اخبار فناوری

تراشه Tensor G5 گوگل ساخت TSMC و مستقل از تراشه‌های اگزینوس سامسونگ خواهد بود

به دنبال اپل، گوگل ماجراجویی خود را برای استفاده از تراشه سفارشی در گوشی‌های هوشمند پیکسل آغاز کرد. سری Pixel 6 اولین محصولی است که دارای یک پردازنده سفارشی گوگل به نام Tensor بود. البته این تراشه تنسور بر اساس تراشه‌های اگزینوس سامسونگ که با فرآیند ۵ نانومتری تولید شده بود، توسعه پیدا کرد. پیکسل ۷ همچنان از پردازنده نیمه سفارشی ساخت سامسونگ استفاده می کند و پیکسل 8 نیز همینطور. اما به نظر می رسد گوگل قصد دارد شرکت کره‌ای را به نفع TSMC کنار بگذارد تا تراشه Tensor G5 کاملاً سفارشی خود را در سال 2025 عرضه کند. در حقیقت تراشه Tensor G5 گوگل ساخت TSMC و مستقل از تراشه‌های اگزینوس سامسونگ خواهد بود.

تراشه Tensor G5 توسعه اختصاصی توسط گوگل و ساخت TSMC

یکی از مدیران سابق گوگل گفته برنامه اولیه این بود که یک تراشه Tensor واقعاً سفارشی را اوایل سال آینده عرضه کنیم. با این حال، تولید این تراشه با اسم رمز Redondo، به دلیل چالش‌هایی که در حفظ کارمندان و هماهنگی توسعه بین تیم‌های مختلف وجود داشت، به تعویق افتاد. با توجه به این خروجی، انتظار می رود این تراشه تا سال ۲۰۲۵ آماده استفاده شود.

با تایید گزارش‌های قبلی، این گزارش جدید نیز ادعا می‌کند که گوگل برای تولید تراشه Tensor G5 خود به جای سامسونگ به شرکت تولید نیمه‌رسانا تایوان (TSMC) تکیه می‌کند. گفته می شود این تراشه بر اساس فرآیند ۳ نانومتری TSMC ساخته شده است و از فناوری یکپارچه Fan-Out برای کاهش ضخامت و افزایش بهره وری انرژی استفاده می کند.

قبل از اینکه شاهد یک تراشه کاملاً سفارشی شده Tensor باشیم، باید کمی بیشتر صبر کنیم. سری پرچمدار امسالی گوگل یعنی Pixel 8 همچنان دارای پردازنده‌ای با طراحی و تولید سامسونگ است.

به همین ترتیب، گوشی‌های هوشمند پیکسل که قرار است در سال ۲۰۲۴ عرضه شوند نیز پردازنده‌ای از این شرکت کره‌ای خواهند داشت، البته این بار با قطعات کمتری از سامسونگ.

یک تراشه کاملا سفارشی به گوگل کمک می‌کند تا یکپارچگی عمیق‌تری بین سخت‌افزار و نرم‌افزار ایجاد کند و عملکرد گوشی‌ها را بسیار بهتر از الان کند.

نظر شما چیست؟ منتظر تراشه تنسور جی ۵ هستید؟

منبع: https://مایفون مگ.ir/2023/07/10/%D8%AA%D8%B1%D8%A7%D8%B4%D9%87-tensor-g5-%DA%AF%D9%88%DA%AF%D9%84-%D8%B3%D8%A7%D8%AE%D8%AA-tsmc-%D9%88-%D9%85%D8%B3%D8%AA%D9%82%D9%84-%D8%A7%D8%B2-%D8%AA%D8%B1%D8%A7%D8%B4%D9%87%D9%87%D8%A7/

تحریریه مای فون مگ

محمدصادق مجدی

محمدصادق مجدی هستم با بیش از 14 سال سابقه بازاریابی و تولید محتوای تکنولوژی برآنم که اطلاعاتم را با شما به اشتراک بذارم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا