اخبار فناوری

خبر جدید | نگاهی به Harmony OS 4.0 – نسخه چهارم سیستم‌عامل هواوی با ظاهری مدرن و گزینه‌های سفارشی | مایفون مگ

واحد خبر مایفون مگ : شاید بتوان مهم‌ترین خبر همایش توسعه‌دهندگان هواوی 2023 را که در روز جمعه 4 آگوست سال جاری میلادی (13 مرداد 1402) برگزار شد، معرفی جدیدترین نسخه سیستم‌عامل اختصاصی این شرکت چینی با نام HarmonyOS 4 دانست. نسخه‌ای که با طراحی مجدد بسیاری از جنبه‌های بصری، گزینه‌های شخصی‌سازی تازه‌ای را برای اسمارت‌فون‌ها، تبلت‌ها و ساعت‌های هوشمند به ارمغان خواهد آورد. مطابق اعلام هواوی، در حال حاضر بیش از 700 میلیون دستگاه در سراسر جهان و در دسته‌بندی‌های گوناگون از گوشی هوشمند تا تلویزیون و اتومبیل با تکیه بر اکوسیستم HarmonyOS کار می‌کنند و تغییرات تازه می‌تواند بر جذابیت‌های کاربرد سیستم‌عامل اختصاصی هواوی بیفزاید.

هواوی از سال 2019 و آغاز تحریم‌های ایالات متحده همواره در تلاش برای ارائه راهکارهایی بوده تا بتواند در برابر شرایط دشوار تاب آورد؛ شرایطی که مانع دسترسی هواوی به فناوری‌های کلیدی مانند نیمه‌رسانا، تراشه‌های 5G و برخی نرم‌افزار‌ها شده و با فلج کردن بخشی از کسب‌وکار این کمپانی در سطح جهان، به جایگاه آن در میان شرکت‌های برتر به شدت آسیب رسانده است. محدودیت‌های اِعمال‌شده از سوی آمریکا همچنین دسترسی هواوی را به سیستم‌عامل اندروید و سرویس‌های موبایلی گوگل قطع کرده و زیان قابل توجهی را به پایگاه مشتریان این شرکت در خارج از چین وارد آورده است.

شرکت چینی در تلاش برای جایگزینی اندروید، در آگوست 2019 میلادی راهکار اختصاصی خود را با نام HarmonyOS معرفی کرد که از آن زمان تاکنون، چندین نسخه از آن توسعه یافته و اینک در ویرایش چهارم، جاه‌طلبی‌های کمپانی چینی برای بازپس گرفتن سهم از دست رفته بازار اسمارت‌فون هویدا شده است.

هواوی در بازطراحی این سیستم، در صفحه اصلی یا home امکانات جدیدی همچون قابلیت تغییر فونت سیستم، رنگ، ساعت و سبک نمایش ویجت‌های سیستمی را با ترکیب‌های متعدد و گزینه‌های سفارشی‌سازی ارائه کرده است. به علاوه، مانند iOS 16 کاربران می‌توانند emoji مورد علاقه خود را به عنوان تصویر پس‌زمینه (wallpaper) انتخاب کنند.

غول شنزنی همچنین مجموعه emojiهای اکوسیستم خود را با گزینه‌های متحرک‌سازی به‌روز کرده است. کاربران نسخه جدید سیستم‌عامل HarmonyOS می‌توانند وضعیت آب‌وهوا را در اپلیکیشن Panorama Weather، حتی روی صفحه‌نمایش قفل‌شده مشاهده کنند و با انجام تنظیمات مربوط، به صورت لحظه‌ای از تغییرات آب‌وهوایی منطقه مورد نظر خود آگاهی داشته باشند.

در زمینه اعلان‌ها (notification) نیز گزینه تقسیم اعلان‌های دریافتی بر اساس ترجیحات کاربر یکی از اساسی‌ترین تغییرات نسخه جدید HarmonyOS به شمار می‌رود. به این ترتیب کاربران می‌توانند اعلان‌های اپلیکیشن مورد نظر خود را پین (pin) کنند و بدون باز کردن اپ، اطلاعات را به طور مستقیم در مرکز اعلانات دریافت کنند.

قابلیت تازه Live Window که در واقع اقتباسی از Dynamic Island اپل به شمار می‌رود، به کاربر اجازه می‌دهد پیام‌ها و اعلان‌های فوری ارسالی از برنامه‌های مورد پشتیبانی‌ را در یک بخش کپسولی شکل در گوشه دستگاه مشاهده کنند و با یک بار ضربه زدن روی این بخش، پنجره‌ای برای تعامل با اپلیکیشن برای آن‌ها باز شود. این ویژگی برای گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها و ساعت‌های هوشمند ارائه شده و با بسیاری از برنامه‌های اختصاصی و مستقل هواوی در کنار اپلیکیشن‌های سایر شرکت‌ها سازگار است.

هواوی همچنین ویجت‌های بیشتری را از مجموعه گسترده‌ای از برنامه‌ها و ابزارهای کمکی به سیستم‌عامل خود افزوده که می‌توانند در صورت نیاز روی صفحه home قرار گیرند. به علاوه قابلیت Super Transfer یا کپی دسته‌جمعی، امکان فوق‌العاده‌ای محسوب می‌شود که می‌توان با استفاده از آن، چندین فایل، متن و تصویر را کنار هم تجمیع کرد و میان برنامه‌ها و دستگاه‌های مبتنی بر HarmonyOS 4.0 انتقال داد.

به علاوه، در سیستم‌عامل جدید ویژگی‌ Continuity به خودروهایی که از سیستم‌های اطلاعات و سرگرمی (infotainment) سازگار با HarmonyOS بهره می‌برند، به کاربر امکان می‌دهد تا محتوا و برنامه‌ها را به صفحه‌نمایش خودروی خود ارسال کند.

HarmonyOS 4 همچنین به موتوری موسوم به Ark Engine مجهز شده است و اگر مدعای هواوی را بپذیریم، با راه‌اندازی سریع‌تر اپلیکیشن‌ها، پخش روان‌تر انیمیشن‌ها و در عین حال مصرف انرژی کمتر، سبب ارتقاء 20 درصدی عملکرد دستگاه خواهد شد.

نسخه تازه این اکوسیستم در زمینه‌های امنیتی هم حرف‌هایی برای گفتن دارد و شرکت چینی از ارائه چندین بهینه‌سازی امنیتی از جمله بهبود ردیابی مجوزهای برنامه‌ها، هشدارهای نصب اپلیکیشن و محدود کردن دسترسی به اطلاعات شخصی در این نسخه خبر داده است.

نسخه بتای HarmonyOS 4 از روز معرفی برای طیف وسیعی شامل 34 دستگاه، از جمله سری Mate 50، خانواده P60 و Mate X3 در دسترس عمومی قرار گرفته است. به علاوه، دارندگان 35 دستگاه دیگر، شامل سری P40 در کنار سری Mate 30، مجموعه nova 9 و خانوده nova 10، در هفته‌های آینده می‌توانند به کاربران نسخه بتا افزوده شوند.

هواوی از سال 2019 میلادی و زمان آغاز تحریم‌ها برای به دست آوردن مجدد سهم بازار چین کوشش و موفقیت‌هایی را نیز در این مسیر کسب کرده است. به طوری که بر اساس گزارش موسسات پژوهشی، سهم بازار این شرکت در کشور چین در سه‌ماهه دوم امسال به 13 درصد افزایش یافته است؛ رقمی که نسبت به 7.3 درصد در مدت مشابه سال 2022 رشد قابل توجهی به شمار می‌رود. به علاوه میزان عرضه گوشی‌های هوشمند این کمپانی نیز در مقایسه با مدت مشابه سال پیش، 76 درصد بیشتر شده است. چنان که یو چنگ‌دونگ (Yu Chengdong)، مدیر بخش کسب‌وکار مصرف‌کنندگان و راه‌کارهای هوشمند خودرو، در جریان کنفرانس توسعه‌دهندگان هواوی 2023 نیز بر همین اساس از بازگشت گوشی‌های هوشمند پرچم‌دار هواوی به مدار پیشرفت خبر داده است.

Huawei nova 11 Pro

به گفته منابع خبری، به نظر می‌رسد مدیران شرکت چینی متناسب با این شرایط دشوار، در استراتژی تجاری خود بازنگری کرده‌اند و می‌کوشند به جای حضور در همه بخش‌ها، صرفا در طیف اسمارت‌فون‌های پیشرفته بازار به رقابت بپردازند. بر اساس گزارش موسسه پژوهشی IDC، سهم هواوی در بخش گوشی‌های با قیمت بالای 600 دلار در چین، از 6.7 درصد در فصل دوم 2022 به 18.4 درصد در سه‌ماهه منتهی به ژوئن سال جاری میلادی افزایش یافته است.

از سوی دیگر بر اساس گزارش رویترز، هواوی با وجود قطع دسترسی به تراشه‌های پیشرفته، در پی ورود دوباره به بازار گوشی‌های هوشمند سازگار با فناوری نسل پنجم است؛ امری که با توجه به تحریم‌های کنونی، نیازمند تولید تراشه‌های مورد نیاز در داخل چین خواهد بود.

همچنین بنابر اعلام شرکت چینی، نسخه جدیدی از دستیار صوتی مبتنی بر هوش مصنوعی Celia که در دستگاه‌های هوشمند این کمپانی به کار برده می‌شود، با مدل Pangu AI هواوی آموزش دیده تا بتواند سطح بالاتری از کارآمدی را در زندگی و کار به مشتریان ارائه کند. هواوی پلتفرم Pangu 3.0 را در ماه جولای امسال برای حضور جدی در بازار پررونق هوش مصنوعی و رقابت با ChatGPT روانه بازار کرد و ظاهرا در حال حاضر دست کم 200 میلیون کاربر به طور ماهانه با Celia تعامل دارند. به گفته هواوی این دستیار می‌تواند طیف وسیعی از کارها از جمله نوشتن خلاصه، ترجمه و ایمیل را به انجام رساند.

با این اوصاف و مطابق تحلیل موسسه IDC، بازگشت پرقدرت هواوی به بازار گوشی‌های هوشمند احتمالاً به چین محدود خواهد ماند؛ جایی که در فصل دوم امسال، 89 درصد از عرضه اسمارت‌فون‌های شرکت را به خود اختصاص داده است. در واقع در شرایطی که دستگاه‌های هواوی همچنان در پشتیبانی از 5G ناتوان هستند و سیستم‌عامل شرکت نیز اپ‌های مجموعه گوگل را ارائه نمی‌کند، طبیعی است که در جهان استقبال چندانی از گوشی‌های این شرکت نشود.

منبع: http://www.مایفون مگ/news/view-5023-huawei-harmonyos-4-overview.aspx

تحریریه مای فون مگ

محمدصادق مجدی

محمدصادق مجدی هستم با بیش از 14 سال سابقه بازاریابی و تولید محتوای تکنولوژی برآنم که اطلاعاتم را با شما به اشتراک بذارم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا