اخبار فناوری

خبر جدید | برنامه Arm برای عرضه اولیه سهام شرکت در ایالات متحده آمریکا – انتظار برای ارزش 70 میلیارد دلاری | مایفون مگ

واحد خبر مایفون مگ : بر اساس تازه‌ترین گزارش بازارهای مالی، مجموعه طراحی تراشه Arm، متعلق به گروه ژاپنی SoftBank، در حال انجام مراحل لازم برای عرضه اولیه سهام (IPO کوتاه‌شده Initial Public Offering) خود در ایالات متحده آمریکا است. عرضه‌ای که ناظران بازار انتظار دارند به یکی از بزرگ‌ترین عرضه‌های اولیه سهام برای یک شرکت فناوری در تاریخ بدل شود و ارزش کلی آن از 70 میلیارد دلار فراتر رود. این اقدام پس از آن صورت می‌گیرد که SoftBank برابر با 25 درصد پایانی از سهام شرکت را به قیمت 16 میلیارد دلار تصاحب کرد و مالکیت کامل این شرکت 64 میلیارد دلاری را در اختیار گرفت.

Arm در سال 1990 میلادی به عنوان یک شرکت مشارکتی یا joint venture توسط Acorn Computers، Apple (در زمانی که با نام Apple Computer شناخته می‌شد) و VLSI Technology تأسیس شد و سهام آن از 1998 تا 2016 میلادی به عنوان شرکت پذیرش‌شده در بورس اوراق بهادار لندن و نزدک (Nasdaq) مورد معامله قرار می‌گرفت؛ روندی که تا خرید سهام عمومی شرکت توسط SoftBank و به قیمت 32 میلیارد دلار ادامه یافت. برنامه SoftBank برای عرضه اولیه بخشی از سهام شرکت در شرایطی صورت می‌گیرد که قرارداد برنامه‌ریزی‌شده برای فروش Arm به انویدیا با قیمت 40 میلیارد دلار، به دلیل وجود موانع نظارتی از جمله مخالفت نهادهای ناظر و قوانین ضد انحصار ایالات متحده و اروپا، متوقف شده بود.

همان طور که اشاره شد، Arm پیش‌تر نیز یک شرکت سهامی عام بوده است و همین امر عرضه اولیه جدید را با ریسک کمتری همراه می‌سازد. با وجود این، نهادهای نظارتی و موسسات بانکی برای سنجش قدرت بازار پس از 18 ماه رکود مداوم، این فرآیند را با دقت خاصی دنبال می‌کنند.

مطابق برآورد بلومبرگ، Arm پیش از این در فرآیند عرضه اولیه در پی جذب حدود 10 میلیارد دلار سرمایه بود؛ هرچند تعداد سهام مورد نظر برای عرضه عمومی هنوز به طور رسمی منتشر نشده است. از سوی دیگر، رویترز هم پیش از این گزارش داده بود که SoftBank با ارزش‌گذاری 60 تا 70 میلیارد دلاری Arm، در پی فروش حدود 10 درصد از سهام این مجموعه از طریق عرضه اولیه است.

این طراح ‌تراشه که بسیاری از محصولات مورد استفاده در اسمارت‌فون‌ها، از جمله گوشی‌های آیفون را تأمین می‌کند، در اسناد ارائه‌شده خود به این نکته اشاره کرده است که نزدیک به 70 درصد از جمعیت جهان از محصولات مبتنی بر طراحی‌های این شرکت استفاده می‌کنند. البته این در شرایطی است که بازار گوشی‌های هوشمند در وضعیت رکود به سر می‌برد چنان که رویترز نیز اخیرا از کاهش 1 درصدی درآمد سالانه SoftBank به دلیل روند نزولی فروش گوشی‌های هوشمند خبر داده است. همچنین گزارش Arm از سه‌ماهه منتهی به 31 مارس از افت سالانه فروش این شرکت به 2.68 میلیارد دلار حکایت دارد که عمدتا به سبب کاهش عرضه اسمارت‌فون در جهان بوده است. فروش شرکت در فصل بعدی نیز به همین ترتیب با افت 2.5 درصدی به 675 میلیون دلار رسیده است. با وجود این گزارش‌ها نشان می‌دهد که علی‌رغم وابستگی درآمد Arm به میزان عرضه و فروش گوشی‌های هوشمند، نرخ مجوز تراشه آن افزایش یافته است. از سوی دیگر، کاهش فروش اسمارت‌فون سبب شده که Arm به همکاری با صنایعی همچون خودروسازی و کمپانی‌های مرسدس بنز و کروز، رایانش ابری و هوش مصنوعی و شرکت‌هایی مانند متا و انویدیا روی آورد.

در میان مخاطرات بازار، Arm از «ریسک‌های اقتصادی و سیاسی» مرتبط با چین، به عنوان بزرگ‌ترین بازار گوشی‌های هوشمند جهان نیز یاد کرده است. چنان که درآمد حاصل از حق امتیاز محصولات مورد استفاده در این کشور آسیایی در سال 2022 میلادی کاهش یافته و روابط کمپانی با دیگر کشورهای منطقه نیز به سبب عملکرد نیمه‌مستقل Arm China پیچیده‌تر شده است.

منبع: http://www.مایفون مگ/news/view-5048-chip-designer-arm-files-for-ipo.aspx

محمدصادق مجدی

محمدصادق مجدی هستم با بیش از 14 سال سابقه بازاریابی و تولید محتوای تکنولوژی برآنم که اطلاعاتم را با شما به اشتراک بذارم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا