اخبار فناوری

خبر جدید | رویترز اعلام کرد: سرمایه‌گذاری 40 میلیارد دلاری دولت چین در جهت توسعه صنعت نیمه‌رسانا | مایفون مگ

واحد خبر مایفون مگ : چند سالی‌ست که ایالات متحده با اعمال تحریم‌هایی علیه چین، توان این کشور در تولید محصولات نیمه‌رسانا را با محدودیت مواجه کرده است. اما ممکن است چین با تمهیدات خود این محدودیت‌ها را بی‌اثر کند. طبق گزارشی که روز سه‌شنبه 5 سپتامبر 2023 (14 شهریور 1402) از سوی رویترز منتشر شد، این خبرگزاری به نقل از دو منبع آگاه – که نخواستند نام‌شان فاش شود – از سرمایه‌گذاری عظیم دولت چین در صنعت نیمه‌رسانا خبر داد. به موجب این سرمایه‌گذاری – که از آن با عنوان Big Fund یا سرمایه‌گذاری بزرگ نیز یاد می‌شود – قرار است بودجه‌ای به ارزش 300 میلیارد یوان (با نرخ کنونی تبدیل ارز، حدود 41 میلیارد دلار) به توسعه صنعت نیمه‌رسانا در چین اختصاص یابد.

پیش از پرداختن به اصل خبر، لازم به ذکر است، این نخستین سرمایه‌گذاری دولت چین در صنعت نیمه‌رسانا نبوده و پیش از این Big Fund در سال‌های 2014 و 2019 نیز اعتباراتی بالغ بر 138.7 و 200 میلیارد یوان را به این امر اختصاص داده بود. به گفته منابع آگاه، مقامات چین با کلیات این سرمایه‌گذاری 300 میلیارد یوانی موافقت کرده و وزارت اقتصاد و امور مالی چین متعهد شده که 60 میلیارد یوان از این مبلغ را تأمین کند. البته، با توجه به محرمانه بودن جلسات و بحث‌های انجام شده، هنوز مشخص نیست مابقی اعتبار از چه منابعی تأمین خواهد شد.

به گفته یکی از منابع آگاه، مهم‌ترین اولویت دولت چین در سرمایه‌گذاری اخیر، توسعه تجهیزات مورد نیاز برای ساخت تراشه است. این امر می‌تواند خودکفایی چین در تولید تراشه را در پی داشته باشد؛ همان نیازی که رییس جمهور شی جین پینگ همواره روی آن تأکید داشته است. به دنبال وضع تحریم‌های آمریکا این نیاز برای چین بیش از پیش حیاتی شده است. گفتنی‌ست، ایالات متحده از این بابت نگران بوده که مبادا چین از تراشه‌های پیشرفته در جهت تقویت بنیه نظامی خود استفاده کند. ایالات متحده در ماه اکتبر تحریم‌های جدیدی را علیه چین اعمال کرد که به موجب آنها چین امکان دسترسی به تجهیزات ساخت تراشه را نخواهد داشت. به دنبال این اقدام، ژاپن و هلند – که از هم‌پیمانان آمریکا محسوب می‌شوند – نیز همین رویه را در پیش گرفتند.

از آنجا که برنامه زمانی اجرای این طرح و همچنین تغییرات احتمالی در آن هنوز مشخص نشده، انتظار می‌رود فرآیند جذب سرمایه در این طرح جدید ماه‌ها به طول بینجامد. بد نیست بدانید، سرمایه‌های جذب شده در دو صندوق قبلیِ Big Fund از سوی وزارت اقتصاد و امور دارایی و همچنین برخی سازمان‌های برجسته دولتی نظیر «بانک توسعه چین»، «شرکت ملی تنباکوی چین» و همچنین اپراتور China Telecom تأمین شده بود.

طی چند سال اخیر، صندوق Big Fund تأمین مالی بسیاری از کمپانی‌های دیگر را بر عهده داشته که از این جمله می‌توان به دو مورد از بزرگ‌ترین سازندگان تراشه در چین یعنی SMIC و Hua Hong Semiconductor و همچنین تولیدکننده چینی فلش مموری یعنی Yangtze Memory Technologies اشاره کرد. علی‌رغم این سرمایه‌گذاری‌ها، صنعت تراشه چین نتوانسته است آن طور که باید و شاید در زنجیره تأمین جهانی حضور قدرتمند داشته باشد.

به منظور مدیریت این سرمایه، Big Fund قصد دارد حداقل دو نهاد دیگر را درگیر این قضیه کند تا مطمئن شود که منابع به طور مؤثر و مسئولانه تخصیص پیدا می‌کنند. در این میان، اداره مبارزه با فساد مالی چین در حال تحقیق و تفحص از چندین مقام ارشد و همچنین مقامات سابق شرکت سرمایه‌گذاری SINO-IC Capital است؛ گفتنی‌ست، SINO-IC Capital از سال 2021 به تنهایی مدیریت دو صندوق قبلیِ Fig Fund را بر عهده داشته و انتظار می‌رود نقش مدیریتی این شرکت در صندوق سوم نیز ادامه داشته باشد.

با وجود عزم جدی دولت چین در توسعه صنعت نیمه‌رسانا، برخی تحلیلگران چندان به این طرح خوشبین نیستند. به عنوان مثال، وی-سرن لینگ (Vey-Sern Ling)، یکی از مدیران بانک خصوصی Union Bancaire Privee، معتقد است فارغ از اینکه دولت چین تا چه اندازه در این زمینه سرمایه‌گذاری کند، احتمال رسیدن چین به تکنولوژی پیشرفته‌ای که در حال حاضر از دسترسی به آن منع شده بسیار کم است، زیرا زنجیره تأمین طولانی، به شدت یکپارچه و اختصاصی ‌شده و همواره در حال ارتقاست.

اما شواهد و قرائن، نشان می‌دهد دسترسی به تکنولوژی پیشرفته در صنعت نیمه‌رسانا، آنقدر هم برای چین غیرقابل دسترس نیست به عنوان مثال کمپانی چینی هواوی چند روز قبل از پرچمداری به نام Mate 60 Pro رونمایی کرد. این گوشی هوشمند از تراشه جدید Kirin 9000s بهره می‌برد که حاصل همکاری هواوی با SMIC است. به گفته برخی منابع، این چیپ‌ست – که با لیتوگرافی 7 نانومتری SMIC ساخته شده – سرعت دانلودی را ارائه می‌کند که از آنچه در گوشی‌های 5G دیده‌ایم هم فراتر می‌رود. با این حساب، چنان‌چه ادعاهای مطرح‌شده درباره Mate 60 Pro درست باشد، این دستاورد هواوی نشان از بی‌اثر بودن تلاش‌های ایالات متحده و هم‌پیمانانش خواهد داشت. بد نیست بدانید، بایدن به‌تازگی در ماه آگوست با امضای یک فرمان اجرایی، ممنوعیت بیشتری را برای سرمایه‌گذاری در کمپانی‌های چینی فعال در عرصه فناوری اعمال کرد.

منبع: http://www.مایفون مگ/news/view-5070-china-reportedly-initiates-new-40-bln-state-fund-to-boost-chip-industry.aspx

محمدصادق مجدی

محمدصادق مجدی هستم با بیش از 14 سال سابقه بازاریابی و تولید محتوای تکنولوژی برآنم که اطلاعاتم را با شما به اشتراک بذارم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا