اخبار فناوری

خبر جدید | گزارش مالی متا از سه‌ماهه اول سال 2023: اولین افزایش فروش بعد از سه فصل – ضرر 4 میلیاردی Reality Labs | مایفون مگ

واحد خبر مایفون مگ : متا شرکت مادر فیس‌بوک در روز چهارشنبه 26 آوریل 2023 (6 اردیبهشت 1401) گزارش مالی خود را از سه‌ماهه اول امسال منتهی به 31 مارچ 2023 منتشر کرده است. درآمد این شرکت در این بازه زمانی به حوالی 28.65 میلیارد دلار رسیده که نسبت به درآمد 27.9 میلیارد دلاری سال در بازه مشابه سال قبل از افزایش 3 درصدی حکایت دارد. این افزایش فروش که پس از سه فصل کاهش پیاپی به‌دست امده از پیش‌بینی 27.65 میلیارد دلاری تحلیلگران Refinitiv نیز به میزان قابل توجهی رفته است. همانطور که پیش‌بینی می‌شد بازار سهام نیز به این گزارش متا واکنش کاملاً مثبتی نشان داد و سهام این شرکت در معاملات بعد از ساعات اداری در روز چهارشنبه با افزایش 12 درصدی همراه شد.

سود خالص این مجموعه البته برخلاف درآمد آن با رشد روبرو شده و از 7.47 میلیارد دلار یا 2.72 دلار به‌ازای هر سهم در سال گذشته با کاهش 24 درصدی به 5.71 میلیارد دلار یا 2.2 دلار به‌ازای هر سهم رسیده است. مارک زاکربرگ (Mark Zuckerberg) مدیرعامل و بنیان‌گذاری متا اما ضمن خوب توصیف کردن این سه‌ماهه و اشاره به ادامه رشد مجموعه این شرکت می‌گوید: «کار هوش مصنوعی ما در حال ختم شدن به نتایج خوبی‌ در سرتاسر اپ‌ها و کسب و کار ماست. ما همچنین کارآمدتر می‌شویم بنابراین می‌توانیم با سرعت بیش‌تری محصولات بهتری تولید کرده و خود را در موقعیت قوی‌تری برای ارائه کردن چشم‌انداز بلندمدت خود قرار دهیم.»

متا بخشی از کاهش سود خالص این مجموعه را به آن‌چه هزینه‌های تجدید ساختار (Restructuring charges) می‌نامد مرتبط دانسته و از آن جمله به پروسه اخراج کارمندان، هزینه‌های یک‌پارچه‌سازی امکانات و بازسازی مراکز داده اشاره می‌کند که در نهایت هزینه‌ای نزدیک به 1.144 میلیارد دلار را به متا تحمیل کرده است. کل هزینه‌های متا در سال 2023 رقمی مابین 86 تا 90 میلیارد دلار پیش‌بینی شده که 3 تا 5 میلیارد دلار آن به هزینه‌های تجدید ساختار تعلق دارد. هزینه‌های سرمایه‌ای متا در این بازه زمانی مابین 30 تا 33 میلیارد دلار تخمین زده شده که سرمایه‌گذاری بیش‌تر در مباحث مرتبط با هوش مصنوعی و تولیدات وابسته به تبلیغات مثل فیدخبری و Reels در آن جای می‌گیرند.

زیرمجموعه Reality Labs شرکت متا که مسئولیت تولید و توسعه فناوری‌های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده برای به‌کار گرفتن آن‌ها در متاورس را بر عهده دارد در این فصل به درآمد 339 میلیون دلاری دست پیدا کرده که نسبت به درآمد 695 میلیون دلاری این بخش در سال گذشته با بیش از 51 درصد کاهش روبرو شده است. این زیر مجموعه در سه‌ماهه اول سال 2023 نه‌تنها سودی را نصیب متا نکرده بلکه ضرر 3.99 میلیارد دلاری آن در قیاس با ضرر 2.96 میلیارد دلاری سال قبل عمیق‌تر شده است. بخشی از دلائل این ضرر هنگفت را باید به تصمیم متا برای اخراج نزدیک به 10 هزار کارمند جست‌وجو کرد که از هزینه نزدیک به 1 میلیارد دلاری مرتبط با آن چیزی نزدیک به 523 میلیون دلار در سه‌ماهه اول 2023 یعنی در گزارش فعلی منعکس شده و مابقی آن تا پایان سال 2023 محقق می‌شود. متا همچنین از بیش‌تر شدن ضرر عملیاتی Reality Labs در ادامه سال جاری سخن به میان آورده است.

سهام متا در سال 2022 نزدیک به دو سوم ارزش خود را از دست داد اما در سال جاری ارزش آن در حدود 74 درصد افزایش یافت. این افزایش بعد از انتشار گزارش مالی سه‌ماهه اول این شرکت نیز ادامه پیدا کرد تا جایی‌که ارزش هر سهم که در نوامبر 2022 به حداقل میزان خود یعنی 89 دلار رسیده بود با افزایشی نزدیک به 164 درصدی به 234 دلار افزایش یافت. تبلیغات به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین منابع درآمدی مجموعه متا در طی چند سال اخیر با مشکلاتی بزرگی روبرو شده و مواردی مثل پیش‌بینی اخراج نزدیک به 21 هزار نفر از کارمندان این شرکت از جمله اقدامات زاکربرگ برای کاهش هزینه‌ها و بازگشت به سودآوری تلقی می‌شود. تغییر سیاست اپل در سال 2021 در زمینه نمایش تبلیغات در پلتفرم iOS و راه‌اندازی قابلیتی موسوم به «شفافیت ردیابی اپ» یا ATT ضربه مهمی به درآمد تبلیغاتی متا (فیس‌بوک سابق) وارد کرد و تکرار آن در سطحی پایین‌تر در سیستم‌عامل اندروید نیز پیچیده‌تر شدن این بحران را در پی داشت. بخش تبلیغات گوگل (که همراه با متا بازیگران اصلی دنیای تبلیغات آنلاین به‌حساب می‌آیند) مطابق گزارش مالی آلفابت از سه‌ماهه اول سال 2023 با وجودی که اندکی با کاهش درآمد روبرو شد اما همچنان در عبور کردن از انتظارات تحلیلگران بازار موفق عمل کرده است.

منبع: http://www.مایفون مگ/news/view-4854-meta-q1-2023-financial-results.aspx

محمدصادق مجدی

محمدصادق مجدی هستم با بیش از 14 سال سابقه بازاریابی و تولید محتوای تکنولوژی برآنم که اطلاعاتم را با شما به اشتراک بذارم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا