اخبار فناوری

برای استخراج بیت کوین و ارزهای دیجیتال به چه چیزهایی نیاز داریم؟

ارزهای دیجیتال یا همان ارزهای رمزنگاری شده، به‌عنوان یک واحد ارزی دیجیتال و بر پایه تکنولوژی بلاکچین عمل می‌کنند. این ارزها کاربردهای مختلفی از قبیل انتقال پول، سرمایه‌گذاری، تجارت الکترونیکی، صدور توکن‌های قابل تبدیل برای پروژه‌ها، اجرای قراردادهای هوشمند، ایجاد سیستم‌های اعتبارسنجی، ارائه خدمات مالی بدون حضور در بانک‌ها و… دارند. امروزه استخراج این ارزها مورد توجه قرار گرفته و بسیار پرطرفدار است.

همچنین برای ماینینگ ارزهای دیجیتال به تجهیزات مختلفی نیاز داریم و برای انجام این کار باید به نکات مهم و کلیدی نیز توجه کنیم؛ بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر بهتر است تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

قبل از هر چیز اصول و قواعد ماینینگ ارزهای دیجیتال را بشناسید

استخراج ارزهای دیجیتال یک فرآیند فنی و پیچیده است که از برخی اصول و قواعد پیروی می‌کند. بعضی از این قواعد و اصول به صورت زیر هستند:

قوانین شبکه

برای استخراج و انتقال هر ارز دیجیتال، قوانین و پروتکل‌های خاصی وجود دارند. در ضمن ما برای رعایت این قوانین باید یک نرم‌افزار ماینر نصب کنیم.

تجهیزات ماینینگ

ما برای ماینینگ ارزهای دیجیتال، به تجهیزات مناسبی نیاز داریم که سخت‌افزارهای قدرتمندی مانند GPU و ASIC برخی از این تجهیزات هستند. سیستم‌های خنک کننده نیز یکی از تجهیزات مهم ماینینگ هستند که به‌منظور کاهش حرارت تجهیزات استفاده می‌شوند.

نیروی محاسباتی

استخراج ارزهای دیجیتال به نیروی محاسباتی قدرتمندی نیاز دارد و برای این مسئله می‌توانیم از تجهیزات ماینینگ یا سرویس‌های ابری استفاده کنیم.

مدیریت منابع

استخراج ارزهای دیجیتال هزینه‌های زیادی را در پی دارد، به علاوه این کار به برق، اینترنت و منابع مالی نیز نیازمند است. در نتیجه باید برنامه‌ریزی دقیقی برای کنترل هزینه‌ها و منابع برق و اینترنت داشته باشیم.

امنیت

امنیت در استخراج ارزهای دیجیتال بسیار مهم است و باید از تجهیزات و نرم‌افزارهای معتبر و به‌روز برای انجام این کار بهره بگیریم تا کسب‌وکار خود را از حملات سایبری محافظت کنیم.

مدیریت ریسک

استخراج ارزهای دیجیتال ریسک‌های متعددی مانند ریسک قیمت، ریسک تغییرات تکنولوژیکی و ریسک قانونی دارد؛ بنابراین ما برای مدیریت این ریسک‌ها باید تصمیمات برنامه‌ریزی شده و هوشنمدانه‌ای بگیریم.

به‌روزرسانی و آموزش

با در نظر گرفتن تغییرات مستمر تکنولوژی‌ها و قوانین باید دانش و اطلاعات خود را به روز نگه داریم و از آخرین داده‌ها و مطالب آموزشی درباره استخراج ارزهای دیجیتال بهره بگیریم.

ملزومات و ابزارهای مورد نیاز برای استخراج ارزهای دیجیتال

ماینینگ ارزهای دیجیتال نیز مانند سایر کسب‌وکارها برای انجام فرایند استخراج به تجهیزاتی نیاز دارد. در این بخش به برخی از ابزارهای مورد نیاز ماینینگ ارز دیجیتال اشاره شده است:

دستگاه ماینر (Mining Equipment)

ماینرها تجهیزات سخت‌افزاری هستند که برای ماینینگ ارزهای دیجیتال استفاده می‌شوند. به‌طور معمول دستگاه ماینر برای الگوریتم‌های استخراج ارزهای دیجیتال طراحی شده است. برای نمونه برای استخراج بیت کوین از ماینرهای ASIC و برای استخراج اتریوم از تجهیزات GPU استفاده می‌شود و همچنین ماینرها قدرت محاسباتی و توان مصرف بالایی دارند.

سیستم عامل

ما برای ماینینگ ارزهای دیجیتال، به سیستم عامل مناسبی نیاز داریم. بعضی از سیستم عامل‌های معروف برای ماینینگ به‌صورت زیر هستند.

  • ویندوز
  • لینوکس
  • ای‌اس‌ایکس

این سیستم عامل برای ماینینگ بیت کوین و با به کارگیری تجهیزات ASIC عمل می‌کند.

کیف پول (Wallet)

به سرویس‌هایی که امکان مدیریت و ذخیره ارزهای دیجیتال را برای ما فراهم می‌کنند، کیف پول می‌گویند. کیف پول‌ها می‌توانند به‌صورت آفلاین و آنلاین باشند و همچنین نقش مهمی در دریافت و ارسال ارزها ایفا می‌کنند. به‌طور معمول از کیف پول‌های آنلاین برای سرویس‌های تبادل مبتنی بر وب استفاده می‌شوند؛ در حالی که نوع آفلاین آن به‌صورت کیف پول سخت‌افزاری و نرم‌افزاری بر روی دستگاه نصب می‌شود. به کارگیری کیف پول سخت افزاری (آفلاین) امنیت بیشتری را برای ذخیره ارزها مهیا می‌کند.

اتصال به اینترنت

از همه مهم‌تر ما برای استخراج ارزهای دیجیتال، به اینترنت پایدار جهت اتصال به شبکه بلاکچین نیاز داریم، تا از طریق آن تراکنش‌ها را بررسی کنیم.

استخر (Pool)

استخرها مجموعه‌ای از دستگاه ماینر هستند که با همکاری یکدیگر و به‌صورت مشترک بلاک‌های جدید را استخراج می‌کنند. این استخرها به ما این امکان را می‌دهند تا با ترکیب قدرت محاسباتی و ماینرها، احتمال استخراج بلاک را افزایش دهیم. همچنین، استخرها باعث می‌شوند تا به صورت منظم و ثابت کسب درآمد کنیم.

نرم‌افزارهای ماینینگ

برای ماینینگ ارزهای دیجیتال، به نرم‌افزارهای استخراج مناسبی نیاز داریم که در ادامه به برخی از نرم‌افزارهای معروف اشاره شده است:

 CGMiner

این نرم‌افزار برای استخراج ارزهای ASIC و FPGA کاربرد دارد.

Claymore’s Dual Miner

این نرم‌افزار برای ارزهایی مانند اتریوم که با GPU استخراج می‌شوند، به‌کار می‌رود.

NiceHASH Miner

این نرم‌افزار این امکان را بوجود می‌آورد تا از طریق سرویس‌های ابری فرآیند استخراج ارزهای دیجیتال را انجام دهیم.

برق

ماینینگ ارزهای دیجیتال برق زیادی مصرف می‌کند و به همین دلیل برای اجرای صحیح این فرآیند به منابع برق پایدار و قدرتمند نیاز داریم. به‌طور معمول برای استخراج ارزها در خانه یا محل کار، از برق شهری استفاده می‌شود. اما در استخراج ارزها به شکل صنعتی، برای تامین برق مورد نیاز، منابعی مانند نیروگاه‌های برق یا سیستم‌های تولید برق خورشیدی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

فضای مناسب

ماینینگ ارزهای دیجیتال به فضای مناسبی نیاز دارد و تجهیزات آن حرارت زیادی را تولید می‌کنند. در نتیجه ما برای انجام این کار به فضایی نیاز داریم که بتوان آن را به سیستم‌های خنک کننده مجهز کرد و در ضمن به اینترنت پایدار نیز دسترسی داشته باشد.

این موارد تنها بخشی از ابزارهای مورد نیاز برای ماینینگ ارزهای دیجیتال هستند. در ضمن با توجه به نوع ارز ممکن است، به ابزارهای دیگری نیز نیاز باشد.

نکات مهم در انتخاب و تهیه ملزومات ماینینگ

در انتخاب و تهیه ملزومات ماینینگ برای استخراج ارزهای دیجیتال، باید به نکات زیر توجه کنید:

انتخاب نوع ارز

ما در مرحله نخست باید تصمیم بگیریم که کدام ارز دیجیتال را استخراج کنیم. هر ارز دیجیتال ممکن است به تجهیزات و الگوریتم‌های مختلفی نیاز داشته باشد. به همین دلیل باید پیش از خرید، تجهیزات را به‌طور کامل بررسی کنیم تا مطمئن شویم، این لوازم برای استخراج ارز مورد نظر مناسب هستند.

بررسی قدرت محاسباتی و سرعت

در انتخاب ماینرها، باید به قدرت محاسباتی و سرعت آن‌ها توجه کنیم و قدرت محاسباتی ماینرها به ما کمک می‌کند تا سریع‌تر بلاک‌های جدید را استخراج کنیم. رعایت این نکته به ما کمک می‌کند تا درآمد بیشتری کسب کنیم و همچنین بر سرعت ماینرها و عملکرد کلی شبکه نیز موثر است.

مصرف برق و کارایی انرژی

بررسی و توجه مصرف برق دستگاه ماینر و کارایی انرژی آن نیز بسیار مهم است. به‌طور معمول مصرف برق ماینرها بسیار بالا بوده و به همین دلیل هزینه برق بالایی را به همراه دارد. در نتیجه برای ماینینگ ارزهای دیجیتال بهتر است ماینرهایی انتخاب کنیم که مصرف برق کمتری داشته و در عین حال از کارایی انرژی بالایی نیز برخوردار باشند.

انتخاب کیف پول مناسب

ما باید هنگام انتخاب کیف پول برای ذخیره ارزهای دیجیتال، به امنیت و سطح حفاظت آن توجه کنیم. همچنین باید کیف پولی را انتخاب کنیم که امکانات امنیتی مانند احراز هویت دو مرحله‌ای و رمزنگاری قوی داشته باشد.

بررسی استخرهای ماینینگ

اگر بخواهیم ماینینگ ارزهای دیجیتال را به‌صورت دیجیتال انجام دهیم، باید یک استخر استخراج مناسب برای شرکت در آن انتخاب کنیم. بررسی استخرهای متعدد و مقایسه شرایط و… به ما کمک می‌کند تا استخر مناسبی را برگزینیم.

تهیه منابع برق پایدار

برای استخراج ارزهای دیجیتال به‌صورت صنعتی، به منابع برق پایدار و قدرتمند نیاز داریم؛ بنابراین باید پیش از ماینینگ ارزهای دیجیتال مطمئن شویم که امکانات و شرایط مورد نیاز برای تامین برق را داریم.

فضای مناسب و سیستم خنک‌کننده

استخراج ارزهای دیجیتال به فضای مناسب و سیستم خنک کننده نیاز دارد. به‌طور معمول ماینرها حرارت زیادی تولید می‌کنند و به همین دلیل باید در یک محیط خنک و مناسب قرار بگیرند. همچنین دسترسی به تهویه هوا و دسترسی به اینترنت پایدار نیز در فرآیند ماینینگ ارزهای دیجیتال بسیار مهم است.

بررسی هزینه‌ها و بازده سرمایه

در مرحله آخر باید هزینه‌ها و بازده سرمایه را مورد بررسی قرار دهیم. همچنین باید پیش از سرمایه‌گذاری در تجهیزات ماینینگ، هزینه‌ها و بازده سرمایه را محاسبه کنیم و مطمئن شویم که هزینه‌های مربوط به تجهیزات و هزینه‌های عملیاتی مانند برق و خنک کننده‌ها بازدهی مطلوبی را خواهند داشت.

ما با توجه به این نکات می‌توانیم ملزومات مناسب برای استخراج ارزهای دیجیتال را انتخاب و فرآیند استخراج را آغاز کنیم. همچنین، پیش از خرید هر یک از تجهیزات و نرم‌افزارهای ماینینگ، بهتر است، راهنمایی‌ها و دستورالعمل‌های تولیدکنندگان را مطالعه و بررسی کنیم.

سوالات متداول

  1. ۱- آیا استخراج ارزهای دیجیتال نیاز به مجوز دارد؟

در بعضی از کشورها مانند ایران و چین، استخراج ارزهای دیجیتال به دریافت مجوز از دولت نیاز دارد و فعالیت‌های مرتبط با ماینینگ باید مطابق قوانین و مقررات مربوطه انجام شود. در مقابل، در برخی دیگر از کشورها مانند آلمان و کانادا، استخراج ارزهای دیجیتال مجاز است و نیاز به مجوز خاصی ندارد.

  1. ۲- ابزارها و وسایل ماینینگ را از کجا بخریم؟

ما می‌توانیم تجهیزات مورد نیاز برای ماینینگ را از منابع مختلفی مانند فروشگاه‌های آنلاین، وبسایت‌های معتبر تولیدکنندگان تجهیزات ماینینگ تهیه کنیم.

  1. ۳- بهترین برندهای لوازم ماینینگ در ایران کدامند؟

برخی از برندهای معروف در زمینه تجهیزات ماینینگ به صورت زیر هستند:

انت‌ماینر (Antminer)

ای‌بی‌ای‌ان‌جی (EBANG)

اینوسیلکون (Innosilicon)

مایکروبت (MicroBT)

وینیستون (Whinstone)

  1. ۴- چقدر سرمایه برای شروع استخراج ارزهای دیجیتال لازم است؟

میزان سرمایه لازم برای شروع ماینینگ ارزهای دیجیتال به عوامل متعددی مانند نوع ارز، هزینه برق، اینترنت، نرم‌افرارها و… بستگی دارد. اما به‌طور میانگین برای شروع این کار به سرمایه‌ای بین هزار تا ده هزار دلار نیاز داریم.

  1. ۵- آیا استخراج بیت کوین و ارزهای دیجیتال به صرفه است؟

ماینینگ بیت کوین و ارزهای دیجیتال می‌تواند مقرون به صرفه باشد، اما این موضوع به عوامل متعددی از جمله هزینه برق، قیمت ارزهای دیجیتال، سختی استخراج، هزینه تجهیزات و ریسک بازار بستگی دارد که اگر به درستی مدیریت شود، می‌تواند مقرون به صرفه باشد.

منبع: https://مایفون مگ.ir/2023/12/24/%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%AE%D8%B1%D8%A7%D8%AC-%D8%A8%DB%8C%D8%AA-%DA%A9%D9%88%DB%8C%D9%86-%D9%88-%D8%A7%D8%B1%D8%B2%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AF%DB%8C%D8%AC%DB%8C%D8%AA%D8%A7%D9%84/

Updated: 2024-02-17 09:50:19

محمدصادق مجدی

محمدصادق مجدی هستم با بیش از 14 سال سابقه بازاریابی و تولید محتوای تکنولوژی برآنم که اطلاعاتم را با شما به اشتراک بذارم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا