اخبار فناوری

تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۳ در دو مدل ۳ و ۴ نانومتری عرضه خواهد شد؟

شاید و بر اساس گزارش‌های قبلی فکر کنید تراشه Snapdragon 8 Gen 3 یک تراشه ۴ نانومتری است اما به تازگی گزارشی می‌شنویم که آن را نقض می‌کند. در این گزارش گفته شده که تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۳ در دو مدل ۳ و ۴ نانومتری عرضه خواهد شد. با نزدیک‌شدن به رویداد ۲ آبان ۱۴۰۲ کوالکام که احتمالا این تراشه در آن رونمایی شود، این اخبار پررنگ‌تر هم خواهند شد.

اسنپدراگون ۸ نسل ۳ کوالکام

اسناد منتشرشده بین کوالکام و شرکای آن در کره‌جنوبی نشان می‌دهد که تراشه اسنپدراگون 8 نسل 3 در دو مدل عرضه خواهد شد، یک نسخه تحت فرآیند ۴ نانومتری TSMC و با فرآیند 3 نانومتری همین ریخته‌گری تایوانی تولید می‌شود.

این خبر از یک وب‌سایت کره‌ای منتشرشده و ایمیل‌های فاش‌شده بین کوالکام و شرکای سازنده گوشی‌های هوشمند آن مانند سامسونگ را به اشتراک گذاشته است.

در اسناد فاش شده، کوالکام اعلام کرده که اسنپدراگون 8 نسل 3 از جدیدترین هسته‌های CPU یعنی Cortex X4 در کنار Cortex A720 و Cortex A520 AR استفاده خواهد کرد. مواردی که ما از قبل هم می‌دانستیم.

اما نکته جالب اینجاست، کوالکام (در ایمیل‌ها) همچنین به اشتراک گذاشت که تراشه اسنپدراگون 8 نسل 3 با اسم رمز SM8650 دارای یک مدل ۴ نانومتری N4P TSMC و یک مدل ۳ نانومتری TSMC N3E است.

اینکه چرا کوالکام می‌خواهد در سال 2024 دو مدل مختلف از پردازنده اسنپدراگون 8 نسل 3 را برای پرچمداران اندرویدی بسازد، کمی گیج‌کننده است.

البته نظر شخصی من آن است که شاید و شاید، کوالکام با عرضه Snapdragon 8 Gen 3 For Galaxy بخواهد فرآیند پیشرفته‌تر ۳ نانومتری را انحصارا در اختیار سامسونگ قرار دهد.

با این تصمیم ۲ خواسته برآورده می‌شود، هم سامسونگ می‌تواند در مقابل تراشه ۳ نانومتری A17 Pro اپل توان رقابتی خود را حفظ کند و هم به دلیل درخواست کمتر سامسونگ (نسبت به کل بازار) می‌تواند تولید تراشه با دشواری بیشتر را راحت‌تر انجام دهد.

ما تقریبا مشابه همین تصمیم را با Snapdragon 8 Gen 2 For Galaxy دیدیم. جایی تراشه نیم‌سال دوم کوالکام در نیم سال اول به سامسونگ عرضه شد. احتمال دارد که مدل ۳ نانومتری اسنپدراگون ۸ نسل ۳ به عنوان تراشه نیم سال دوم ۲۰۲۴ به دیگر تولیدکننده‌ها عرضه شود. همچنین احتمال دارد که مثلا پسوند پلاس یا چیزی مثل آن را داشته باشد.

به هر حال فعلا همه این‌ها گمانه‌زنی است. ما دقیقا ۱ ماه تا رویداد کوالکام فاصله داریم. تا آن تاریخ قطعا گزارش‌های بیشتری دریافت خواهیم کرد و اگر اینطور نشود، نهایتا در رویداد رسمی از تصمیم این شرکت تراشه‌ساز امریکایی آگاه می‌شویم.

نظر شما چیست؟ فکر می‌کنید که تصمیم کوالکام چه خواهد بود؟

منبع: https://مایفون مگ.ir/2023/09/24/%D8%AA%D8%B1%D8%A7%D8%B4%D9%87-%D8%A7%D8%B3%D9%86%D9%BE%D8%AF%D8%B1%D8%A7%DA%AF%D9%88%D9%86-%DB%B8-%D9%86%D8%B3%D9%84-%DB%B3-%D8%AF%D8%B1-%D8%AF%D9%88-%D9%85%D8%AF%D9%84-%DB%B3-%D9%88-%DB%B4-%D9%86/

تحریریه مای فون مگ

محمدصادق مجدی

محمدصادق مجدی هستم با بیش از 14 سال سابقه بازاریابی و تولید محتوای تکنولوژی برآنم که اطلاعاتم را با شما به اشتراک بذارم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا