اخبار فناوری

خبر جدید | درخواست پتنت اپل برای رصد سیگنال‌های زیستی از گوش – دریافت امواج مغزی با ایرپادز؟ | مایفون مگ

واحد خبر مایفون مگ : اداره ثبت اختراعات و علائم تجاری ایالات متحده آمریکا (USPTO) به‌تازگی درخواست پتنت جدیدی را از شرکت اپل منتشر کرده که عنوان «دستگاه سنجش سیگنال زیستی با استفاده از الکترودهای دینامیک» را بر خود دارد. این درخواست پتنت با وجود نام نسبتاً غریب آن ظاهراً برای افزودن امکانات تازه‌ای به هدست‌های خانواده AirPods اپل طراحی شده و در صورت به حقیقت پیوستن آن در آینده نزدیک در قالب یک محصول واقعی، کارکردهای تازه‌ای را به امکانات فعلی این هدست‌ها خواهد افزود. درخواست پتنت اپل (که نام علی معین پژوهشگر ایرانی دانشگاه برکلی کالیفرنیا نیز در میان فهرست مخترعین آن به چشم می‌خورد) در ژانویه 2023 به‌ثبت رسیده و در روز 20 جولای 2023 منتشر شده است.

در بخش چکیده مقاله این فناوری در وب‌سایت USPTO این‌گونه آمده است: «یک دستگاه الکترونیکی پوشیدنی شامل یک محفظه پیرامونی و یک حامل الکترود متصل به بدنه و دارای یک سطح غیر مسطح. این دستگاه الکترونیکی پوشیدنی شامل مجموعه‌ای از الکترودها مشتمل بر الکترودهایی‌ست که روی آن سطح غیر مسطح در مکان‌های مختلفی جای گرفته‌اند. این دستگاه پوشیدنی شامل یک مدار حسگر و یک مدار سوییچ است. این مدار سوییچ امکان برقراری اتصال الکتریکی زیر مجموعه‌های مختلفِ یک یا چند الکترود در مجموعه‌ای از مدارهای ‌متصل‌کننده الکترود به حسگر را دارد.»

این تعریف پیچیده و نسبتاً نامفهوم که با ادبیات معمول پتنت‌ها به‌نگارش درآمد عملاً ایرپادزی را توصیف می‌کند که روی سطح آن با الکترودهای متعدد پوشیده شده و با کمک این الکترودها داده‌های مرتبط با سیگنال‌های زیستی یا بیوسیگنال‌ها دریافت خواهند شد. در اسناد مرتبط با این پتنت در سایت USPTO به جایگاه این الکترودها اشاره شده که در سرتاسر بدنه هدست (در هر دو نوع سیمی و بی‌سیم) قرار گرفته‌اند و شامل دو نوع الکترود یکی از نوع اکتیو با امکان دریافت آنی اطلاعات و دیگری از نوع رفرنس یا مرجع ظاهراً برای فراهم آمدن امکان مقایسه با داده‌های کاربران می‌شوند. این دو نوع الکترود ظاهراً هر دو به پیکربندهای جداگانه متناسب با ویژگی‌های فرم گوش کاربران نیاز دارند.

از خروجی این حسگرها و الکترودها ظاهراً برای جمع‌آوری سیگنال‌های مشابه نوار مغزی درون گوشی (Ear-EEG) استفاده می‌شود و طبق داده‌های ارائه شده در این سند از این طریق امکان دسترسی به برخی دیگر از سیگنال‌های زیستی نظیر EMG (الکترومیوگرافی یا نوار عصب و عضله)، EOG (الکترواکولوگرافی)، ECG (نوار قلب)،‌ GSR (پاسخ گالوانیکی پوست)، BVP (پالس حجم خون) و مواردی از این دست نیز فراهم خواهد شد. الکترودهای توصیف شده در این پتنت همانطور که در تصاویر مشخص است امکان جای‌‌گذاری در جلوی ایرپادز (tip) را نیز دارند و بدین‌ترتیب با ضربه زدن روی آن‌ها می‌توان فرایندهای جمع‌آوری سیگنال‌های زیستی اشاره شده در بالا را شروع کرد یا خاتمه داد.

نگفته پیداست که مثل اکثر نمونه‌های مشابه، موارد توصیف شده در این پتنت نیز عملاً در سطح یک ایده ابتدایی قرار داشته و حضور آن‌ها در یک محصول واقعی جدا از تصمیم شرکت سازنده، نیازمند طی شدن مراحل طولانی و پیچیده‌ای‌ست که نه‌تنها به بحث فنی (و چگونگی جای‌گذاری این حجم وسیع الکترودها و حسگرها در فضایی به‌کوچکی و ظرافت یک هدست درون گوشی) مرتبط است بلکه فرایندهای زمان‌بر و گه‌گاه مشکل‌آفرین کسب مجوز از ارگان‌های قانون‌گذاری را نیز در بر می‌گیرد. از این رو حتی در صورت جدی گرفته شدن این ایده از سوی اپل تا مشاهده نسل بعدی ایرپادزهای این شرکت با امکان دریافت و تحلیل سیگنال‌های زیستی مغزی احتمالا هنوز زمان نسبتاً زیادی باقی‌ست.

در همین رابطه مارک گورمن تحلیلگر بلومبرگ چندی پیش گمانه‌زنی‌هایی را از تصمیم اپل برای افزودن امکانات جدیدی به نسل بعدی هدست‌های ابرپادز مطرح کرده که از آن جمله می‌توان به امکان اندازه‌گیری مستقیم دمای بدن از طریق کانال شنوایی اشاره کرد. این فرایند در مقایسه با اندازه‌گیری دمای بدن از طریق اپل واچ دقیق‌تر بوده و کارکردهای تازه‌ای را ارائه خواهد داد. نسل بعدی ایرپادز به‌گفته تحلیلگر بلومبرگ امکان تست شنوایی افراد و تشخیص مشکلات احتمالی در این زمینه را نیز خواهد داشت. این ویژگی ظاهراً با پخش صداها و فرکانس‌های صوتی ثابت (tones) سر و کار داشته و از همین طریق قدرت و حجم شنوایی افراد را می‌سنجد.

منبع: http://www.مایفون مگ/news/view-5014-apple-biosignal-sensing-device-patent-application.aspx

محمدصادق مجدی

محمدصادق مجدی هستم با بیش از 14 سال سابقه بازاریابی و تولید محتوای تکنولوژی برآنم که اطلاعاتم را با شما به اشتراک بذارم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا