اخبار فناوری

گوگل Gemma به‌عنوان مدل هوش مصنوعی متن‌باز این شرکت رسماً معرفی شد

همه ما می‌دانیم که چند ماه از رونمایی گوگل Gemini می‌گذرد و این شرکت حتی اخیراً به‌روزرسانی جدیدی شامل Gemini 1.5 را نیز ارائه کرده است. اکنون، گوگل مدل زبانی Gemma را معرفی کرده است که توسعه‌دهندگان را هدف قرار می‌دهد و به آن‌ها کمک می‌کند تا هوش مصنوعی را مسئولانه‌تر بسازند. این مدل متن‌باز درحال‌حاضر شامل Gemma 2B و Gemma 7B بوده و در سراسر جهان در دسترس است. هر دو مدل از پیش آموزش‌دیده و با دستورالعمل تنظیم شده‌اند. گوگل همچنین ادعا می‌کند که این دو مدل در معیارهای MMLU بهتر از Mistral 7B و Llama 13B عمل می‌کنند.

گوگل Gemma

یکی از بهترین ویژگی‌های Gemma در مقایسه با برخی از مدل‌های دیگر این است که می‌تواند بدون هیچ مشکلی روی رایانه‌ها و لپ‌تاپ‌ها اجرا شود. گوگل حتی در برخی معیارهای کلیدی که می‌تواند عملکرد بهتری نسبت‌به مدل‌های جایگزین ارائه دهد، برتری دارد. همان‌طور که انتظار می‌رفت، این مدل بر اساس اصول هوش مصنوعی گوگل ساخته شده و این شرکت مطمئن شده است که آن را تا حد زیادی آزمایش کرده است.

گوگل علاوه‌بر انتشار Gemma، جعبه ابزار هوش مصنوعی مولد خود را نیز منتشر کرده است که به توسعه‌دهندگان و محققان در ساخت اپلیکیشن‌های مبتنی‌بر هوش مصنوعی ایمن کمک می‌کند. در اینجا خلاصه‌ای از جعبه ابزار جدید آمده است:

طبقه‌بندی ایمنی: یک روش جدید برای ساخت طبقه‌بندی‌کننده‌های ایمنی قوی با حداقل نمونه‌ها.

اشکال‌زدایی: یک ابزار اشکال‌زدایی مدل که به شما کمک می‌کند رفتار جما را بررسی کنید و به مشکلات احتمالی رسیدگی کنید.

راهنمایی: می‌توانید بر اساس تجربه Google در توسعه و استقرار مدل‌های زبانی بزرگ، به بهترین شیوه‌ها برای سازندگان مدل دسترسی داشته باشید.

گوگل Gemma

گوگل Gemma

با حرکت رو به جلو، Gemma از ابزارها و سیستم‌های زیر نیز پشتیبانی می‌کند، بنابراین می‌توانید راحت‌تر درک کنید که چه چیزی وارد آن می‌شود.

ابزارهای چند چارچوبی: پیاده‌سازی‌های مرجع برای استنباط و تنظیم دقیق در Keras 3.0 چند چارچوبی، PyTorch بومی، JAX و Hugging Face Transformers وجود دارد.

سازگاری بین دستگاه‌ها: مدل‌های Gemma در انواع مختلف دستگاه‌ها ازجمله لپ‌تاپ، دسکتاپ، اینترنت اشیا، موبایل و ابر اجرا می‌شوند.

مشارکت انویدیا: Gemma به‌لطف همکاری بین گوگل و انویدیا برای پردازنده‌های گرافیکی انویدیا بهینه شده است.

بهینه‌شده برای Google Cloud: گوگل Vertex AI مجموعه ابزار MLOps گسترده‌ای را با طیف وسیعی از گزینه‌های تنظیم و استقرار با یک کلیک با استفاده از بهینه‌سازی استنتاج داخلی ارائه می‌کند. سفارشی‌سازی پیشرفته با ابزارهای کاملاً مدیریت‌شده Vertex AI یا با GKE، ازجمله استقرار در زیرساخت‌های مقرون‌به‌صرفه در GPU ،TPU و CPU از هر پلتفرم در دسترس است.

خبر خوب این است که Gemma برای استفاده در Kaggle رایگان است و همچنین به‌عنوان اولین کاربر 300 دلار اعتبار Google Cloud دریافت می‌کنید. این شرکت حتی با دریافت حداکثر 500 هزار دلار اعتبار رایگان Google Cloud به محققان کمک می‌کند.

بهترین چیز این است که آزمایش Gemma رایگان است، زیرا می‌توانید آن را روی اکثر ماشین‌های مدرن با vRAm کافی و یک پردازنده گرافیکی Nvidia اجرا کنید. اگر فکر می‌کنید این ابزار چیزی است که به آن نیاز دارید، می‌توانید آن را در اینجا امتحان کنید.

نظر شما درباره گوگل Gemma چیست؟

منبع: https://مایفون مگ.ir/2024/02/22/%DA%AF%D9%88%DA%AF%D9%84-gemma-%D8%A8%D9%87%D8%B9%D9%86%D9%88%D8%A7%D9%86-%D9%85%D8%AF%D9%84-%D9%87%D9%88%D8%B4-%D9%85%D8%B5%D9%86%D9%88%D8%B9%DB%8C-%D9%85%D8%AA%D9%86%D8%A8%D8%A7/

تحریریه مای فون مگ

محمدصادق مجدی

محمدصادق مجدی هستم با بیش از 14 سال سابقه بازاریابی و تولید محتوای تکنولوژی برآنم که اطلاعاتم را با شما به اشتراک بذارم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا