اخبار فناوری

از زاهدان چه چیزهایی بخریم؟

زاهدان شهری جنوبی با مردمی مهربان و مهربان و جاذبه های گردشگری طبیعی و تاریخی فراوان است. اگر به فکر سفر به این شهر و خرید بلیط قطار زاهدان هستید، بهتر است از قبل برای اقامت خود در این شهر زیبا برنامه ریزی کنید. از آنجایی که یکی از مهم ترین بخش های هر سفر خرید سوغاتی است. بنابراین بهتر است یک روز را به گشت و گذار در بازارهای زاهدان اختصاص دهید. در زیر بهترین و معروف ترین سوغاتی های این شهر را به شما معرفی می کنیم. ما را تا انتها دنبال کنید.

تاریخ

خرما یکی از مهم ترین محصولات و سوغات شهر زاهدان محسوب می شود که شاید تاکنون نام آن را نشنیده باشید. باغات سیستان در کنار نخل های کرمان قرار گرفته و جلوه خاصی به این منطقه بخشیده است. خرما در زاهدان انواع مختلفی دارد. بهترین نوع آن خرمای مزوتی است که در شهرهای سراوان و ایرانشهر می روید. خرما ربی یکی دیگر از محصولات معروف این شهر است که طعم بی نظیری دارد و می تواند انتخاب خوبی برای سوغاتی باشد.

کوکی های تاریخچه

جایی که انواع خرما در زاهدان کشت می شود. بنابراین استفاده از آن در تهیه شیرینی و غذاهای لذیذ طبیعی خواهد بود. بیسکویت خرمایی یکی از معروف ترین و ارزان ترین سوغاتی های زاهدان است که در اکثر شیرینی فروشی ها و مغازه های این شهر به فروش می رسد. مطمئن باشید رایحه دارچین، هل و سیاه دانه به همراه طعم شیرین خرما، ترکیبی فوق العاده خوشمزه و متفاوت خواهد بود.

لاندو

لندو یکی دیگر از غذاها و سوغات محلی زاهدان است که با خرما، کنجد و گندم سوخاری تهیه می شود. از آنجایی که این دسر حاوی کالری خوبی است و بسیار مغذی است، نوشیدن آن به عنوان میان وعده انتخاب خوبی خواهد بود. جالب است بدانید برای تهیه این دسر خوشمزه ابتدا هسته و پوست خرما را جدا کرده و سپس چرخ می کنند؛ سپس با کنجد و گندم سوخاری مخلوط کرده و به شکل توپ درآورده و تزئین کنید.

انبه

در کنار خرما، موز و کنر که از پرطرفدارترین غذاهای زاهدان هستند، انبه نیز یکی دیگر از سوغاتی های محبوب و خوشمزه این شهر است که طعم بهتری نسبت به نمونه های وارداتی آن دارد. سرباز، قصرقند، نخشهر و چابهار از شهرهای اصلی پرورش انبه در سیستان و بلوچستان هستند و به همین دلیل این استان منبع انبه ایرانی محسوب می شود. ترشی انبه یکی دیگر از سوغات معروف این شهر است که طرفداران زیادی دارد.

ادویه ها

زاهدان همسایه هند و پاکستان است. بنابراین فرهنگ غذایی مشابهی با آنها دارد. در این شهر ادویه یکی از ارکان اصلی آشپزی به شمار می رود و به همین دلیل زاهدانی ها از ادویه های مخصوص برای طبخ انواع غذاها استفاده می کنند. «شرقشت» یکی از ادویه‌های معروف و پرطرفدار این منطقه به‌شمار می‌رود که از مخلوط دانه‌های شنبلیله، فلفل قرمز، زردچوبه، نمک، تخم گشنیز و سیاه‌دانه تهیه می‌شود. اوچیزک و تنوری از غذاهای محبوب این شهر هستند که با استفاده از این ادویه ها تهیه می شوند. اگر علاقه مند به طبخ غذاهای محلی و چشیدن طعم غذاهای مختلف هستید، پیشنهاد می شود حتما شارگشت را در لیست خرید خود قرار دهید.

گلدوزی

اگر به فکر تهیه یک هدیه ارزشمند و تقدیم آن به دوستان و عزیزان خود هستید، گلدوزی یکی از بهترین گزینه ها خواهد بود. این هنر که یکی از قدیمی ترین و زیباترین محصولات صنایع دستی مردم استان سیستان و بلوچستان به شمار می رود به بلوچی دوزی نیز معروف است. گلدوزی روی لباس یا پارچه انجام می شود و ریشه در زندگی و فرهنگ مردم بلوچ دارد. در این هنر از طرح هایی مانند گل و گیاه در دوخت پرده، پشتی، دستمال، سفره، عباهای سنتی و پارچه هایی در رنگ ها و طرح های مختلف استفاده می شود. جالب است بدانید که روش گلدوزی در شمال و جنوب این استان متفاوت است. در شمال استان از رنگ های روشن و طرح های ساده و در جنوب از رنگ های تیره و طرح های پیچیده برای اجرای این هنر استفاده می کنند.

ضرب سکه

یکی از زیباترین صنایع دستی زاهدان استان سیستان و بلوچستان، هنر آینه دوزی و سکه دوزی است که با کمک آینه و سکه های رنگی طرح های بسیار زیبایی خلق می کنند. مردم این منطقه معتقدند آینه بازتاب واقعیت است و به همین دلیل آینه دوزی به فرهنگی غنی در بین مردم سیستان و بلوچستان تبدیل شده است. در این هنر تکه های پارچه با رنگ های مختلف روی تخته نمدی به هم می بندند و با آینه کاری تزئین می کنند. حاصل تلفیق این هنر با گلدوزی و ابریشم بافی بسیار زیبا و چشم نواز خواهد بود.

خامه دوزی

خامه دوزی یا سفید دوزی یکی از هنرهای زیبای مردم سیستان و بلوچستان است و در واقع نوعی ابریشم دوزی است. از این کاردستی زیبا برای تزیین انواع لباس، ژیمناستیک، بالش و رومیزی استفاده می شود. اگر پوشیدن لباس های محلی یا تزئین خانه با آثار هنری برای شما جذابیت دارد، پیراهن های کرم دوزی یا ژاکت های سفید دوزی شده را انتخاب کنید.

محصولات حصیری

یکی از پر رونق ترین صنایع دستی در استان سیستان و بلوچستان و البته شهر زاهدان، هنر حصیربافی است. این هنر در مناطقی که درختان نخل زینتی وحشی زیادی وجود دارد، رواج بیشتری دارد. بلوچ ها از قسمت لطیف درختان خرما که در زبان محلی به آن «بیس» می گویند برای انجام این هنر استفاده می کنند. گلدان، کیسه حصیری، سبد نان، فرش، پنکه، کفش سنتی (سواس) و اسباب بازی از مهم ترین و پرفروش ترین محصولات حصیری زاهدانی است که می توانید از فروشگاه های صنایع دستی این شهر خریداری کنید.

راهنمای رزرو هتل و خرید بلیط قطار در زاهدان

اگر قصد سفر با قطار به شهر زیبای زاهدان و لذت بردن از زیبایی جاده را دارید، فلای تودی با قابلیت خرید اینترنتی بلیط قطار با مناسب ترین قیمت همراه شماست. از آنجایی که این فروشگاه اینترنتی معتبر با شرکت های مختلف ریلی کشور همکاری می کند. بنابراین بهترین بلیط ها را با قیمت مناسب به شما ارائه می دهد. زمانی که نقطه شروع و مقصد خود را در سایت وارد می کنید، انواع بلیط قطار زاهدان بر اساس قیمت از ارزان تا گران نمایش داده می شود و با بررسی هر کدام می توانید بهترین گزینه را انتخاب کنید.

علاوه بر امکان خرید آنلاین بلیط قطار، هتل ها را می توان به صورت آنلاین در Fly Today نیز رزرو کرد. برای داشتن تجربه بهتر اقامت در زاهدان توصیه می شود قبل از سفر بهترین اتاق این شهر را رزرو کنید.

منبع: https://مایفون مگ.ir/2024/05/05/%D8%A7%D8%B2-%D8%B2%D8%A7%D9%87%D8%AF%D8%A7%D9%86-%DA%86%D9%87-%DA%86%DB%8C%D8%B2%D9%87%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%A8%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D9%85%D8%9F/

تحریریه مای فون مگ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا