اخبار فناوری

خبر جدید | نگاهی به Snapdragon Seamless – راهکار کوالکام برای اتصال‌ دستگاه‌های هوشمند | مایفون مگ

واحد خبر مایفون مگ : یکی از بزرگترین دشواری‌های پیش روی اکوسیستم‌ شرکت‌های فناوری، البته به استثنای اپل، اتصال‌پذیری و تجربه یکپارچه میان دستگاه‌های گوناگون است. مشکلی که تاکنون تلاش‌هایی همچون اپلیکیشن Your Phone مایکروسافت، Nearby Share گوگل و راه‌حل‌های اختصاصی توسعه‌دهندگان برای آن ارائه شده، اما همچنان نیازمند بهبود اساسی است. در همین راستا کوالکام در روزهای اخیر و در جریان برگزاری رویداد Snapdragon Summit در هاوایی آمریکا، از ارائه فناوری تازه‌ای با نام Snapdragon Seamless خبر داده است که بستری هوشمند برای اتصال یکپارچه و انتقال میان دستگاه‌ها به شمار می‌رود و می‌تواند موجب خشنودی بسیاری از فعالان بازار شود.

کوالکام با تأکید بر این که چارچوب (framework) جدید، اپلیکیشنی برای مصرف‌کنندگان نهایی به حساب نمی‌آید، از مجموعه گسترده‌ای از APIها و کتابخانه‌ها برای تولیدکنندگان خبر داده که در مسیر ارتقای راهکارهای کنونی اتصال‌پذیری موثر واقع خواهند شد.

قابلیت‌های Snapdragon Seamless

به گفته کوالکام، Seamless قابلیت‌های گوناگونی از جمله ویژگی شناسایی سریع را ارائه می‌دهد که با تکیه بر آن، دستگاه‌های در محدوده بلوتوث به سرعت شناسایی می‌شوند و از این طریق اطلاعاتی همچون طول عمر باتری و قدرت شبکه Wi-Fi قابل مشاهده خواهد بود. همچنین کاربر می‌تواند قفل دستگاه‌های جفت‌شده (paired) را نیز به سادگی باز یا آن‌ها را قفل کند. امکاناتی که با تکیه بر فناوری‌های Sensing Hub و FastConnect کوالکام امکان‌پذیر شده است.

مطابق اعلام شرکت آمریکایی، Snapdragon Seamless همچنین امکان اشتراک‌گذاری صفحه و فایل را میان دستگاه‌های اندرویدی و ویندوزی فعال می‌کند؛ درست مانند آن که «نشانگر ماوس یا فایل روی چندین دستگاه» حرکت داده می‌شود.

کوالکام همچنین سوئیچینگ صوتی هوشمند را به عنوان بخشی از راهکار تازه خود معرفی کرده و به عنوان نمونه از جفت شدن ای‌یربادز با گوشی هوشمند و برقراری تماس از طریق لپ‌تاپ یاد کرده است. با استفاده از این قابلیت، ای‌یربادز می‌تواند در صورت نیاز کاربر به برقراری تماس تلفنی به ‌طور خودکار به لپ‌تاپ سوئیچ شود و پس از آن با قطع شدن تلفن، بار دیگر به گوشی منتقل شود و ادامه موسیقی را پخش کند.

Snapdragon Seamless همچنین قابلیت‌های جالبی را در حوزه عینک‌های واقعیت تعمیم‌یافته ارائه کرده است. شرکت تراشه‌ساز در تبلیغات خود نمونه‌ای از انجام یوگا با استفاده از عینک XR را به نمایش درآورده که در آن گوشی هوشمند «فعالیت تناسب اندام» را (ظاهراً از طریق دوربین) ثبت و به صورت آنی حرکت‌های اصلاحی را برای کاربر پخش می‌کند. همچنین کوالکام اعلام کرده که کاربر می‌تواند فرایند ردیابی تناسب اندام را به طور آنی و از طریق ساعت هوشمند خود روی عینک XR دریافت کند.

ابر شرکت آمریکایی در کنار این قابلیت‌ها، بهبودهای عمومی را نیز وعده داده است. برای مثال، نرخ موفقیت اتصال مطابق ادعای شرکت از 80 به 99 درصد رسیده و زمان شناسایی اتصال نیز کمتر از یک‌سوم شده است. به علاوه، تاثیر موسوم به power impact در فرایند شناسایی دستگاه‌ها به یک‌هفتم رسیده است. به این ترتیب حتی اگر استفاده کاربر به جفت شدن هدفون با اسمارت‌فون، رایانه شخصی یا ساعت هوشمند محدود باشد، همچنان تجربه‌ای مطمئن‌تر و کارآمدتر در انتظار او خواهد بود.

همکاران کوالکام در ارائه فناوری تازه

کوالکام فهرست اولیه شرکای خود، یعنی ایسوس، گوگل، آنر، لنوو، مایکروسافت، اوپو و شیائومی را به عنوان کاربر این فناوری تایید کرده و افزوده است که نخستین دستگاه‌های مجهز به Snapdragon Seamless تا انتهای سال جاری میلادی عرضه خواهند شد. به علاوه برآورد شده است که شمار شرکت‌های استفاده‌کننده به لطف حضور کمپانی‌های چینی در سال 2024 گسترش خواهد یافت. اما تا همین جا نیز حضور گوگل و مایکروسافت در میان شرکای این تکنولوژی امیدوارکننده به نظر می‌رسد.

بنا بر اعلام کوالکام، Snapdragon Seamless در ابتدا روی چهار دسته از دستگاه‌ها یعنی گوشی هوشمند، رایانه شخصی، ای‌یربادز و ساعت هوشمند و ظاهرا در چندین تراشه جدید شامل Snapdragon X Elite ،Snapdragon 8 Gen 3، سری Snapdragon Sound S7 و Snapdragon AR2 Gen 1 به کار گرفته خواهد شد و در آینده به خودروهای هوشمند، اینترنت اشیا و فناوری‌های واقعیت تعمیم‌یافته هم گسترش خواهد یافت.

این تراشه‌ساز بزرگ همچنین از پردازنده Snapdragon 8 Gen 2 به عنوان نخستین چیپ‌ست اسمارت‌فون یاد کرده که سخت‌افزار مورد نیاز برای مجهز شدن به Snapdragon Seamless را داراست. از این رو شاید برای استفاده از توانایی‌های اتصال‌پذیری نیازی به خرید دستگاهی جدید نباشد.

آیا رقبای کوالکام فناوری جدید را می‌پذیرند؟

فرانسیسکو چنگ (Francisco Cheng)، مدیر بازاریابی کوالکام، در توضیح بیشتر پلتفرم تازه شرکت از امکان استفاده دیگر سازندگان از جمله مدیاتک و اینتل از این قابلیت‌ها سخن گفته است. به گفته او تولیدکنندگان تراشه برای این کار باید چارچوب اصلی Snapdragon Seamless را نیز مورد استفاده قرار دهند. او در عین حال تاکید کرده است که کوالکام به دنبال ارائه جایگزینی برای دیگر راه‌حل‌ها از جمله Intel Unison یا Continuity اپل نیست.

نکته مهم دیگر آن است که در برخی شرکت‌ها، یکپارچه‌سازی میان دستگاه‌ها ارائه می‌‌شود، اما به مجموعه دستگاه‌های تولیدشده توسط همان کمپانی محدود می‌ماند. به طور مثال شیائومی تنها از اتصال گوشی با لپ‌تاپ‌های شیائومی پشتیبانی می‌کند. تراشه‌ساز آمریکایی با اشاره به این مساله اعلام کرده که نحوه استفاده از Seamless به تولیدکنندگان تحمیل نخواهد شد و و محدودیت‌های میان برندها به صورت بالقوه همچنان قابل اِعمال خواهد بود. کوالکام در عین حال تأکید کرده که با توجه به حضور گوگل و مایکروسافت در فهرست شرکای اولیه، این فناوری برای سازندگان سیستم‌عامل نیز در دسترس خواهد بود. امری که امیدواری درباره پشتیبانی مناسب از اتصال میان ‌برندها را افزایش می‌دهد.

در مجموع، Snapdragon Seamless این توانایی را دارد که اتصال سریع و آسان میان دستگاه‌های مختلف از برندهای گوناگون را فراهم سازد. اما پرسش‌های مهمی نیز همچنان بدون پاسخ مانده‌اند: یکی این که آیا می‌توان ورود این فناوری به دستگاه‌های قدیمی‌تر را انتظار داشت؟ و دیگر آن که آیا سایر سازندگان تراشه که رقبای کوالکام به شمار می‌روند، این راه حل را خواهند پذیرفت؟ این پرسش‌ها تنها برخی ابهامات، و احتمالا موانع پیشِ روی پذیرش فراگیر فناوری تازه کوالکام است. اما در عین حال چارچوب تازه گامی بلند در جهت افزایش توانایی یکپارچگی میان دستگاه‌ها، خارج از اکوسیستم اپل، به شمار می‌رود.

منبع: http://www.مایفون مگ/news/view-5144-qualcomm-snapdragon-seamless-overview.aspx

محمدصادق مجدی

محمدصادق مجدی هستم با بیش از 14 سال سابقه بازاریابی و تولید محتوای تکنولوژی برآنم که اطلاعاتم را با شما به اشتراک بذارم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا