اخبار فناوری

خبر جدید | معرفی TCL 40 NxtPaper و TCL 40 NxtPaper 5G – حس ورق زدن کتاب در قابی الکترونیکی | مایفون مگ

واحد خبر مایفون مگ : در روزگاری به سر می‌بریم که گوشی‌های هوشمند جایگزین بسیاری از وسایل شده‌اند؛ از دوربین و ضبط صوت و رادیو گرفته تا کیف پول و ساعت زنگ‌دار. بسیاری از افراد در حال حاضر گوشی هوشمند را جایگزین کتاب نیز کرده‌اند. البته واضح است که مطالعه از روی صفحه گوشی به هیچ عنوان مثل خواندن از روی صفحه کاغذی نبوده و به چشمان کاربر آسیب خواهد زد. در این میان برخی کمپانی‌ها – مثل آمازون (با تولید Paperwhite Kindle) و شرکت روسی یوتا (با گوشی‌هایی مثل YotaPhone 3) – سعی در کاهش اثرات منفی بر چشم شدند. اما از آنجا که این محصولات با فناوری جوهر الکترونیک ساخته شده‌اند، نمایشگر آنها رنگی نبوده و صرفا با صفحه‌ای سیاه و سفید روبرو بودیم.

در این میان TCL برای حل این مشکل راه‌کار تازه‌ای را ارائه کرده است. این شرکت چینی برای نخستین بار در سال 2020 و در جریان رویداد IFA از توسعه تکنولوژی جدیدی به نام NxtPaper خبر داد که می‌تواند ظاهر و حس کار کردن با صفحه کاغذی را به نمایشگر بیاورد. اوایل سال 2021 تی‌سی‌ال رسما از نخستین تبلت خود با این تکنولوژی تحت عنوان TCL NxtPaper پرده برداشت. اوایل سال جاری میلادی، TCL نسل دوم این تکنولوژی یعنی NxtPaper 2.0 را در رویدادهای MWC و CES به نمایش گذاشت و سرانجام روز سه‌شنبه 29 آگوست 2023 (7 شهریور 1402) از نخستین اسمارت‌فون‌های خود با این تکنولوژی رونمایی کرد. این گوشی‌ها TCL 40 NxtPaper و TCL 40 NxtPaper 5G نام داشته و علی‌رغم تشابه اسمی، مشخصات کاملا متفاوتی دارند.

TCL 40 NxtPaper 5G

گوشی هوشمند TCL 40 NxtPaper 5G طراحی چندان برجسته‌ای ندارد. بدنه گوشی ظاهرا از جنس فایبرگلاس بوده و تنها در رنگ مشکی به تولید می‌رسد. ماژول دوربین مستطیل‌شکل در پشت و ناچ قطره آب در بالای نمایشگر از دیگر المان‌های طراحی این گوشی به شمار می‌روند. گفتنی‌ست، این دیوایس در ابعاد 8.99×75.4×164.46 میلی‌متر طراحی شده و 192 گرم وزن دارد.

نمایشگر ال‌سی‌دی این گوشی – با نسبت تصویر 20:9 – قطری برابر با 6.6 اینچ داشته و رزولوشن +HD (معادل 720×1612 پیکسل) تراکم آن را به 269 پیکسل در اینچ می‌رساند. این نمایشگر 89 درصد از سطح رویی بدنه را پوشش داده و در هر ثانیه 90 بار خود را به‌روزرسانی می‌کند. حداکثر روشنایی نقطه‌ای نمایشگر نیز بالغ بر 500 نیت اعلام شده است. اما آنچه این نمایشگر را از موارد مشابه متمایز می‌کند، به تکنولوژی اختصاصی NxtPaper مربوط می‌شود.

به لطف این تکنولوژی، هنگام مطالعه با TCL 40 NxtPaper 5G، نه تنها حس خواندن از روی کاغذ را خواهید داشت، بلکه تماس انگشتان با صفحه نمایش نیز حس تماس با کاغذ را به دست می‌دهد. به گفته TCL، بافت این نمایشگر مات است و جاذب اثر انگشت نخواهد بود. این نمایشگر با حذف نور آبی زیان‌آور مانع از آسیب رسیدن به چشم کاربر می‌شود. طبق ادعای شرکت سازنده، حذف نور آبی بدون زرد کردن نمایشگر انجام شده و TCL برای آن موفق به دریافت تأییدیه از TÜV Rheinland شده است. تأییدیه دیگر TCL برای نمایشگر ضد انعکاس یا Anti Glare است که آن هم از TÜV Rheinland اخذ شده است.

بخش پردازش گوشی به تراشه Dimensity 6020 مدیاتک سپرده شده است. این چیپ‌ست – که با لیتوگرافی 7 نانومتری ساخته شده – مشتمل بر دو هسته 2.2 گیگاهرتزی Cortex-A76 و شش هسته 2 گیگاهرتزی Cortex-A55 بوده و واحد پردازش گرافیکی آن Mali-G57 MC2 است. 6 گیگابایت رم برای TCL 40 NxtPaper 5G در نظر گرفته شده که می‌توان آن را به شکل مجازی تا 6 گیگابایت دیگر ارتقا داد. فضای ذخیره‌سازی گوشی 256 گیگابایت اعلام شده که البته تنها نزدیک به 228 گیگابایت آن در اختیار کاربر قرار دارد. این فضا برای ذخیره‌سازی بیش از 110 فیلم و یا 50 هزار عکس کافی بوده و می‌توان با میکرو اس‌دی آن را تا 1 ترابایت دیگر ارتقاء داد.

مجموعه اپتیک TCL 40 NxtPaper 5G از سه دوربین در پشت و یکی در جلو تشکیل شده است. دوربین اصلی 50 مگاپیکسلی بوده و در پشت لنزی پنج مرحله‌ای با گشودگی دیافراگم f/1.8 قرار دارد. این دوربین پیکسل‌هایی به بزرگی 0.64 میکرون داشته و به فوکوس خودکار تشخیص فاز مجهز است. حالت شب، پانوراما، HDR، حالت حرفه‌ای، تشخیص منظره با هوش مصنوعی، حذف نویز چند فریمی (MFNR)، زیباسازی صورت، اسلوموشن و ولاگ از دیگر امکانات این دوربین به شمار می‌روند.

دو دوربین عمق و ماکرو (هر یک به وضوح 2 مگاپیکسل و ضریب اف 2.4) به کمک دوربین اصلی می‌آیند. همچنین، در ناچ قطره آب بالای نمایشگر نیز یک دوربین سلفی 8 مگاپیکسلی دیده می‌شود. این دوربین میدان دید 80.6 درجه‌ای داشته و در پشت لنزی چهار مرحله‌ای به گشودگی f/2.0 قرار گرفته است. ناگفته نماند، هر دو دوربین اصلی و سلفی می‌توانند ویدئوی 1080p را با سرعت 30 فریم در ثانیه ضبط کنند.

انرژی مورد نیاز TCL 40 NxtPaper 5G از طریق یک باتری به ظرفیت 5,000 میلی‌آمپر ساعت تأمین می‌شود. این باتری از استاندارد شارژ 15 واتی پشتیبانی می‌کند، اما شرکت سازنده یک شارژر 10 واتی را در جعبه محصول ارائه کرده است! لذا شارژ کامل این باتری حدود 3 ساعت به طول می‌انجامد. درست است که این باتری از شارژ سریع محروم شده، اما شرکت سازنده برای جبران بخشی از این کاستی، قابلیت شارژ هوشمند را به آن اضافه کرده است. به این ترتیب، پس از رسیدن ذخیره باتری به 80 درصد، گوشی تا زمانی که کاربر از خواب بیدار شود فرآیند شارژ را به تأخیر می‌اندازد. با این حساب، عمر مفید باتری طولانی‌تر خواهد شد.

حسگر اثر انگشت گوشی روی لبه آن بوده و تشخیص چهره دیگر روش بیولوژیک برای احراز هویت در TCL 40 NxtPaper 5G است. این اسمارت‌فون تنها یک اسپیکر دارد. یکی از قابلیت‌های جالب دیگری که در این گوشی حضور دارد، NXTURBO است. به موجب این ویژگی، توان پردازش تصویری بالاتر رفته و طبق ادعای شرکت سازنده، رندر کردن تصاویر تا 30 درصد سریع‌تر خواهد شد. به گفته TCL، این قابلیت ضمن بالا بردن کیفیت گیمینگ و وب‌گردی، می‌تواند میزان مصرف انرژی را تا 17 درصد کاهش دهد.

سیستم‌عامل گوشی اندروید 13 بوده و منوی داخلی آن بر مبنای راط کاربری اختصاصی TCL UI 5.0 توسعه یافته است. دریافت حداقل یک آپدیت اندروید و آپدیت‌های امنیتی برای حداقل دو سال، از سوی TCL تضمین شده است. این گوشی دارای اسلات هیبریدی است. (اسلات اول برای سیم‌کارت و اسلات دوم مشترک بین سیم‌کارت و میکرو اس‌دی) همان طور که از اسم گوشی پیداست، TCL 40 NxtPaper 5G از ارتباطات نسل پنجم بهره می‌برد. بلوتوث 5.1، پورت USB-C، جک هدفون، NFC و موقعیت‌یابی ماهواره‌ای سایر گزینه‌های ارتباطی این گوشی را تشکیل می‌دهند.

TCL 40 NxtPaper

می‌رسیم به معرفی ورژن 4G که تی‌سی‌ال آن را بدون هیچ‌گونه پسوندی صرفا TCL 40 NxtPaper نامیده است. شاید تصور کنید این گوشی نسبت به مدل 5G مشخصات پایین‌تری داشته باشد، اما حقیقت آن است که به جز چیپ‌ست، تقریبا در تمام مشخصات دیگر و همچنین طراحی ظاهری، ورژن 4G یک سر و گردن بالاتر است.

تنها با یک نگاه می‌توان پی برد که TCL 40 NxtPaper نسبت به مدل 5G شکیل‌تر طراحی شده است؛ وجود حفره به جای ناچ در نمایشگر، حاشیه‌های کمتر و رنگ‌پردازی‌های جذاب‌تر همگی این گزاره را تأیید می‌کنند. این دیوایس علاوه بر رنگ آبی تیره (Midnight Blue) در یک نوع رنگ خاص تحت عنوان Opalescent نیز به تولید می‌رسد. این رنگ‌بندی – که از سنگ جواهر اپال الهام گرفته شده – دارای زمینه شیری رنگ است که با تابش نور، پرده‌هایی از رنگ‌های آبی و زرد نیز در آن پدیدار می‌شود. گفتنی‌ست، این گوشی اندازه‌هایی برابر با 7.89×75.53×168.16 داشته و وزن آن 195 گرم اعلام شده است.

در اینجا نیز با یک نمایشگر ال‌سی‌دی 90 هرتزی روبرو هستیم، اما با صفحه‌ای بزرگ‌تر (به قطر 6.78 اینچ) و وضوح بالاتر (+FHD با تراکم 369ppi) این پنل نسبت تصویر 20.5:9 داشته و 91 درصد از سطح رویی بدنه را پوشش می‌دهد. حداکثر روشنایی نقطه‌ای نمایشگر نیز 450 نیت عنوان شده است. در ساخت این نمایشگر هم از تکنولوژی NxtPaper بهره گرفته شده و همان ویژگی‌های ذکر شده برای مدل 5G – اعم از ظاهر و حس کار کردن با صفحه کاغذی، حذف نور آبی و ضدانعکاس بودن – در اینجا نیز صدق می‌کند. اما یکی از برتری‌های نمایشگر این گوشی، سازگاری آن با قلم استایلوس T-pen است که البته یک وسیله جانبی بوده و باید جداگانه خریداری شود.

در ساخت TCL 40 NxtPaper از تراشه نه چندان قدرتمند Helio G88 مدیاتک استفاده شده است. این چیپ‌ست 12 نانومتری دارای دو هسته 2 گیگاهرتزی Cortex-A75 و شش هسته 1.8 گیگاهرتزی Cortex-A55 بوده و از گرافیک Mali-G52 MC2 بهره می‌برد. حافظه رم 8 گیگابایتی این گوشی را می‌توان تا 8 گیگابایت دیگر به شکل مجازی ارتقاء داد. از 256 گیگابایت حافظه داخلی که برای این دیوایس در نظر گرفته شده، تنها حدود 227 گیگابایت در دسترس کاربر بوده و می‌توان از طریق میکرو اس‌دی آن را تا 2 ترابایت دیگر افزایش داد.

ترکیب سه دوربین در پشت و یکی در جلو، در TCL 40 NxtPaper برقرار بوده و همان دوربین اصلی 50 مگاپیکسلی در این گوشی نیز حضور دارد. اما دوربین اولتراواید 5 مگاپیکسلی (با گشودگی f/2.2 و میدان دید 114.9 درجه) از جمله برتری‌های مجموعه دوربین در نسخه 4G است. یک دوربین 2 مگاپیکسلی (ظاهرا ماکرو) با ضریب اف 2.4 مجموعه دوربین در پشت را کامل می‌کند. در حفره نمایشگر نیز یک دوربین سلفی 32 مگاپیکسلی جایگزین دوربین سلفی 8 مگاپیکسلی مدل 5G شده است. این دوربین در پشت لنزی 5 مرحله‌ای با دیافراگم f/2.0 و میدان دید 71.5 قرار گرفته و می‌تواند مثل دوربین اصلی با وضوح 1080p و سرعت 30 فریم در ثانیه فیلم‌برداری کند.

یک باتری قدرتمند به ظرفیت 5,010 میلی‌آمپر ساعت TCL 40 NxtPaper را تغذیه می‌کند. خوشبختانه این باتری از استاندارد شارژ سریع 33 واتی پشتیبانی کرده و ظرف 30 دقیقه می‌توان ذخیره آن را به 50 درصد رساند. فول‌شارژ باتری نیز 100 دقیقه زمان می‌برد. وجود دو اسپیکر استریو با پشتیبانی از صدای سه بعدی DTS از دیگر برتری‌های مدل 4G به حساب می‌آید. ناگفته نماند، در اینجا نیز حسگر اثر انگشت روی لبه دیوایس قرار داشته و قفل‌گشایی از طریق تشخیص چهره امکان‌پذیر است.

همان طور که مشخص است، TCL 40 NxtPaper از ارتباطات نسل پنجم بی‌بهره بوده و یک گوشی 4G است. خوشبختانه در این گوشی علاوه بر دو اسلات برای سیم‌کارت، یک اسلات جداگانه نیز به میکرو اس‌دی اختصاص یافته است. سایر مشخصات این گوشی – اعم از اندروید 13 و پوسته TCL UI 5.0 و همچنین گزینه‌های ارتباطی نظیر بلوتوث 5.1، پورت USB-C، جک هدفون، NFC و موقعیت‌یابی ماهواره‌ای – با مدل 5G تفاوتی ندارد.

زمان عرضه و قیمت

گوشی هوشمند TCL 40 NxtPaper در ماه سپتامبر و مدل 5G آن در ماه اکتبر وارد بازارهای اروپا خواهند شد. TCL 40 NxtPaper قیمتی معادل 199 یورو دارد در حالی که برای خرید مدل 5G باید 249 یورو هزینه کرد. به گفته شرکت سازنده، این دو محصول تا پایان سال به کشورهای بیشتری راه پیدا می‌کنند. جزییات مربوط به عرضه این دیوایس‌ها در ایالات متحده نیز اوایل سال 2024 اعلام خواهد شد.

منبع: http://www.مایفون مگ/news/view-5059-introducing-tcl-40-nxtpaper-5g-and-tcl-40-nxtpaper.aspx

محمدصادق مجدی

محمدصادق مجدی هستم با بیش از 14 سال سابقه بازاریابی و تولید محتوای تکنولوژی برآنم که اطلاعاتم را با شما به اشتراک بذارم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا