اخبار فناوری

تست سرعت سرور مجازی لینوکس و ویندوز

یکی از مهم‌ترین دلایلی که افراد برای خرید سرورهای مجازی اقدام می‌کنند، سرعت بسیار بالای اتصال آن‌ها نسبت به اینترنت خانگی است. افراد برای ترید، معامله در بازار بورس جهانی و فعالیت‌های دیگر، به سرعت VPS اعتماد می‌کنند؛ بااین‌حال، در بعضی از موارد با کاهش سرعت vps مواجه می‌شوند که این مورد اصلا اتفاق جالبی نیست!

اگر شما هم به‌تازگی برای خرید سرور مجازی اقدام کرده‌اید، ولی به سرعت آن اعتماد ندارید، ادامه این مطلب را از دست ندهید. در ادامه روش‌های تست سرعت vps با سیستم عامل لینوکس و ویندوز را بررسی می‌کنیم؛ با این روش‌ها به‌راحتی می‌توانید سرعت دانلود vps، قدرت پردازش و پینگ آن را امتحان کنید.

۲ روش ساده برای تست سرعت شبکه در سرورهای مجازی

یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های افراد بعد از خرید سرور مجازی، سرعت شبکه سرور است. با بررسی سرعت شبکه می‌توانید به اطلاعات دقیقی درباره سرعت دانلود و آپلود VPS دست پیدا کنید. در ادامه ۲ روش ساده برای تست سرعت شبکه سرور مجازی را بررسی می‌کنیم:

1.     تست سرعت سرور مجازی از طریق سایت Speed Test

برای تست سرعت vps و بررسی وضعیت شبکه به‌عنوان ساده‌ترین راه‌حل می‌توانید از سایت Speed Test استفاده کنید؛ البته برای استفاده از این روش ابتدا باید به سرور متصل شوید. بعد از وصل شدن به سرور مجازی، وارد سایت speedtest.net شوید و از طریق فشردن دکمه GO،‌ یک تست سرعت در سرور مجازی اجرا کنید. در پایان، پینگ سرور، سرعت دانلود vps و سرعت آپلود آن به شما نمایش داده خواهد شد. روش دیگری نیز برای بررسی سرعت شبکه سرور مجازی وجود دارد که در ادامه آن را بیشتر توضیح می‌دهیم.

2.     تست سرعت شبکه سرور مجازی از طریق دانلود فایل از سرور معتبر

یکی دیگر از روش‌هایی که برای تست سرعت دانلود vps مورداستفاده قرار می‌گیرد، دانلود فایل با برنامه اینترنت دانلود منیجر یا IDM است. برای این کار باید فایل‌هایی مشخص را از سرورهای معتبر دانلود کنید؛ درواقع سروری که قصد دانلود فایل برای تست سرعت vps از آن را دارید، باید پهنای باند کافی داشته باشد تا نزدیک‌ترین نتیجه به واقعیت را به شما نمایش دهد؛ درصورتی‌که سرور پهنای باند کافی نداشته باشد، نامطلوب بودن و کندی نتیجه تست سرعت اینترنت، از جانب آن سرور خواهد بود.

از جمله مطمئن‌ترین سایت‌های تست سرعت سرور مجازی از طریق دانلود فایل، می‌توان به سایت‌های Hetzner، OVH و Leaseweb اشاره کرد. برای دانلود فایل از این سایت‌ها به‌منظور تست سرعت سرور مجازی لینوکس و ویندوز، کافی است آدرس‌های زیر را در مرورگر خود وارد کنید.

  • • https://speed.hetzner.de/
  • • https://proof.ovh.net/files/
  • • https://www.leaseweb.com/platform/network/

با وارد شدن به هر کدام از این لینک‌ها، به صفحه‌ای هدایت می‌شوید که لینک دانلود چندین فایل با حجم‌های مختلف را نمایش می‌دهد. با دانلود هر کدام از فایل‌ها، می‌توانید سرعت دانلود vps را به‌راحتی بسنجید.

توجه داشته باشید، درصورتی‌که از سرور برای تانلینگ استفاده شده باشد و در این رابطه کندی سرعت مشاهده شود، اگر با انجام تست‌های فوق سرعت شبکه vps مطلوب باشد، این کندی ارتباطی به کیفیت سرور ندارد.

تست عملکرد پردازنده یا CPU سرور مجازی لینوکس و ویندوز

یکی دیگر از مهم‌ترین موارد هنگام تست سرعت vps، بررسی سرعت پردازنده یا CPU سرور است. اگر هنگام اجرای برنامه‌ها روی سرور با مشکل کندی سرعت و تاخیر روبه‌رو هستید، با مطالعه ادامه این بخش به‌راحتی می‌توانید عملکرد پردازنده سرور را محک بزنید. برای بررسی عملکرد پردازنده و تست سرعت سرور مجازی لینوکس، باید از طریق دستور top پیش بروید. برای اجرای دستور top، کافی است خط فرمان لینوکس را باز و دستور top را وارد کنید. با اجرای دستور top، می‌توانید میزان درگیر بودن پردازنده سرور را به‌صورت Real Time موردبررسی قرار دهید. با فشردن دکمه q، دستور top متوقف شده و شما از محیط آن خارج می‌شوید.

برای بررسی عملکرد و تست سرعت پردازنده سرور مجازی ویندوز نیز می‌توانید از طریق قسمت Task Manager اقدام کنید. برای وارد شدن به تسک منیجر از طریق فشردن ترکیبی سه دکمه (Ctrl+Shift+Esc) یا راست کلیک کردن روی نوار پایین صفحه و انتخاب گزینه Task Manager اقدام کنید. بعد از باز شدن پنجره Task Manager، از نوار بالای صفحه روی گزینه Performance کلیک کنید تا میزان مصرف CPU را مشاهده فرمایید.

درصورتی‌که میزان مصرف پردازنده ۱۰۰ درصد باشد، یعنی پردازنده قدرت کافی برای پردازش را ندارد و باعث کند شدن سرعت اجرای برنامه‌ها می‌شود. اگر سرعت و قدرت پردازش اطلاعات در کسب‌وکارتان بسیار مهم است، هنگام خرید سرور مجازی حتما به تعداد هسته‌های پردازنده توجه ویژه‌ای داشته باشید. مجموعه XVPS با عرضه سرور مجازی هتزنر با پردازنده‌های ۳، ۴ و ۶ هسته‌ای دست شما را برای انتخاب بهترین VPS متناسب با نیاز کسب‌وکارتان باز می‌گذارد.

عملکرد و سرعت هارد؛ عاملی تاثیرگذار بر نتیجه تست سرعت سرور مجازی

یکی دیگر از مواردی که درباره موضوع تست سرعت vps باید به آن بپردازیم، تست سرعت هارد سرور است. برای تست سرعت هارد سرور مجازی، ابتدا باید موارد زیر را موردبررسی قرار دهید:

  • • سرعت جابه‌جایی فایل از یک پوشه به پوشه دیگر
  • • سرعت فشرده‌سازی یا خارج کردن فایل‌ها از حالت فشرده (ZIP)
  • • سرعت لود شدن سیستم عامل سرور بعد از Restart

درصورتی‌که سرعت انجام هرکدام از عملیات فوق با کندی مواجه باشد، یعنی هارد سرور عملکرد مطلوبی ندارد و تاثیر منفی روی سرعت سرور می‌گذارد. برای رفع این مشکل پیشنهاد می‌شود از سرور مجازی با هارد SSD یا نسل جدید NVMe استفاده کنید. با خرید سرور مجازی آلمان از مجموعه XVPS با هارد NVMe GEN4 بالاترین سرعت و پایداری را تجربه خواهید کرد.

تاثیر عملکرد شرکت ارائه‌دهنده بر نتیجه تست سرعت vps را دست‌کم نگیرید!

در برخی از موارد، با تست سرعت vps از طریق روش‌های گفته‌شده و بررسی عملکرد شبکه، پردازنده و هارد سرور، هیچ مشکلی مشاهده نمی‌شود؛ ولی همچنان با کندی سرعت روبه‌رو هستید. در چنین مواردی احتمالا مشکل از جانب شرکت ارائه‌دهنده سرور است.

اگر شرکت ارائه‌دهنده سرور از سیستم مانیتورینگ مناسب و کنترل کیفیت کافی برخوردار نباشد، ممکن است عملکرد برخی از کاربران سرور، روی فعالیت سایر کاربران تاثیر منفی بگذارد؛ به همین دلیل باید در انتخاب شرکت ارائه‌دهنده سرور مجازی وسواس بسیاری به خرج دهید.

با خرید سرور مجازی از XVPS نگران تست سرعت vps نباشید!

در این مطلب تست سرعت vps از ۴ جنبه مختلف را موردبررسی قرار دادیم. نکته‌ای که باید به آن توجه ویژه داشته باشید، این است که برای خرید سرور مجازی حتما از خدمات شرکت‌های معتبر استفاده کنید. بسیاری از شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات سرورهای مجازی، متاسفانه بر عملکرد سرورهایی که در اختیار کاربران قرار می‌دهند، نظارتی ندارند؛ همین موضوع منجر به نامطلوب بودن نتیجه تست سرعت سرور مجازی خواهد شد.

مجموعه XVPS، یکی از معتبرترین ارائه‌دهندگان سرورهای مجازی در ایران است که برای خرید سرور مجازی کشورهای خارجی و ایران می‌توانید به خدمات آن اعتماد کنید. برای مشاهده و بررسی جزئیات پلن‌های مختلف سرور مجازی ارائه‌شده در این مجموعه به سایت xvps.ir سر بزنید.

منبع: https://مایفون مگ.ir/2023/08/02/%D8%AA%D8%B3%D8%AA-%D8%B3%D8%B1%D8%B9%D8%AA-%D8%B3%D8%B1%D9%88%D8%B1-%D9%85%D8%AC%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%D9%84%DB%8C%D9%86%D9%88%DA%A9%D8%B3-%D9%88-%D9%88%DB%8C%D9%86%D8%AF%D9%88%D8%B2/

تحریریه مای فون مگ

محمدصادق مجدی

محمدصادق مجدی هستم با بیش از 14 سال سابقه بازاریابی و تولید محتوای تکنولوژی برآنم که اطلاعاتم را با شما به اشتراک بذارم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا