اخبار فناوری

نقطه کور دوربین مداربسته کجاست؟

دوربین‌های مداربسته امروزه در همه جای کوچه و خیابان‌ها و آسانسورها، راهروها و حتی داخل واحدها وجود دارند. این دوربین‌ها بیشتر برای حفظ امنیت و ترساندن سارقین احتمالی، مجرمان و خرابکاران کاربرد دارند. چنانچه دوربین‌های مداربسته بدرستی نصب نشوند یا تجهیزات آنها مناسب نباشد، ممکن است قطع و وصل شوند؛ در اینصورت در مواقع لزوم نمی‌توانید از تصاویر ضبط شده استفاده کنید. در این مطلب قصد داریم به شما آموزش دهیم که نقطه کور دوربین مداربسته کجاست تا آن را بدرستی نصب کنید و کمترین میزان نقطه کور را داشته باشید.

البته باید بگوییم اگر می‌خواهید همیشه امکان استفاده از فیلم‌های دوربین مداربسته را داشته باشید باید به صورت دوره‌ای وضعیت دستگاه DVR و خود دوربین را بررسی کنید؛ زیرا در بسیاری از مواقع به دلیل عدم بررسی و تعمیر dvr، دستگاه از کار افتاده و اصلا فیلمی را ضبط نمی‌کند.

نقطه کور دوربین مدار بسته چیست؟

به نقاطی که تصویر آنها از دید دوربین مداربسته مخفی می‌ماند، نقطه کور گفته می‌شود. اینکه بتوانید زاویه‌ای را پیدا کنید که عملا نقطه کوری نداشته باشد، کار بسیار دشواریست؛ زیرا به هرحال قسمت‌هایی از دید دوربین‌ها بیرون می‌ماند در اینصورت کارشناسان امنیت در نقاط کور دوربین‌های دیگری را نصب می‌کنند که به کمک آنها بتوانید همه محل را زیر نظر بگیرید.

نقطه کور دوربین مدار بسته کجاست؟

به طورکلی دوربین‌های مداربسته دارای 3 نقطه کور اصلی هستند که تصاویر آن قسمت‌ها براحتی قابل شناسایی یا مانیتورینگ نیست. این قسمت‌ها عبارتند از:

زیر دوربین

مهم‌ترین نقطه کور دوربین مداربسته درست زیر دوربین قرار دارد. اغلب زیر دوربین تا قطر یک متری آن این نقطه کور ادامه دارد. در این فاصله یا تصاویر بدرستی ثبت و ضبط نمی‌شوند یا حتی اگر ضبط شوند، کیفیت خوبی ندارند و قابل تشخیص نیستند.

روبروی منبع نور

نور یکی از مهم‌ترین آیتم‌ها در زمان عکاسی و فیلمبرداری است. چنانچه نور محل خیلی کم یا زیاد باشد، اجسام و سوژه‌ها بدرستی در تصویر نمایش داده نشده و قابل تشخیص نخواهند بود. این مسئله می‌تواند برای دوربین‌های که در فضای بیرونی ساختمان‌ها نصب هستند نیز مشکلات فراوان ایجاد کند. برای مثال در طول روز که تابش نور خورشید زیاد است یا در روزهای زمستانی به علت بازتناب نور ناشی از برخورد باران و برق و منعکس شدن نور، این مشکل به وجود می‌آید.

محل‌هایی که اختلاف زیاد نور وجود دارد

در محل‌هایی که اختلاف نور زیادی بین محل نصب دوربین و سایر نقاط وجود دارد، این نقطه کور بوجود می‌آید. این موضوع اغلب برای دوربین‌های مدار بسته جلوی درب پارکینگ‌ها یا درب‌های ورودی بسیار رایج است. البته در شب و هنگام عبور و مرور خودروهای سواری و روشن بودن چراغ‌های آنها نیز ممکن است این مشکل برای دوربین‌های مداربسته به وجود می‌آید. اما خوشبختانه این مسئله به صورت لحظه‌ای رخ داده و پس از عبور خودرو مجدد تصویربرداری به شکل واضح انجام می‌شود. در این زمان سوژه بدرستی تشخیص داده نشده یا تاریک می‌افتد.

کنج دیوارها یا پشت ستون‌ها

محل دیگری که ممکن است از دید دوربین‌های مداربسته دور بماند، کنج دیوارها یا پشت ستون هاست. پس در صورتی‌که در محل شما ستون یا دیواری وجود دارد که پشت آن امکان مخفی شدن است باید دوربین را در وسط اتاق یا محلی نصب کنید که کمترین نقطه کور را داشته باشد یا مناطقی که اهمیت کمتری دارند در نقطه کور قرار گیرد. برای مثال در اتاق‌ها باید دوربین را به نحوی تنظیم کنید که رو به ورودی درب و پنجره‌ها باشد تا هرگونه ورود و خروج افراد به محل را امکان کنترل داشته باشد.

راهکارهای برای کم شدن نقاط کور دوربین مدار بسته

دوربین مدار بسته شما از هر مدلی که باشد مقداری نقاط کور خواهد داشت اما با توجه به نکات زیر می‌توانید مقدار آنها را کاهش دهید:

مشخص کردن سوژه مهم برای فیلمبرداری دوربین مداربسته

اولین نکته که برای کم کردن نقاط کور دوربین مداربسته باید انجام دهید، مشخص کردن سوژه‌های مهم برای فیلمبرداری است. یعنی برای شما اهمیت دارد تصویر چه چیزی در دوربین به وضوح مشخص باشد؟ آیا پلاک و داخل ماشین‌ها مهم است یا می‌خواهید تصویر افرادی که در محل عبور و مرور دارند را شناسایی کنید؟ مشخص کردن سوژه در انتخاب نوع و محل مناسب نصب دوربین مداربسته بسیار تاثیرگذار است.

خریدن دوربین‌های مداربسته وایدتر

یکی دیگر از راهکارهای مناسب برای کم کردن نقطه کور دوربین مدار بسته، خریدن دوربین‌های با زاویه دید وایدتر (بیشتر) است. در این بین دوربین‌های 360 درجه بهترین گزینه برای انتخاب هستند؛ زیرا نقاط کور بسیار کمی دارند. البته مدل‌های دیگری نیز وجود دارد که نقاط کور کمی دارند مثلا دوربین‌های چشم ماهی یا فیش آی یکی دیگر از مدل‌ها هستند که با نام دوربین 180 یا 360 درجه هم شناخته می‌شوند.

افزایش تعداد دوربین‌های محل

چنانچه از قبل تعدادی دوربین دارید یا نمی‌خواهید از دوربین‌های چشم ماهی یا 360 درجه استفاده کنید ولی نقاط مهم محل شما زیاد است، می‌توانید تعداد دوربین‌های محل را زیاد کنید. در اینصورت می‌توانید دوربین بعدی را در نقاط کور دوربین قبلی، نصب و مطمئن شوید که همه محل بخوبی پوشش داده شده و تصویر آن توسط دوربین‌ها قابل ضبط است.

اندازه گیری فضا با عکس برداری از محل قبل از نصب دوربین

پس از مشخص شدن سوژه، نوع مناسب و خریداری کردن دوربین باید به فکر نصب آن در بهترین محل باشید. برای تعیین این قسمت می‌توانید از محل تصاویر مختلفی با گوشی یا دوربین بگیرید و در آن قسمت‌های مهمی که باید فیلم گرفته شود را مشخص کنید. سپس محلی را تعیین کنید که بیشترین زاویه دید را به مناطق مهم دارد.

تعیین زاویه مناسب در زمان نصب دوربین مداربسته

تعیین زاویه و ارتفاع مناسب در زمان نصب نیز بسیار اهمیت دارد؛ زیرا می‌تواند نقاط کور دوربین مداربسته را زیاد یا کم کند. برای اینکه بتوانید در بهترین محل دوربین را نصب کنید، بهتر از یک کارشناس ماهر در این زمینه کمک بگیرید؛ زیرا در غیر اینصورت ممکن است به دلیل شرایط جوی و طبیعی یا پوشاندن، شکستن، اسپری زدن، قطع کردن سیم‌های اتصال، انداختن نور در لنز و تغییر زاویه دید توسط سارقان یا مجرمین تصویرهای حساس قابل ضبط با دوربین مدار بسته نبوده یا کیفیت مناسب نداشته باشد.

نورپردازی مناسب محل نصب دوربین مداربسته

یکی از مهم‌ترین نکات بعد از نصب کردن دوربین مداربسته متعادل کردن نور اطراف دوربین برای ثبت تصاویر مشخص و واضح است. بهتر است برای بالای دوربین یک حفاظ یا سایبان درنظر بگیرید تا نور به طور مستقیم به لنز برخورد نکند. همچنین اگر دوربین در فضای تاریک نصب شده برای اطراف آن لامپ یا منبع نوری در نظر بگیرید که امکان تصویربرداری وجود داشته باشد یا از دوربین‌هایی که قابلیت مادون قرمز دارند برای تصویربرداری استفاده کنید.

در این مطلب سعی کردیم تمام نکات مهم درباره نقاط کور دوربین مدار بسته را به شما آموزش دهیم و به سوالات شما در این زمینه پاسخ دادیم. از نظر شما نقطه کور دوربین مداربسته کجاست؟ آیا محل دیگری وجود دارد که دوربین مداربسته امکان فیلم برداری از آن را نداشته باشد؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

نظرات کاربران درباره نقطه کور دوربین مدار بسته

  • • در برخی مواقع تداخل امواج بیسیم در نزدیکی دوربین‌های مدار بسته می‌تواند در تصاویر ضبط شده توسط دوربین مداربسته تداخل ایجاد کند.
  • • دوربین‌های که کیفیت یا تعداد پیکسل بالاتری دارند اغلب نقاط کور کمتری هم دارند چون کیفیت تصاویرشان بهتر از معمولی‌هاست.
  • • اگر دوربین مداربسته دارای تکنولوژی PTZ باشد نقاط کور کمتری دارد چون این دوربین‌ها امکان جابجایی در حالت عمودی و افقط و حتی بزرگنمایی تصویر را دارند.
  • • برای محل‌هایی که اختلاف نوری زیادی دارند دوربین‌های مداربسته با قابلیت HDR پیشنهاد می‌شود؛ زیرا می‌توانند شرایط و نور تصویربرداری را در شرایط مختلف تغییر دهند.

 

منبع: https://مایفون مگ.ir/2023/07/22/%D9%86%D9%82%D8%B7%D9%87-%DA%A9%D9%88%D8%B1-%D8%AF%D9%88%D8%B1%D8%A8%DB%8C%D9%86-%D9%85%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D8%A8%D8%B3%D8%AA%D9%87-%DA%A9%D8%AC%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%9F/

محمدصادق مجدی

محمدصادق مجدی هستم با بیش از 14 سال سابقه بازاریابی و تولید محتوای تکنولوژی برآنم که اطلاعاتم را با شما به اشتراک بذارم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا