اخبار فناوری

فرق هارد اکسترنال و اینترنال چیست؟

معمولاً هنگامی که صحبت از هارد دیسک می‌شود، اولین سوالی که در ذهن افراد به وجود می‌آید این است که آیا باید هارد اینترنال بخریم یا باید برای خرید هارد اکسترنال اقدام نماییم؟ مشخص است که پاسخ به این سوال به عوامل مهمی بستگی دارد. یعنی شما باید برای تصمیم‌گیری در این مورد به برخی از نکات مهم توجه نمایید و ویژگی‌های مخصوص هر کدام از این محصولات را در نظر بگیرید. اگر می‌خواهید برای خرید هارد اکسترنال یا هارد اینترنال اقدام نمایید باید تفاوت این دو محصول را بدانید.

هارد قطعه‌ای است که از آن برای ذخیره‌سازی اطلاعات در کامپیوتر استفاده می‌شود. هارد اینترنال درون کامپیوتر قرار می‌گیرد اما هارد اکسترنال دستگاهی خارجی است که در خارج از کامپیوتر یا لپ‌تاپ مورد استفاده کاربر قرار خواهد گرفت. فروشگاه اینترنتی بروزکالا که ارائه دهنده انواع هارد کامپیوتر است، در ادامه تفاوت این دو محصول را بیان می‌کند تا انتخاب برای شما دوستان گرامی راحت‌تر باشد.

هارد اینترنال

همان‌طور که تا به حال متوجه شدید اولین تفاوتی که هارد اکسترنال و اینترنال دارند، محل جای‌گیری آنها است. درون تمام لپ‌تاپ‌ها و کامپیوترها یک هارد اینترنال یا دیسک سخت وجود دارد. این قطعه وظیفه ذخیره‌سازی دائمی اطلاعات دستگاه شما را بر عهده دارد. از هارد اینترنال برای ذخیره‌سازی برنامه‌ها، سیستم عامل و اطلاعات کاربر استفاده می‌شود.

ویژگی‌های هارد اینترنال

حالا که می‌دانید این قطعه چیست، بهتر است برخی از ویژگی‌های آن را نیز بدانید. این محصول به مادربرد کامپیوتر نصب می‌شود و درون کیس قرار می‌گیرد. تنها وظیفه هارد اینترنال در سیستم، حفظ دائمی اطلاعات و داده‌ها است. این داده‌ها تا زمانی که حذف نشود، داخل هارد باقی خواهد ماند. نکته‌ای که باید در مورد هارد اینترنال بدانید این است که این قطعه برای جابه‌جایی مداوم و مکرر ساخته نشده است و در واقع همین موضوع یکی از تفاوت‌های مهم هارد اکسترنال و اینترنال محسوب می‌شود.

در حالت کلی سرعت هارد دیسک داخلی یعنی هارد اینترنال بیشتر از انواع خارجی آن است. این محصول برای اجرای سیستم عامل و برنامه‌های کاربردی ایده‌آل است. یکی از ویژگی‌های هارد اینترنال این است که می‌تواند در ظرفیت‌های بسیار مختلف و متفاوتی ساخته شود. این قطعه از لحاظ نگهداری قابل اعتماد است و معمولاً خراب نمی‌شود زیرا غالباً در معرض عناصر خارجی یا جابه‌جایی مکرر قرار نخواهد گرفت.

هارد اکسترنال

برخلاف هارد اینترنال که داخل کامپیوتر جای دارد، هارد اکسترنال یک دستگاه خارجی است که در بیرون از کامپیوتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. ارتباط این هارد با کامپیوتر معمولاً به وسیله یک کابل رابط با پورت USB برقرار می‌شود. از این محصول نیز برای ذخیره‌سازی داده‌ها و اطلاعات کاربر استفاده می‌شود. اما ویژگی‌های این محصول چیست؟

ویژگی‌های هارد اکسترنال

مهمترین ویژگی هارد اکسترنال این است که قابلیت جابه‌جایی دارد؛ این‌گونه کاربر می‌تواند با توجه به نیاز خود، آن را به هر کجا که می‌خواهد ببرد و از آن استفاده کند. البته لازم به ذکر است که این محصول نیاز به مراقبت ویژه‌ای در هنگام جابه‌جایی دارد و نباید هیچ‌گونه ضربه و آسیب فیزیکی به آن وارد شود. هارد اکسترنال معمولاً در دو نوع پاسپورتی یعنی کوچک و رومیزی یعنی کمی بزرگتر از پاسپورتی تولید و عرضه می‌شود. بهتر است بدانید که دلیل تفاوت این دو هارد در دو اندازه و سایز مختلف، میزان حافظه آنها است. برای راه‌اندازی این محصول نیازی به دانش خاصی ندارید و اتصال آن بسیار ساده می‌باشد.

تفاوت هارد اکسترنال و هارد اینترنال

درست است که هر دوی این محصولات وظیفه ذخیره‌سازی اطلاعات و داده‌های کاربر را بر عهده دارند اما تفاوت‌هایی بین این دو هارد خارجی و داخلی کامپیوتر وجود دارد. اگر قصد خرید هارد اینترنال و یا هارد اکسترنال را دارید، باید تفاوت این دو محصول را بدانید و سپس برای خرید هارد مورد نظرتان اقدام نمایید. در ادامه به این تفاوت‌ها خواهیم پرداخت.

سرعت انتقال داده‌ها و عملکرد

برخی از کاربران تصور می‌کنند که هارد اکسترنال در خارج از کیس کار می‌کند پس سرعت بیشتری دارد در صورتی که این‌گونه نیست. زمانی که صحبت از سرعت هارد می‌شود، درایوهای اینترنال هم در نوع SSD و هم در نوع HDD سرعت بیشتری نسبت به هاردهای اکسترنال دارند. اما چرا؟ این نکته را به خاطر بسپارید که هارد اینترنال از طریق کابل SATA با سیستم ارتباط برقرار می‌کند اما هارد اکسترنال معمولاً از طریق کابل USB به دستگاه متصل می‌شود. باید بدانید که سرعت انتقال داده‌ها در کابل‌های ساتا SATA بیشتر از سرعت انتقال داده‌ها در کابل‌های USB است. پس به همین دلیل سرعت انتقال داده و اطلاعات در هاردهای اینترنال بیشتر خواهد بود. بدیهی است که زمان دسترسی سریع‌تر به اطلاعات و البته انتقال سریع‌تر آنها باعث بهبود عملکرد کلی محصول می‌شود.

نحوه نصب هارد اکسترنال و اینترنال

پیش از خرید هارد اینترنال یا اکسترنال باید به تفاوت دیگری نیز دقت کنید و آن نحوه نصب این دو محصول است. نحوه نصب هارد اکسترنال بسیار ساده است و شما می‌توانید با یک کابل، این هارد را به درگاه USB سیستم خود متصل کنید. اما نحوه نصب هارد اینترنال چندان ساده نیست و شما باید برای نصب این قطعه، کیس را باز کنید و آن را درون کیس قرار دهید و سپس با کابل‌ SATA آن را به مادربرد سیستم خود متصل کنید.

محل قرارگیری

مشخص است که محل قرارگیری این دو محصول نیز با یکدیگر متفاوت است یکی از آنها یعنی هارد اکسترنال یک محصول خارجی است که قابلیت جابه‌جایی دارد و حمل و نقل آن آسان است؛ این هارد از طریق کابل مخصوصی به سیستم شما متصل می‌شود. در حالی که هارد اینترنال یک محصول داخلی است که باید در داخل کیس قرار بگیرد و به مادربرد کامپیوتر شما متصل شود.

ظرفیت هارد

هنگام خرید هارد اکسترنال و اینترنال متوجه خواهید شد که یکی از تفاوت‌های مهم این دو محصول، ظرفیت ذخیره‌سازی آنها است. امروزه هر دو محصول در ظرفیت‌های بالایی ساخته می‌شوند و شما می‌توانید این محصولات را در ظرافیت‌های مختلفی تهیه نمایید. اما در حالت کلی هارد دیسک‌های داخلی فضای بیشتری برای ذخیره‌سازی دارند. این محصولات از نظر اندازه نیز بزرگتر از هاردهای اکسترنال هستند. ظرفیت ذخیره‌سازی هارد داخلی یعنی اینترنال می‌تواند حتی ۲۴ ترابایت یا بیشتر نیز باشد. اما ظرفیت ذخیره‌سازی هارد اکسترنال معمولاً کمتر است. برخی از شرکت‌های معتبر هاردهای خارجی ۱۴ ترابایتی، ۱۸ ترابایتی و… را نیز تولید و عرضه می‌کنند.

به این نکته توجه کنید که همیشه استثناهایی نیز در مورد این موضوع وجود دارد. به عنوان مثال برخی از هاردهای اینترنال که برای سیستم‌های مخصوصی مانند سرورها طراحی می‌شوند، ممکن است حتی تا بیشتر از ۱۰۰ ترابایت نیز ظرفیت ذخیره‌سازی داشته باشند. به خاطر بسپارید که در حالت کلی هارد اینترنال ظرفیت بیشتری نسبت به هارد اکسترنال خواهد داشت.

امنیت

امنیت اطلاعات یکی از تفاوت‌های این دو محصول است. هارد اینترنال درون کیس جای‌گذاری می‌شود و به مادربرد متصل خواهد شد. این محصول قابلیت جابه‌جایی بسیار کمی دارد و افراد برای دسترسی به آن باید به سیستم شما دسترسی داشته باشند تا بتوانند به اطلاعات هارد شما نیز دسترسی پیدا کنند اما از ویژگی‌های اصلی هارد اکسترنال قابلیت جابه‌جایی آن است. این ویژگی بسیار عالی است زیرا باعث می‌شود که افرادی که به کامپیوتر شما دسترسی دارند، نتوانند به اطلاعات هارد شما دسترسی داشته باشند. در واقع با خرید هارد اکسترنال می‌توانید اطلاعات خود را در این محصول ذخیره کنید و آن را همراه خود داشته باشید و یا در مکانی که امنیت بیشتری دارد نگه دارید.

انتخاب نوع هارد دیسک

شما دوستان گرامی در این مطلب متوجه شدید که هارد اکسترنال و هارد اینترنال چه هستند و چه تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند. حالا وقت آن رسیده است که یکی از این دو قطعه را انتخاب نمایید. در حالت کلی بهترین نوع هارد، محصولی است که نیاز فردی شما را برطرف کند. برای انتخاب نوع این قطعه باید به این موضوع توجه کنید که شما چه نیازی دارید. اگر به فضای ذخیره‌سازی بیشتر و عملکرد سریعی احتیاج دارید، گزینه مناسب برای شما، هارد اینترنال است. اما اگر به دستگاهی قابل حمل و نقل نیاز دارید، گزینه مناسب شما هارد خارجی یا اکسترنال می‌باشد.

هارد اینترنال و هارد اکسترنال در بروزکالا

با هم تفاوت بین هارد اینترنال و اکسترنال را مرور کردیم و متوجه شدیم که هارد اینترنال داخل کیس یا لپ‌تاپ قرار می‌گیرد اما هارد اکسترنال قابل حمل و نقل است و قابلیت جابه‌جایی دارد. در حالت کلی ظرفیت و البته سرعت انتقال داده‌ها در هارد اینترنال بیشتر از هارد اکسترنال است. حالا که با ویژگی‌های هر کدام از این محصولات آشنا شده‌اید، انتخاب شما کدام است؟ ابتدا به نیازها و انتظارات خودتان بپردازید و بدانید که برای شما چه ویژگی‌هایی از یک هارد اهمیت بیشتری دارد. سپس انتخاب برای شما بسیار آسان خواهد شد.

به وب‌سایت فروشگاه اینترنتی بروزکالا مراجعه نمایید و از انواع هارد اینترنال، هارد اکسترنال و محصولات خاصی مانند انواع باکس هارد دیدن کنید. مشخصات ظاهری، ویژگی‌های فنی و قیمت تمامی محصولات، در این فروشگاه معتبر درج شده است. این مجموعه انواع هارد با برندهای مطرح وسترن دیجیتال، توشیبا، سیگیت، ایدیتا و… را به شما دوستان عزیز ارائه خواهد داد. لازم به ذکر است که شما دوستان گرامی امکان مشاوره رایگان پیش از خرید با کارشناسان بروزکالا را نیز خواهید داشت. با خرید از بروزکالا، از مزایای بی‌نظیر این فروشگاه بهرمند شوید.

 

منبع: https://مایفون مگ.ir/2023/12/27/%D9%81%D8%B1%D9%82-%D9%87%D8%A7%D8%B1%D8%AF-%D8%A7%DA%A9%D8%B3%D8%AA%D8%B1%D9%86%D8%A7%D9%84-%D9%88-%D8%A7%DB%8C%D9%86%D8%AA%D8%B1%D9%86%D8%A7%D9%84-%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA%D8%9F/

Updated: 2024-02-17 09:48:47

محمدصادق مجدی

محمدصادق مجدی هستم با بیش از 14 سال سابقه بازاریابی و تولید محتوای تکنولوژی برآنم که اطلاعاتم را با شما به اشتراک بذارم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا