اخبار فناوری

گزارش مالی مایکروسافت در فصل سوم 2023 اعلام شد: افزایش درآمد بخش ابری با وجود ضعف بخش سخت‌افزار

مایکروسافت به‌تازگی گزارش درآمد مالی خود در فصل سوم سال 2023 را منتشر کرده است. طبق گزارش، این غول نرم‌افزاری 52.9 میلیارد دلار درآمد و 18.3 میلیارد دلار نیز سود خالص در سه‌ماهه گذشته کسب کرده است. در مقام مقایسه، درآمد مایکروسافت 7 درصد و سود خالص این شرکت نیز 9 درصد نسبت‌به مدت زمان مشابه سال گذشته افزایش یافته است. این درحالی است که درآمد ویندوز، ایکس‌باکس و سایر دستگاه‌ها شامل سرفیس همگی در این سه‌ماهه آسیب جدی دیده‌اند. بااین‌حال، کسب‌وکارهای ابری، اداری و سرورهای مایکروسافت نقاط ضعف را در جای دیگر جبران کرده‌اند.

گزارش مالی مایکروسافت در فصل سوم 2023

مایکروسافت در سه‌ماهه دوم سال، فصل سختی را برای درآمد ویندوز و دستگاه‌ها پشت سر گذاشت و این موضوع در سه‌ماهه سوم نیز تفاوت چندانی ندارد. درآمد ویندوز شامل قیمتی که سازندگان رایانه شخصی به مایکروسافت برای قرار دادن ویندوز بر روی لپ‌تاپ و رایانه‌های شخصی خود می‌پردازند، در سه‌ماهه سوم 28 درصد کاهش یافته است.

بازار رایانه‌های شخصی فصل بسیار بدی را پشت سر گذاشت، زیرا IDC و Canalys گزارش دادند که عرضه رایانه‌های شخصی و لپ‌تاپ‌ها حدود 30 درصد به‌صورت سالانه کاهش یافته است. مشکلات بازار رایانه‌های شخصی به درآمد دستگاه‌های مایکروسافت نیز ضربه زده است که علاوه‌بر سرفیس، شامل هولولنز و لوازم جانبی رایانه شخصی نیز می‌شود. درنتیجه، درآمد بخش دستگاه‌های مایکروسافت در سه‌ماهه سوم 30 درصد کاهش یافته است.

Amy Hood، مدیرمالی مایکروسافت، پیرامون گزارش درآمد مالی جدید این شرکت بیان کرد: «علی‌رغم کاهش درآمد، تقاضای رایانه‌های شخصی کمی بهتر از آنچه ما انتظار داشتیم، بوده است. مایکروسافت اکنون انتظار یک سه‌ماهه مشابه در فصل چهارم مالی 2023 را دارد، جایی که انتظار می‌رود درآمد بخش ویندوز و دستگاه‌ها هر دو بار دیگر کاهش یابد.»

بااین‌حال، درآمد بخش دستگاه‌ها تلاش‌های مایکروسافت در بخش ایکس‌باکس را پوشش نمی‌دهد. این بخش به‌طور مستقل به درآمد سخت‌افزاری ایکس‌باکس تقسیم می‌شود که در این سه‌ماهه 30 درصد کاهش یافته و درآمد خدمات و محتواهای ایکس‌باکس به‌لطف رشد Xbox Game Pass، افزایشی جزئی 3 درصدی داشته است. به‌طورکلی، درآمد بخش مرتبط با بازی مایکروسافت 4 درصد کاهش یافته است.

گزارش مالی مایکروسافت در فصل سوم 2023

گزارش مالی مایکروسافت در فصل سوم 2023

مایکروسافت در سه‌ماهه دوم سال نسبت‌به مدت مشابه سال 2022، کنسول‌های Xbox Series S/X کمتری فروخت و به‌نظر می‌رسد که این امر در سه‌ماهه سوم نیز ادامه داشته است. مایکروسافت بیشتر مقصر کاهش درآمد سخت‌افزار ایکس‌باکس را به‌دلیل افزایش عرضه کنسول در سه‌ماهه‌ی مشابه سال گذشته می‌داند، بنابراین به‌نظر می‌رسد که این شرکت همچنان با تأمین سخت‌افزار و شاید تقاضای پایین‌تر دست‌وپنجه نرم می‌کند.

این درآمد همچنین کمترین درآمد سه‌ماهه سخت‌افزار ایکس‌باکس از زمانی است که مایکروسافت کنسول‌های Xbox Series X/S خود را در سال 2020 عرضه کرد. کاهش درآمد سخت‌افزار ایکس‌باکس با توجه به کمبود بازی‌های شخص اول در سال 2022 برای افزایش فروش، چندان تعجب‌آور نیست.

مایکروسافت همچنین کماکان آمار تعداد مشترکین Xbox Game Pass را اعلام نمی‌کند. این شرکت اعلام کرده است که Xbox Game Pass در ژانویه 2022 به 25 میلیون مشترک رسیده، اما اکنون بیش از یک سال است که آمار جدیدی را ارائه نداده است. فیل اسپنسر، مدیرعامل بخش گیمینگ مایکروسافت، در ماه اکتبر فاش کرد که رشد Xbox Game Pass در سمت کنسول متوقف شده است و مایکروسافت به‌جای آن تلاش بیشتری برای دستیابی به دستاوردهای PC Game Pass کرده است.

PC Game Pass در اوایل این ماه در 40 بازار جدید راه‌اندازی شد که درمجموع به 86 کشور که اکنون به Game Pass دسترسی دارند، می‌رسد. مایکروسافت همچنان به‌دنبال ارائه Game Pass به دستگاه‌های تلفن همراه است و بخش مهمی از آن خرید 68.7 میلیارد دلاری شرکت Activision Blizzard می‌باشد.

رگولاتوری بریتانیا قرار است پس از ماه‌ها کش‌وقوس، فردا صبح تصمیم نهایی خود را در مورد این خرید صادر کنند. این یک تصمیم کلیدی است که آینده این معامله غول‌پیکر را تعیین می‌کند. CMA قبلاً در مورد نگرانی‌های Call of Duty در پلی‌استیشن با مایکروسافت طرف شده است و هیئت کارشناسانی که این تحقیقات را انجام می‌دهند، اکنون حکم خود را در مورد تأثیر این خرید بر بازار گسترده‌تر بازی‌های ابری ارائه خواهند داد. اتحادیه اروپا نیز قرار است ماه آینده رأی خود را در مورد این معامله اعلام کند، درحالی‌که رگولاتوری ایالات‌متحده (FTC) شکایت کرده است تا از خرید Activision Blizzard توسط مایکروسافت جلوگیری کند.

ضعف در درآمد ایکس‌باکس، دستگاه‌ها و ویندوز، به‌طورکلی به این معنی است که واحد Personal Computing مایکروسافت درمجموع 13.3 میلیارد دلار درآمد داشته است که نسبت‌به سال گذشته شاهد کاهش 9 درصدی هستیم.

بااین‌حال، درآمد در محصولات آفیس، ابری و سرور برای Xbox، ضعف درآمد در بخش‌های دیگر را جبران کرده است. درآمد محصولات سرور و خدمات ابری 17 درصد رشد کرده و درآمد Azure نیز 27 درصد افزایش یافته است. مایکروسافت می‌گوید که این رشد ناشی از «تقاضای شدید برای خدمات مبتنی‌بر مصرف ما» بوده است.

مشترکین Microsoft 365 در این سه‌ماهه 12 درصد رشد داشته و به 65.4 میلیون مشترک رسیده است. تعداد کاربران این سرویس همچنین نسبت‌به 63.2 میلیون نفر در گزارش سه‌ماهه گذشته مایکروسافت افزایش یافته است. این شرکت در اوایل سال جاری اشتراک جدید 1.99 دلاری مایکروسافت 365 پایه را راه‌اندازی کرد که این مورد به‌وضوح به بالا نگه‌داشتن تعداد مشترکین آن کمک کرده است.

مایکروسافت ویندوز ۳۶۵

مایکروسافت ویندوز ۳۶۵

درآمد محصولات تجاری آفیس و خدمات ابری نیز در این سه‌ماهه 13 درصد رشد کرده و درآمد تجاری Office 365 نیز 14 درصد افزایش یافته است. به‌گفته‌ی مایکروسافت، لینکدین همچنین در این سه‌ماهه شاهد «ارتباط بی‌سابقه» بوده است. جلسات در این شبکه اجتماعی 15 درصد رشد داشته و درآمد آن نیز 8 درصد افزایش یافته است.

ساتیا نادلا، مدیرعامل مایکروسافت، همچنین فاش کرد که Microsoft Teams اکنون 300 میلیون کاربر فعال ماهانه دارد که از 280 میلیون کاربر در ژانویه افزایش یافته است. مایکروسافت به‌تازگی جدیدترین کلاینت Teams خود را منتشر کرده است که استفاده و عملکرد حافظه را بهبود می‌بخشد و قصد دارد تا اواخر امسال آن را به‌طور گسترده عرضه کند.

منبع: https://مایفون مگ.ir/2023/04/26/%DA%AF%D8%B2%D8%A7%D8%B1%D8%B4-%D9%85%D8%A7%D9%84%DB%8C-%D9%85%D8%A7%DB%8C%DA%A9%D8%B1%D9%88%D8%B3%D8%A7%D9%81%D8%AA-%D8%AF%D8%B1-%D9%81%D8%B5%D9%84-%D8%B3%D9%88%D9%85-2023-%D8%A7%D8%B9%D9%84%D8%A7/

محمدصادق مجدی

محمدصادق مجدی هستم با بیش از 14 سال سابقه بازاریابی و تولید محتوای تکنولوژی برآنم که اطلاعاتم را با شما به اشتراک بذارم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا