اخبار فناوری

تولیدکنندگان برتر ورق گالوانیزه در ایران

ورق گالوانیزه یکی از پرکاربردترین ورق‌های فولادی ساخته‌شده در صنعت است که به‌دلیل خواص منحصربه‌فرد خود در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. کاربرد این مقاطع باعث شد کارخانه‌های مختلفی در ایران اقدام به تولید آن کنند.

ورق‌های گالوانیزه تولیدشده در کشور از کیفیت‌های مختلفی برخوردار هستند و دلیل این موضوع نیز روش‌های ساخت و متریال متفاوتی است که کارخانه‌ها برای تولید این مقاطع مورد استفاده قرار می‌دهند. پس آشنایی با این ورق و تولیدکننده‌های آن اهمیت زیادی دارد. برای آگاهی از این موارد تا انتهای متن با ما همراه باشید.

معرفی ورق گالوانیزه و کاربردهای آن

ورق‌های فولادی به‌دلیل آهنی که در ترکیب خود دارند همواره در معرض خوردگی و زنگ‌زدگی هستند. این معضل باعث شد راهکارهای مختلفی به‌وجود بیاید تا مقاومت ورق‌های فولادی در برابر تماس با رطوبت و هوا افزایش یابد.

روش مهمی که برای این کار به‌وجود آمد گالوانیزاسیون نام دارد. در این فرآیند سطح ورق را از فلز روی می‌پوشانند تا مقاومت فولاد افزایش یابد. ایجاد این ویژگی باعث افزایش کاربردهای ورق گالوانیزه نیز خواهد شد.

ورق‌های گالوانیزه در صنایع مختلف که به فولادی مقاوم نیاز دارند مورد استفاده قرار می‌گیرند. از این صنعت‌ها باید به به پل‌سازی، صنایع مخابراتی، خودروسازی، لوازم برقی، نظامی، کشتی‌سازی، راه‌سازی و ساخت سازه‌های دریایی اشاره کرد.

معرفی تولیدکنندگان برتر ورق گالوانیزه

ورق‌های گالوانیزه تولیدی توسط کارخانه‌های مختلف کشور از کیفیت مناسبی برخوردار هستند اما باز هم چند برند توانسته‌اند این مقاطع را با کیفیت بالاتری عرضه کنند که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

کارخانه فولاد مبارکه

یکی از مهم‌ترین کارخانه‌های کشور که در تولید انواع ورق و مقاطع فولادی فعالیت دارد و بخش مهمی از نیازهای بازار داخلی و صادارات را تامین می‌کند کارخانه فولاد مبارکه اصفهان است.

این کارخانه ورق‌های گالوانیزه را در 3 گرید مختلف و با بهترین کیفیت شاملA526  با کاربردهای معمولی، A528 با کاربردهای کششی وA527  با قابلیت شکل‌دهی بالا عرضه می‌کند.

کارخانه فولاد امیرکبیر کاشان

این کارخانه را می‌توان اولین تولیدکننده ورق گالوانیزه گرم در ایران دانست که البته ورق‌های سرد و آنیل‌شده نیز تولید می‌کند. کارخانه فولاد امیرکبیر در سال 1379  با نام صنایع گالوانیزه فجر سپاهان فعالیت خود را آغاز کرد.

این کارخانه درحال‌حاضر بخش مهمی از نیاز کشور به ورق‌های مقاوم گالوانیزه را تامین می‌کند. همچنین ورق‌های تولیدشده توسط این برند به‌صورت ورق مسطح، قالب کلاف و ورق فرم دار با مقاطع سینوسی و ذوزنقه‌ای است.

کارخانه تولید ورق تاراز

یکی از جدیدترین کارخانه‌های تولید ورق‌های گالوانیزه در کشور تاراز است که فعالیت خود را در سال 1385 آغاز کرد و با ارائه مقاطع آهنی باکیفیت توانست خیلی زود خود را در میان رقبا مطرح کند.

عمده ورق‌های تولیدشده در این کارخانه از ضخامت پایینی برخوردار هستند. همچنین تاراز در ساخت و عرضه ورق‌های گالوانیزه رنگی جایگاه مهمی در کشور دارد. ضمن اینکه برخی مقاطع این کارخانه به خارج از کشور صادر می‌شوند.

کارخانه تولید ورق شهرکرد

این کارخانه انواع ورق گالوانیزه را به‌صورت ساده و دارای اسپینگل برای استفاده در صنایع خودروسازی تولید می‌کند. ظرفیت اسمی تولید کارخانه شهرکرد که در سال 1389 افتتاح شد نیز سالانه حدود 400هزار تن است. نکته دیگری که درخصوص این تولیدکننده باید بیان کنیم صادرات مقاطع آن به کشورهایی مانند امارات، عراق، پاکستان و افغانستان است.

کارخانه 7 الماس

یکی دیگر از برترین تولیدکنندگان ورق‌های گالوانیزه در ایران کارخانه 7 الماس است که در سال 1375 تاسیس شد. این کارخانه ظرفیت بالایی در تولید انواع مقاطع دارد اما بخش مهمی از تولیدات آن ورق‌های گالوانیزه هستند.

بخش بزرگی از ورق‌های این کارخانه به بازارهای خارجی صادر می‌شوند و حدود 15درصد از نیاز بازار داخلی را نیز تامین می‌کنند. از انواع مقاطع گالوانیزه تولیدشده در 7 الماس باید به کلاف، ورق‌های با مقاطع سینوسی و ذوزنقه‌ای، نواربری و شیت اشاره کرد.

قیمت ورق گالوانیزه

کارخانه‌های مختلف با توجه به متریال، روش‌های مورد استفاده و تجهیزاتی که دارند قیمت ورق را تعیین می‌کنند. همچنین نوسان‌های بازار باعث کاهش یا افزایش نرخ این مقاطع می‌شود. پس برای کسب اطلاعات دقیق باید قیمت ورق گالوانیزه آهن باکس را به‌طور روزانه بررسی کنید.

جمع‌بندی

ورق گالوانیزه یکی از پرکاربردترین مقاطع فولادی در برابر زنگ‌زدگی و خوردگی است که مقاومت آن با استفاده از فلز روی افزایش داده می‌شود. از برترین تولیدکنندگان این نوع ورق باید به فولاد مبارکه، امیرکبیر کاشان، تاراز، شهرکرد و 7 الماس اشاره کرد.

منبع: https://مایفون مگ.ir/2023/12/10/%D8%AA%D9%88%D9%84%DB%8C%D8%AF%DA%A9%D9%86%D9%86%D8%AF%DA%AF%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D8%B1%D8%AA%D8%B1-%D9%88%D8%B1%D9%82-%DA%AF%D8%A7%D9%84%D9%88%D8%A7%D9%86%DB%8C%D8%B2%D9%87-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%DB%8C/

تحریریه مای فون مگ

محمدصادق مجدی

محمدصادق مجدی هستم با بیش از 14 سال سابقه بازاریابی و تولید محتوای تکنولوژی برآنم که اطلاعاتم را با شما به اشتراک بذارم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا