اخبار فناوری

آموزش استخراج ارزهای دیجیتال با کامپیوتر و موبایل

اگر از فعالان بازار ارزهای دیجیتال باشید، حتماً اصطلاح استخراج یا ماینینگ به گوشتان خورده است. علاوه‌بر خرید ارزهای دیجیتال از صرافی آنلاین، آن‌ها را می‌توان از طریق استخراج نیز به‌دست آورد. درواقع، بسیاری از ارزهای دیجیتال مانند بیتکوین از راه استخراج تولید می‌شوند. ناگفته نماند که استخراج ارز دیجیتال بیتکوین فرآیندی بسیار انرژی‌بر است، به همین دلیل، تا‌به‌حال بسیاری از افراد آن را مورد انتقاد قرار داده‌اند.

اما فرآیند استخراج دقیقاً چیست؟ آیا استخراج ارزهای دیجیتال بدون استفاده از  تجهیزات گران‌قیمت و تخصصی ممکن است؟ چگونه می‌توان از طریق گوشی هوشمند فرآیند استخراج را انجام داد؟ در ادامه مقاله همراه ما باشید تا پاسخ تمامی سؤالات مطرح‌شده را بیابید. در ضمن، اگر به‌دنبال صرافی آنلاین معتبر ایرانی هستید، کلیک کنید.

استخراج ارز دیجیتال چیست؟

استخراج ارز دیجیتال به فرآیندی می‌گویند که طی آن مجموعه جدیدی از ارزهای دیجیتال تولید شده و به بازار ارزهای دیجیتال اضافه می‌شوند.

جهت درک آسان‌تر این فرآیند، بد نیست به‌صورت کوتاه و مختصر به بلاکچین بپردازیم. بلاکچین را می‌توان به‌عنوان یک دفتر کل بانک غیرمتمرکز در نظر گرفت که هم‌زمان اطلاعات را در چندین مکان ذخیره کرده و آن‌ها را به‌صورت منظم با اطلاعات تراکنش‌های جدید به‌روز می‌کند.

فرآیند به‌روزرسانی دفتر کل و اضافه شدن یک بلوک جدید از تراکنش‌ها به زنجیره اصلی، به‌دست کاربرانی انجام می‌شود که به آن‌ها ماینر می‌گوییم. ماینر‌ها برای استخراج باید معادلات ریاضی را حل کنند که از سوی شبکه تولید می‌شود.

چگونه با کامپیوتر ارز دیجیتال استخراج کنیم؟

پس از آن‌که فرآیند استخراج جایگاه محبوبی در میان معامله‌گران پیدا کرد، نرم‌افزارهای کامپیوتری بسیاری با هدف استخراج تولید شدند که امکان استخراج ارزهای دیجیتال را برای افراد فراهم می‌کردند.

البته توجه داشته باشید از آن‌جایی‌که در فرآیند استخراج ارزهای دیجیتال انرژی بسیار زیادی نیاز است، استخراج ارزهای دیجیتال با استفاده از کامپیوتر شخصی به‌احتمال ۹۹ درصد سودآور و به‌صرفه نخواهد بود.

استخراج بیتکوین با کامپیوتر خانگی باعث افزایش هزینه برق می‌شود و فشار بسیار زیادی به دستگاه شما وارد می‌کند. بنابراین، اگر به فرآیند استخراج علاقه‌مند هستید، توصیه می‌کنیم از کامپیوتر یا لپ‌تاپ شخصی استفاده نکنید و برای استخراج ارزهای دیجیتال، به‌دنبال تهیه تجهیزات و دستگاه مخصوص آن باشید.

با استفاده از چه نرم‌افزارهایی می‌توان در کامپویتر ارز دیجیتال استخراج کرد؟

در ادامه قصد داریم چند نمونه از نرم‌افزارهای مخصوص استخراج را در سیستم‌عامل‌های ویندوز و لینوکس معرفی کنیم. همراه ما باشید.

۱. سی. ‌جی. ماینر (CGMiner)

این نرم‌افزار با زبان برنامه‌نویسی C کدنویسی شده است و با تمام سیستم‌عامل‌ها سازگار است. محیط سی‌. جی. ماینر ظاهر گرافیکی ندارد و به‌صورت دستوری و متنی است. سی. جی. ماینر همچنین از استخرهای استخراج و و بسیاری از دستگاه‌ها پشتیبانی می‌کند.

توجه داشته باشید که این نرم‌افزار مخصوص کار با سخت‌افزارهای حرفه‌ای ماینینگ طراحی شده است. اگر برای بار اول وارد این نرم‌افزار شوید، برای اتصال به استخر استخراج از شما URL، نام کاربری و رمزعبور می‌خواهد. سی. جی. ماینر همچنین هر دستگاهی را که به کامپیوتر شما متصل باشد به‌صورت خودکار شناسایی می‌کند.

۲. بیت مینتر (Bitminter)

نرم‌افزار بیت مینتر فعالیت خود را از سال ۲۰۱۱ آغاز کرد و به‌عنوان قدیمی‌ترین و مطمئن‌ترین روش استخراج بیتکوین از طریق کامپیوتر شناخته می‌شود. این نرم‌افزار تولید شده است تا بتوانیم با استفاده از کامپیوتر‌های خانگی نیز بیتکوین استخراج کنیم.

بیت مینتر یک نرم‌افزار گرافیکی است و قابلیت آن را دارد که با سخت‌افزارهای ASIC و کارت‌های گرافیک کار کند. برای شروع استفاده از این نرم‌افزار کافی است با کلیک بر Engine Start، فرآیند استخراج را آغاز و روند آن را در قسمت Stats بررسی کنید. در بخش پایین نرم‌افزار پنجره‌ای قرار دارد که اعلانات اتصال موفق یک دستگاه یا استخر استخراج را نشان می‌دهد.

۳. بی. ‌اف. ‌جی. ماینر (BFGMiner)

بی. اف. جی. ماینر یکی دیگر از نرم‌افزارهای استخراج ارز دیجیتال با کامپیوتر است. توجه داشته باشید که این نرم‌افزار مخصوص سخت‌افزارهای ASIC تولید شده است. کد نرم‌افزار بی. اف. جی. ماینر به زبان C نوشته ‌شده است. این نرم‌افزار با برخی کارت‌های گرافیک سازگار است.

همچنین، این نرم‌افزار دارای قابلیت‌هایی ازجمله نمایش دمای دستگاه‌ها، اتصال به چندین استخر استخراج، و بهبود عملکرد پردازنده است. علاوه‌بر قابلیت‌هایی که مطرح شد، برای صرفه‌جویی در مصرف منابع سیستم از اتصال به استخرهای استخراج غیرقابل‌دسترس جلوگیری می‌کند.

آیا می‌توان با استفاده از گوشی ارز دیجیتال استخراج کرد؟

گوشی هوشمند تنها بخش کوچکی از قدرت یک کامپیوتر را دارد، درنتیجه، استفاده از آن جهت استخراج ارزهای دیجیتالی مانند اتریوم و بیتکوین که از الگوی استخراج اجماع اثبات کار استفاده می‌کنند، سود چشم‌گیری به‌دنبال نخواهد داشت.

بااین‌حال، اگر همچنان قصد دارید فرآیند استخراج ارزهای دیجیتال را از طریق گوشی خود انجام دهید، باید دقت داشته باشید که هیچ برنامه قانونی در Google Play یا Apple App Store برای استخراج وجود ندارد؛ چراکه این دو شرکت در سال ۲۰۱۸  تمامی برنامه‌های مربوط به استخراج را ممنوع کردند. اما چرا؟

از آن‌جایی‌که نرم‌افزارهای استخراج بر تمامی قطعات دستگاه فشار می‌آورند و باتری را تخلیه می‌کنند، اپل تحت هیچ شرایطی اجازه نصب نرم‌افزارهای استخراج را نمی‌دهد. از طرفی دیگر، در دستورالعمل‌های اپ استور نیز به‌وضوح مطرح شده است که هیچ برنامه‌ای نباید باتری را به‌سرعت تخلیه کند، فشار غیرضروری به دستگاه وارد کند و گرمای بیش‌ازحد تولید کند. نرم‌افزارهای استخراج نیز تمامی این موارد را شامل می‌شدند و به همین دلیل از اپ استور حذف شدند.

دلایل گوگل برای حذف برنامه‌های استخراج مشخص نیست. اما گوگل همچنان به نرم‌افزارهایی مجوز می‌دهد که فرآیند استخراج را از راه دور مدیریت می‌کنند. این امر بدان معنا است که نرم‌افزارهای استخراج ابری و مدیریت استخرهای استخراج همچنان در سیستم‌عامل گوگل مجاز هستند.

چگونه می‌توان با استفاده از گوشی ارز دیجیتال استخراج کرد؟

به همان دلایلی در ابتدای مقاله مطرح شد، انجام فرآیند استخراج به‌صورت انفرادی ایده خوبی به‌شمار نمی‌رود، اما گزینه‌های جایگزین نیز وجود دارند. مثلاً، ارزهای دیجیتالی مانند Pi coin و AntCoin طراحی شده‌اند که آن‌ها را می‌توان از طریق گوشی استخراج کرد.

استخراج ابری یکی دیگر از روش‌های استخراج است. شرکت‌هایی وجود دارند که در ازای دریافت پول، ارزهای دیجیتال مدنظر شما را با استفاده از ابزارهای ماینینگ استخراج می‌کنند و سود شما را برمی‌گردانند. در این زمینه برنامه‌های متعددی برای مدیریت فرآیند استخراج ابری در Play Store و Apple App Store وجود دارند.

در آخر، می‌توانید با دور زدن اپ استور و گوگل پلی استور، یک نرم‌افزار مخصوص استخراج را نصب کنید که به این فرآیند، بارگذاری جانبی (sideloading) می‌گویند. البته استفاده از این روش به دلایل امنیتی توصیه نمی‌شود. اغلب نرم‌افزارهایی که کانال‌های رسمی را می‌توانند دور بزنند ممکن است کدهای مخرب داشته باشند. بنابراین، با نصب چنین نرم‌افزارهایی به دستگاه خود بدافزار وارد خواهیم کرد.

بااین‌حال، از آن‌جایی‌که برنامه‌های استخراج ارزهای دیجیتال به‌طور رسمی از سوی شرکت‌های گوگل و اپل ممنوع شده‌اند، تنها راه استخراج ارزهای دیجیتال با استفاده گوشی، بارگذاری جانبی است.

امیدواریم پس از مطالعه این مقاله، اطلاعات کافی درزمینه استخراج ارزهای دیجیتال با گوشی و کامپیوتر کسب کرده باشید.

منبع: https://مایفون مگ.ir/2023/10/05/%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D8%B4-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%AE%D8%B1%D8%A7%D8%AC-%D8%A7%D8%B1%D8%B2%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AF%DB%8C%D8%AC%DB%8C%D8%AA%D8%A7%D9%84-%D8%A8%D8%A7-%DA%A9%D8%A7%D9%85%D9%BE%DB%8C/

تحریریه مای فون مگ

محمدصادق مجدی

محمدصادق مجدی هستم با بیش از 14 سال سابقه بازاریابی و تولید محتوای تکنولوژی برآنم که اطلاعاتم را با شما به اشتراک بذارم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا