اخبار فناوری

خبر جدید | آشنایی با Samsung Gauss – مدل هوش مصنوعی مولد سامسونگ | مایفون مگ

واحد خبر مایفون مگ : پیشرفت سریع در حوزه تکنولوژی هوش مصنوعی مولد یک تغییر مسیر بنیادین در خط سیر تکنولوژی محسوب شده و انتظار می‌رود محیط زندگی و کار انسان‌ها را دستخوش تغییرات اساسی کند. در همین راستا، تنها چند روز پس از برگزاری رویداد توسعه‌دهندگان OpenAI، سامسونگ نیز از جدیدترین دستاورد خود در حوزه هوش مصنوعی پرده برداشت. این کمپانی کره‌ای روز چهارشنبه 8 نوامبر 2023 (17 آبان 1402)، در دومین روز از رویداد «مجمع هوش مصنوعی سامسونگ» – که در سئول برگزار می‌شود – از توسعه یک مدل هوش مصنوعی مولد با نام Samsung Gauss خبر داد. به گزارش Korea Times، «سامسونگ گاوس» با سری گوشی‌های پرچمدار Galaxy S24 یکپارچه خواهد شد.

مدل هوش مصنوعی «سامسونگ گاوس» حاصل تلاش‌های واحد پژوهشی سامسونگ یعنی Samsung Research است. نام این مدل از نام «کارل فریدریش گاوس» (Carl Friedrich Gauss) ریاضیدان مشهور آلمانی وام گرفته شده است؛ ریاضیدان صاحب نظریه «توزیع نرمال» که به نوعی سنگ بنای یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی به شمار می‌رود. مدل هوش مصنوعی سامسونگ گاوس از سه جزء تشکیل شده است: مدل زبانی (Samsung Gauss Language)، مدل کدنویسی (Samsung Gauss Code) و مدل تصویری (Samsung Gauss Image).

Samsung Gauss Language یک مدل زبانی مولد است که مثل ChatGPT توانایی فهم زبان انسان و پاسخ به پرسش‌ها را داراست. این مدل می‌تواند با انجام تسک‌هایی از قبیل نوشتن ای‌میل، خلاصه کردن اسناد و ترجمه محتوا، بازدهی کاری را بالا ببرد. زمانی که این مدل با محصولات یکپارچه شود، کنترل کاربر روی دیوایس‌ها هوشمندتر شده به این ترتیب، سطح تجربه کاربری ارتقاء خواهد یافت. سامسونگ قصد دارد از طریق یکپارچه‌سازی Samsung Gauss Language با دیوایس‌های خود (از جمله اسمارت‌فون، لپ‌تاپ و تبلت)، این دیوایس‌های هوشمند را هوشمندتر کند.

این یکپارچه‌سازی با محصولات، می‌تواند به یکی از امتیازهای Galaxy S24 در فروش تبدیل شود، مخصوصا اگر گاوس به جای اتکا به فضای ابری (مثل ChatGPT)، روی خود دیوایس اجرا شود. (شنیده‌ها حاکی از آنند که بخشی از مدل Samsung Gauss می‌تواند روی خود دیوایس اجرا شود) البته، یکی از سخنگوهای سامسونگ از پاسخ به این پرسش که آیا Samsung Gauss Language از هر دو زبان کره‌ای و انگلیسی پشتیبانی می‌کند یا خیر، امتناع کرد.

Samsung Gauss Code – که به همراه دستیار کدنویسی سامسونگ موسوم به code.i کار می‌کند – به طور اختصاصی روی برنامه‌نویسی متمرکز شده است. ایده اصلی در پس Samsung Gauss Code آن است که این مدل بتواند کدنویسی را برای توسعه‌دهندگان آسان‌تر و سریع‌تر کند. به گفته سامسونگ، این مدل به واسطه یک رابط تعاملی از کارکردهایی مثل توصیف کد و ایجاد تست کیس (test case) پشتیبانی می‌کند.

جزء سوم گاوس Samsung Gauss Image نام داشته و همان طور که از اسمش پیداست، یک مدل تصویری مولد است که می‌تواند به‌راحتی کارهایی از قبیل تولید و ویرایش تصاویر خلاقانه را انجام دهد. تبدیل تصاویر با رزولوشن پایین به تصاویری با رزولوشن بالا نیز یکی دیگر از توانایی‌های این مدل به شمار می‌رود.

در حال حاضر کارکنان سامسونگ برای افزایش بهره‌وری خود از Samsung Gauss استفاده می‌کنند. به گفته سامسونگ، در آینده نزدیک این مدل هوش مصنوعی مولد به طیف گسترده‌ای از محصولات این شرکت راه پیدا خواهد کرد. سامسونگ زمان دقیق این اتفاق را اعلام نکرده، اما می‌دانیم گوشی‌های سری Galaxy S24 – که به Samsung Gauss مجهزند – اوایل سال 2024 معرفی خواهند شد. لازم به ذکر است، با توجه به پرمخاطره بودن جمع‌آوری داده برای توسعه هوش مصنوعی، سامسونگ جهت نظارت بر امنیت و حفظ حریم شخصی کاربران، گروهی موسوم به AI Red Team را تشکیل داده تا امنیت کارکرد هوش مصنوعی را بر مبنای اصول اخلاقی این تکنولوژی تضمین کنند.

منبع: http://www.مایفون مگ/news/view-5157-introducing-samsung-gauss-generative-ai-model.aspx

محمدصادق مجدی

محمدصادق مجدی هستم با بیش از 14 سال سابقه بازاریابی و تولید محتوای تکنولوژی برآنم که اطلاعاتم را با شما به اشتراک بذارم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا