرویس‌های موسیقی رقیب 2 میلیارد دلار در اروپا جریمه شد.

بیانیه رسمی اپل

در ادامه، اپل نیز به شکایت وزارت دادگستری پاسخ داده است. در این بیانیه، اپل می‌گوید این شکایت هویت این شرکت را تهدید می‌کند و به‌شدت از خود در برابر آن دفاع خواهد کرد:

«در اپل، ما هر روز نوآوری می‌کنیم تا مردم فناوری را دوست داشته باشند؛ محصولاتی را طراحی می‌کنیم که به‌طور یکپارچه با هم کار می‌کنند، از حریم خصوصی و امنیت افراد محافظت کرده و تجربه‌ای جادویی برای کاربران ما ایجاد می‌کنند. این شکایت، ما و اصولی را که محصولات اپل را در بازارهای رقابتی شدید متمایز می‌کند، تهدید می‌کند. اگر موفقیت‌آمیز باشد، توانایی ما را برای ایجاد نوعی از فناوری که مردم از اپل انتظار دارند یعنی همان جایی که سخت‌افزار، نرم‌افزار و خدمات با هم تلاقی می‌کنند، مختل می‌کند. همچنین یک سابقه خطرناک ایجاد می‌کند و به دولت قدرت می‌دهد تا دست سنگینی در طراحی فناوری مردم بگیرد. ما معتقدیم که این دعوا ازنظر حقایق و قانون اشتباه است و به‌شدت در برابر آن دفاع خواهیم کرد.»

این بیانیه در همان زمان منتشر می‌شود که وزارت دادگستری رسماً شکایت خود را علیه اپل به‌دلیل اعمال انحصار آیفون در بازار موبایل اعلام کرد.

شکایت ضدانحصاری توسط وزارت دادگستری ایالات‌متحده و همچنین 17 ایالت مطرح شده است. گارلند، دادستان کل ایالات‌متحده، این شکایت را این‌گونه توجیه می‌کند که اپل «فقط به تقویت انحصار گوشی‌های هوشمند خود ادامه می‌دهد.»

این شکایت به‌طور خاص اپل را به‌دلیل آنچه وزارت دادگستری به‌عنوان محدود کردن رشد برنامه‌ها، سازگاری محدود آیفون با ساعت‌های هوشمند غیر اپل، به‌استثنای برنامه‌های پیام‌رسانی خاص و موارد دیگر توصیف می‌کند، هدف قرار می‌دهد.

شکایت وزارت دادگستری آمریکا از اپل

شکایت وزارت دادگستری آمریکا از اپل

سایر جزئیات این شکایت قدیمی به‌نظر می‌رسند، مانند متهم کردن اپل به سرکوب خدمات پخش ابری تلفن همراه. اپل در اوایل سال جاری سیاست خود را در برابر خدمات بازی‌های ابری تغییر داد.

بااین‌حال، به‌نظر می‌رسد این دعوا هر حرکت رقابتی آیفون را که اپل انجام می‌دهد، انحصاری توصیف می‌کند. این شامل ویژگی‌هایی مانند CarPlay ،FaceTime، اشتراک اخبار و سرگرمی، خدمات مکان و موارد دیگر می‌شود.

یکی از ادعاهای جالب‌توجه این است که اپل ازطریق اقدامات انحصاری خانواده‌ها را از استفاده فرزندان از تلفن‌های اندرویدی منصرف می‌کند.

همان‌طور که در بالا ذکر شد، اپل بدیهی است که وزارت دادگستری را به‌دلیل اتهامات انحصاری آیفون در دادگاه به چالش خواهد کشید. بنابراین باید انتظار داشته باشید که فرآیند این دادگاه چندین سال به‌طول بینجامد.

دادخواست 88 صفحه‌ای را می‌توانید با زبان اصلی از اینجا بخوانید.

منبع: https://مایفون مگ.ir/2024/03/22/%D8%B4%DA%A9%D8%A7%DB%8C%D8%AA-%D9%88%D8%B2%D8%A7%D8%B1%D8%AA-%D8%AF%D8%A7%D8%AF%DA%AF%D8%B3%D8%AA%D8%B1%DB%8C-%D8%A2%D9%85%D8%B1%DB%8C%DA%A9%D8%A7-%D8%A7%D8%B2-%D8%A7%D9%BE%D9%84-%D8%A8%D9%87/

محمدصادق مجدی

محمدصادق مجدی هستم با بیش از 14 سال سابقه بازاریابی و تولید محتوای تکنولوژی برآنم که اطلاعاتم را با شما به اشتراک بذارم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا