اخبار فناوری

خبر جدید | معرفی چندین قابلیت کاربردی در سیستم‌عامل‌های iOS و مک اپل برای توان‌یابان | مایفون مگ

واحد خبر مایفون مگ : کمپانی اپل در روز سه‌شنبه 16 می سال جاری میلادی (26 اردیبهشت 1402) از چندین قابلیت جدید برای سیستم‌عامل دستگاه‌های همراه خود رونمایی کرده است. هدف غول کوپرتینویی از معرفی این قابلیت‌ها آن است که دسترسی افراد دارای اختلالات حرکتی، شناختی، بینایی یا شنوایی را بهبود بخشد. از جمله این قابلیت‌ها می‌توان به Live Speech اشاره کرد که به کاربران دارای اختلال گفتاری کمک می‌کند بدون نیاز به سخن گفتن، از تایپ برای ارتباط بهره بگیرند. ویژگی دیگر Personal Voice نام دارد که کاربر را به تولید صدای ترکیبی توانا می‌سازد. قابلیت بعدی با نام Detection Mode هم برای کمک به افراد نابینا یا دارای دید ضعیف طراحی شده است.

سارا هرلینگر (Sarah Herrlinger)، مدیر ارشد نوآوری و سیاست‌گذاری جهانی دسترسی‌پذیری در این باره می‌گوید: «دسترسی‌پذیری بخشی از هر پروژه کاری در اپل است. این ویژگی‌های پیشگامانه در هر مرحله با بازخورد جامعه افراد دارای نقص جسمی طراحی شده‌ تا مجموعه متنوعی از کاربران را پشتیبانی کند و به آنها برای استفاده از شیوه‌های جدید ارتباطی یاری رساند.»

بر اساس اطلاعات منتشرشده، Live Speech به کاربر امکان می‌دهد عباراتی را که معمولا استفاده می¬کند ذخیره کند و با سرعت بیشتری در مکالمات به کار گیرد. در Personal Voice که به طور ویژه برای افرادی طراحی شده که دچار اختلال در سخن گفتن شده‌اند، کاربر می‌تواند یک صدای ترکیبی ایجاد کند که از صدای آن‌ها تقلید می‌کند. در این قابلیت کاربر مجموعه‌ای از ورودی‌های متنی را با صدای بلند در گوشی آیفون یا آی‌پد به مدت 15 دقیقه می‌خواند و صدای خود را ضبط می‌کند. از این طریق سیستم به تدریج آموزش می‌بیند و فرد می‌تواند در شرایط کاهش بیشتر قابلیت‌های گفتاری همچنان ارتباط با عزیزان خود را ادامه دهد. اپل اعلام کرده که در این قابلیت برای حفظ حریم خصوصی از یادگیری ماشینی روی دستگاه کاربر استفاده می شود.

اپل در کنار این ویژگی‌ها، قابلیتی با عنوان دسترسی کمکی یا Assistive Access را نیز معرفی کرده است که می‌توان آن را از طریق منوی تنظیمات (Settings) فعال یا غیرفعال کرد. این قابلیت اپلیکیشن‌های Phone و FaceTime را در قالب اپ Call یکپارچه می سازد و در عین حال، کلیدهای میانبر بزرگ و قابل مشاهده‌ای را برای مخاطبین دارای دشواری جسمانی ارائه می‌دهد. بخش پیام‌ها یا Messages نیز به صفحه‌کلیدی شامل ایموجی‌های بزرگ مجهز شده و در بخش گالری هم تصاویر کوچک پیش‌نمایش برای وضوح بیشتر بزرگ‌نمایی می‌شود. گفتنی است که این قابلیت‌ها در هر دو سیستم عامل iPadOS و iOS ارائه خواهد شد.

ابرشرکت آمریکایی همچنین گزینه جدیدی در اپلیکیشن ذره‌بین یا Magnifier برای کمک به کاربران نابینا یا دارای چالش بینایی در نظر گرفته است که به کمک آن می‌توانند در حالت Detection Mode دوربین دستگاه را به سمت اشیاء فیزیکی واقعی و دارای برچسب‌های متنی هدایت کنند تا همزمان با حرکت انگشت کاربر روی اعداد یا تنظیمات، اطلاعات با صدای بلند خوانده شود و تعامل کاربر با محیط پیرامونی تسهیل گردد. این قابلیت در کنار امکانات دیگری همچون Door Detection ،People Detection و Image Descriptions در برنامهMagnifier به صورت یکپارچه در اختیار کاربر قرار می‌گیرد.

اپل همچنین تعداد دیگری از بهبودهای دسترسی‌پذیری را برای کاربران Mac رونمایی کرده است. با افزوده شدن این ویژگی‌ها به پلتفرم اپل، کاربران ناشنوا یا کم‌شنوا می‌توانند سمعک‌های ساخته‌شده برای گوشی‌های آیفون موسوم به Made for iPhone را به طور مستقیم در دستگاه‌های Mac استفاده کنند. همچنین کاربرانی که به تصاویر و انیمیشن‌های سریع حساس هستند، می‌توانند پخش GIFها را در بخش Messages و مرورگر Safari متوقف کنند. به علاوه ویژگی دیگری نیز برای تغییر سرعت صحبت کردن Siri در بازه 0.8 تا 2 برابری برای سیستم در نظر گرفته شده است. اپل همچنین روش ساده‌تری را برای تغییر اندازه متن به اپلیکیشن‌های Mac از جمله Calendar ،Mail ،Messages ،Finder و Notes افزوده است.

مجموعه این طیف گسترده از ویژگی‌های دسترسی‌پذیری، تعهد اپل را به تنوع و اطمینان از قابل استفاده بودن محصولات توسط افرادی با نیازهای مختلف نشان می‌دهد. امری که در چارچوب استراتژی کلان غول آمریکایی برای استفاده از فناوری در جهت توانمندسازی و بهبود زندگی افراد دارای نقص جسمانی صورت می‌پذیرد.

اپل زمان‌بندی دقیقی برای عرضه این قابلیت‌ها ارائه نکرده، اما از ورود آن‌ها به بازار تا پایان سال جاری میلادی سخن گفته است. از این رو انتظار می‌رود در سیستم‌عامل‌های iOS 17 و iPadOS 17 و همچنین برخی از اپلیکیشن‌ها در MacOS شاهد افزوده شدن این ویژگی‌ها باشیم. به علاوه احتمالا رابط‌های کاربری مرتبط نیز تا ماه آینده میلادی و در کنفرانس توسعه‌دهندگان اپل یا WWDC معرفی خواهند شد.

منبع: http://www.مایفون مگ/news/view-4894-apple-previews-new-accessibility-features.aspx

محمدصادق مجدی

محمدصادق مجدی هستم با بیش از 14 سال سابقه بازاریابی و تولید محتوای تکنولوژی برآنم که اطلاعاتم را با شما به اشتراک بذارم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا