اخبار فناوری

سامسونگ وظیفه ساخت اسنپدراگون ۸ نسل ۴ را بر عهده خواهد گرفت؟

بر اساس گزارش جدیدی که تحلیلگر معروف اطلاعات یعنی مینگ چی کو، منتشر کرده؛ کوالکام توسعه تراشه هایی را که توسط ریخته گری اینتل (IFS) با استفاده از فرآیند ساخت 20A طراحی شده بودند، متوقف کرده است. این موضوع می‌تواند به نفع ریخته گری سامسونگ باشد. زیرا ممکن است که کوالکام، وظیفه ساخت تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۴ را به سامسونگ بسپارد.

تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۴ توسط TSMC و سامسونگ تولید خواهد شد

این تحلیلگر، اطلاعات زیادی در مورد چرایی تصمیم کوالکام ارائه نکرده است. با این حال، بسیاری از کارشناسان بر این باورند که هزینه های بالای فرآیند 20A اینتل ممکن است کوالکام را مجبور به توقف توسعه آن کند. کوالکام در حال حاضر نمی‌تواند چنین قیمت های بالایی را بپردازد. زیرا این شرکت  به دلیل فروش پایین تراشه ها، از نظر مالی با مشکل مواجه است. این فروش ضعیف تراشه ها، به دلیل کاهش فروش تلفن های هوشمند در چند وقت اخیر است.

اسنپدراگون ۸ نسل ۴ یکی از تراشه‌هایی بود که انتظار می‌رفت با استفاده از فرآیند ساخت 20A اینتل ساخته شود. گفته می‌شد که این تراشه در سال آینده میلادی، وارد بازار خواهد شد. اگر آخرین گزارش Ming-Chi Kuo دقیق باشد، کوالکام نه Snapdragon 8 Gen 4 را حول فرآیند ساخت اینتل 20A طراحی خواهد کرد و نه وظیفه ساخت آن را به ریخته گری اینتل می‌سپارد. بنابراین، کوالکام برای ساخت تراشه پرچمدار آینده خود باید به سراغ فرآیند های ۳ نانومتری سامسونگ Foundry و TSMC برود. تقریباً ۹۰ درصد از ظرفیت تولید تراشه های ۳ نانومتری TSMC قبلاً توسط اپل برای تراشه A17، پر شده است. Apple A17 باید در سری iPhone 15 مورد استفاده قرار گیرد.

کوالکام مجبور است برای تولید تراشه پرچمدار خود به سراغ سامسونگ برود!

به نظر می‌رسد که کوالکام، خواسته و یا ناخواسته مجبور خواهد شد که وظیفه ساخت اکثر تراشه های اسنپدراگون ۸ نسل ۴ خود را به سامسونگ بسپارد. احتمالا تراشه پرچمدار آینده کوالکام توسط فرآیند 3GAP، تولید خواهد شد. وب‌سایت SamMobile ادعا می‌کند که اسنپدراگون ۸ نسل ۴ تولید شده بر اساس فرآیند ساخت 3GAP سامسونگ Foundry می‌تواند عملکرد بهتری نسبت به چیپست های تولید شده توسط فرآیند ساخت 3NE کمپانی TSMC داشته باشد.

ریخته گری سامسونگ از فناوری ساخت ۳ نانومتری GAA استفاده می‌کند. فناوری مذکور، برتر از FinFET معمولی است. کمپانی TSMC از فناوری FinFET استفاده می‌کند. روی کاغذ، فناوری GAA نشت جریان را کاهش می‌دهد و جریان درایو را افزایش خواهد داد. همه این پیشرفت‌ها باعث می‌شود Snapdragon 8 Gen 4 سریع‌تر عمل کند و در عین حال، مصرف انرژی کمتری داشته باشد. در گذشته، بازده تراشه های ساخته شده توسط ریخته گری سامسونگ، پایین بود. این یکی از دلایلی بود که کوالکام ترجیح داد با TSMC برای ساخت اسنپدراگون ۸ پلاس نسل ۱ و اسنپدراگون ۸ نسل ۲ همکاری کند. خوشبختانه، هم اکنون سامسونگ Foundry توانسته تا بازده فرآیند ۳ نانومتری خود را برای کوالکام، بیش از ۶۰ درصد افرایش دهد. بنابراین، کوالکام نباید نگران بازدهی تراشه های تولید شده توسط «ریخته گری سامسونگ» باشد.

تراشه Snapdragon 8 Gen 4 تولید شده توسط سامسونگ از نمونه ساخت TSMC سریع‌تر است؟

اسنپدراگون ۴ نسل ۴ ساخت سامسونگ Foundry نه تنها باید سریع‌تر از اسنپدراگون تولید شده توسط TSMC باشد، بلکه هزینه کمتری نیز برای کوالکام خواهد داشت! برای یک بار هم که شده، به نظر می‌رسد کوالکام بهتر است Samsung Foundry را به جای TSMC انتخاب کند. اگر کوالکام واقعاً با Samsung Foundry همراه شود، این غول فناوری کره جنوبی درآمد و سود زیادی را به دست خواهد آورد و دقیقا زمانی که صنعت ریخته گری تراشه بدترین مرحله خود را پشت سر می‌گذارد، به این شرکت کمک خواهد کرد.

جزئیات اسنپدراگون 8 نسل 4 کوالکام فاش شد: هسته سفارشی Phoenix در فرایند 3 نانومتری TSMC

برخی شایعات ادعا می‌کنند که Snapdragon 8 Gen 4 توسط ریخته گری سامسونگ و TSMC ساخته خواهد شد. در گذشته، اپل از معدود برند هایی بود که تراشه های خود را توسط دو منبع مختلف تأمین می‌کرد. به عنوان مثال، تراشه A9 به کار گرفته شده در آیفون 6s، آیفون اس ای و iPad 9.7 (2017)، توسط تی اس ام سی و سامسونگ تولید شده است.

نظر شما چیست؟ آیا واقعاً تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۴ تولید شده توسط سامسونگ، عملکرد بهتری نسبت به نسخه ساخته شده توسط TSMC خواهد داشت؟

منبع: https://مایفون مگ.ir/2023/08/09/%D8%B3%D8%A7%D9%85%D8%B3%D9%88%D9%86%DA%AF-%D9%88%D8%B8%DB%8C%D9%81%D9%87-%D8%B3%D8%A7%D8%AE%D8%AA-%D8%A7%D8%B3%D9%86%D9%BE%D8%AF%D8%B1%D8%A7%DA%AF%D9%88%D9%86-%DB%B8-%D9%86%D8%B3%D9%84-%DB%B4-%D8%B1/

تحریریه مای فون مگ

محمدصادق مجدی

محمدصادق مجدی هستم با بیش از 14 سال سابقه بازاریابی و تولید محتوای تکنولوژی برآنم که اطلاعاتم را با شما به اشتراک بذارم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا