اخبار فناوری

تغییر فرآیند ساخت تراشه اپل A17 Bionic در سال ۲۰۲۴ برای کاهش هزینه‌ها همراه با افت عملکرد خواهد بود؟

کارخانه شایعات واقعا خروجی عجیبی دارد. درباره تغییر فرآیند ساخت تراشه‌ای که هنوز نه معرفی و نه تولید شده است، خبر ارائه می‌کند. گفته می‌شود که تغییر فرآیند ساخت تراشه اپل A17 Bionic در سال ۲۰۲۴ برای کاهش هزینه‌ها همراه با افت عملکرد خواهد بود. ادعایی که صحت آن باید بررسی شود.

تغییر فرآیند ساخت تراشه اپل A17 Bionic

گفته می‌شود تراشه A17 Bionic اولین تراشه ۳ نانومتری جهان است که بر روی فرآیند ۳ نانومتری TSMC به نام N3B شناخته می‌شود. شایعه شده که این تراشه به طور انحصاری در آیفون ۱۵ پرو و آیفون ۱۵ پرو مکس استفاده خواهد شد.

در حالی که ما باید منتظر مزایای بی‌شماری از جمله از جمله کارایی بهتر و عملکرد بهینه‌تر باشیم، هزینه تولید ویفرهای ۳ نانومتری قابل توجه است.

برای کاهش این هزینه‌ها، گزارش شده است که اپل در سال ۲۰۲۴ به جای فرآیند N3B به فرآیند N3E روی بیاورد که البته بدون عواقب نخواهد بود.

شایعات ادعا می‌کنند که A17 Bionic ممکن است در نتیجه تغییر به فرآیند N3E دچار افت عملکرد شود اما در عمل نباید اینطور شود.

آیفون ۱۷ پرو مکس در این توییت غلط تایپی است

آیفون ۱۷ پرو مکس در این توییت غلط تایپی است

پیش از این گزارش شده بود که اپل ۹۰ درصد از تولید تراشه‌های ۳ نانومتری TSMC را رزرو کرده است، که نشان می‌دهد این غول فناوری می‌خواهد قبل از اینکه کوالکام، مدیاتک و دیگران به این فناوری دسترسی پیدا کنند، در عرضه تراشه پیشرفته از رقبا جلوتر باشد.

رقبای اپل در زمینه ساخت تراشه برای امسال به فرآیند ۴ نانومتری TSMC پایبند خواهند بود و این نشان می‌دهد که هزینه‌های تولید تراشه ۳ نانومتری نه تنها زیاد است، بلکه اپل ظرفیتی برای دیگران باقی نگذاشته است. این ممکن است یکی از دلایلی باشد که شاید کوپرتینویی‌ها برای آیفون 15 پرو و آیفون 15 پرو مکس افزایش قیمتی در نظر داشته باشند.

در جهت مدیریت هزینه و تامین قطعه، اپل در سال ۲۰۲۴ به فرآیند N3E ریخته‌گری تایوان یا TSMC برای تراشه A17 Bionic متوسل خواهد شد.

این همان فرآیندی است که گفته می‌شود کوالکام و مدیاتک در سال آینده استفاده خواهند کرد. در حالی که این تصمیم شایعه شده به این معنی است که تولید چیپست ارزان تر خواهد بود، اما گفته می‌شود که عملکرد تراشه نیز کاسته خواهد شد که عجیب است.

در حقیقت باید فناوری جدیدتر N3E بهتر از N3B باشد اما منبع گزارش اینطور نمی‌گوید و برخلاف آن صحبت می‌کند.

برای مثال در مقایسه فناوری N3 در مقایسه با N5 تا ۳۰ درصد کمتر انرژی مصرف می کند. این مقایسه برای N3E عمکلرد ۳۲ درصدی را نشان می‌دهد. همچنین N3E عملکرد را تا ۱۸ درصد در مقایسه با N5 بهبود می بخشد، در حالی که N3 می‌تواند تا ۱۵درصد بالاتر رود.

به هر حال باید صبر کرد و دید که اپل چه تصمیم اتخاذ خواهد کرد.

منبع: https://مایفون مگ.ir/2023/06/11/%D8%AA%D8%BA%DB%8C%DB%8C%D8%B1-%D9%81%D8%B1%D8%A2%DB%8C%D9%86%D8%AF-%D8%B3%D8%A7%D8%AE%D8%AA-%D8%AA%D8%B1%D8%A7%D8%B4%D9%87-%D8%A7%D9%BE%D9%84-a17-bionic-%D8%AF%D8%B1-%D8%B3%D8%A7%D9%84-%DB%B2%DB%B0/

محمدصادق مجدی

محمدصادق مجدی هستم با بیش از 14 سال سابقه بازاریابی و تولید محتوای تکنولوژی برآنم که اطلاعاتم را با شما به اشتراک بذارم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا