اخبار فناوری

چگونه می توانم برای تحصیل در جمهوری چک اقدام کنم؟

اگر قصد تحصیل در خارج از کشور را دارید، به شما توصیه می کنیم که از دانشگاه های جمهوری چک دیدن کنید. این کشور که در قلب اروپا قرار دارد، نه تنها دارای تاریخ غنی، معماری زیبا و هزینه کم زندگی است، بلکه دارای سنت طولانی آموزش با کیفیت بالا نیز می باشد. راهنمای گام به گام ما را دنبال کنید تا همه چیزهایی را که در مورد درخواست برای دانشگاه چک باید بدانید!

1. انتخاب یک برنامه تحصیلی در جمهوری چک

اگرچه اکثر دوره ها و برنامه های ارائه شده در دانشگاه های چک به زبان چک تدریس می شوند، اما صدها گزینه برای دانشجویان زبان های خارجی در همه رشته ها و سطوح تحصیلی وجود دارد.

برنامه های تحصیلی به زبان چک در دانشگاه های دولتی رایگان است، اما تحصیل به زبان های خارجی مشمول شهریه می باشد. با این حال، هزینه تحصیل در جمهوری چک معمولا بسیار کمتر از سایر نقاط اروپای غربی و ایالات متحده است. همچنین گزینه های بورسیه زیادی برای دانشجویان بین المللی که برای تحصیل در جمهوری چک می آیند وجود دارد.

تخصص ها:

چه در رشته پزشکی، تجارت بین‌الملل، علوم اجتماعی یا چیز دیگری تحصیل کنید، پراگ چیزی برای شما دارد. ریاضیات، غذا، کشاورزی، کارگردانی فیلم، معماری، علوم کامپیوتر، روزنامه نگاری و موارد دیگر را کاوش کنید.

بهترین دانشگاه های جمهوری چک:

  • • دانشگاه چارلز در پراگ: یک موسسه دولتی معتبر با شهرت جهانی. این برنامه طیف گسترده ای از برنامه ها را ارائه می دهد و جوایز متعددی را برای آموزش و تحقیق با کیفیت دریافت کرده است.
  • • دانشگاه ماساریک برنو: به دلیل رویکرد پژوهش محور و دانشکده های قوی در زمینه های مختلف شناخته شده است. این بهترین انتخاب برای دانشجویان داخلی و بین المللی است.
  • • دانشگاه پالاکی اولوموک: موسسه ای معتبر با تاریخچه ای غنی. برنامه های متنوع و محیط دانشگاهی پر جنب و جوش را ارائه می دهد.
  • • دانشگاه فنی چک پراگ: در رتبه بندی جهانی بر روی رشته های فنی و مهندسی تمرکز دارد.
  • • دانشگاه اقتصاد و بازرگانی پراگ: برنامه های آموزشی بسیار معتبر انگلیسی در زمینه مطالعات تجاری و اقتصادی ارائه می دهد.

به ضرب الاجل نگاه کنید

مهلت درخواست برای دانشگاه های چک معمولاً بین فوریه و آوریل است، اما شرایط ممکن است از مدرسه ای به مدرسه دیگر متفاوت باشد، بنابراین همیشه باید مهلت ها و شرایط خاص پذیرش را دوباره بررسی کنید.

مدارک لازم را آماده کنید

اولین شرط شروع تحصیل در دانشگاه، گذراندن موفقیت آمیز دوره قبلی است. برای شروع تحصیل در مقطع کارشناسی (3 سال) و دوره های طولانی تر در مقطع کارشناسی ارشد (5 تا 6 سال)، باید گواهی پایان دبیرستان را دریافت کنید. مدرک لیسانس برای مقطع کارشناسی ارشد بعدی؛ مدرک کارشناسی ارشد برای برنامه تحصیلی دکتری).

دانشگاه های چک عموماً از دانشجویان می خواهند که مطالعات قبلی خود را توسط مقامات چک به رسمیت بشناسند. فرآیند شناسایی مطالعات قبلی “Nosterification” نامیده می شود. برای آشنایی بیشتر با روند نوستریفیکا به اینجا بروید.

اطلاعات بیشتر در مورد به رسمیت شناختن مطالعات قبلی نیز در وب سایت وزارت آموزش چک موجود است. علاوه بر این، می‌توانید اطلاعات بیشتری را در کتابچه «به رسمیت شناختن تحصیلات و مدارک خارجی در جمهوری چک» بیابید، که راهنمای جامعی برای فرآیند شناسایی تحصیلات و/یا مدارک خارجی است.

شرایط ورود ویژه را آماده کنید

هر دانشگاهی مسئولیت فرآیند پذیرش خود را دارد و بر اساس آن شرایط متفاوتی دارد. علاوه بر ریز نمرات تایید شده از مطالعات قبلی شما، حداقل شرایط پذیرش معمولا شامل فرم درخواست تکمیل و ارسال شده و پرداخت هزینه درخواست (حدود 30 تا 50 دلار) است.

هر دانشگاه و بخش همچنین ممکن است از متقاضیان بخواهد که مدارک اضافی مانند انگیزه نامه، رزومه، توصیه نامه، نمرات آزمون مهارت زبان انگلیسی، نمونه کارها و غیره را ارسال کنند.

درخواست خود را ارسال کنید

اکثر دانشگاه ها از فرم های درخواست آنلاین استفاده می کنند که دانش آموزان را گام به گام در فرآیند پذیرش راهنمایی می کند و به آنها امکان می دهد وضعیت درخواست های خود را پیگیری کنند. با این حال، اکثر دانشگاه ها از دانشجویان می خواهند که یک نسخه چاپی فرم درخواست را همراه با سایر مدارک پست کنند.

بنابراین، همیشه باید شرایط خاص را در وب سایت دانشگاه بررسی کنید و در صورت نیاز به مشاوره، می توانید با واحد تحصیلی یا دفتر بین المللی دانشگاه مربوطه تماس بگیرید.

قبولی در آزمون ورودی

متقاضیان دانشگاه های چک ممکن است برای شرکت در آزمون ورودی (در صورت لزوم) دعوت شوند. امتحانات ورودی معمولاً بین ماه های می و ژوئن یا جولای برگزار می شود، مگر اینکه کالج تصمیم دیگری بگیرد. آزمون‌های ورودی معمولاً در محوطه دانشگاه برگزار می‌شوند، اما برخی از برنامه‌ها ممکن است به شما این امکان را بدهند که آزمون را از خارج شرکت کنید، برای مثال با انجام یک مصاحبه اسکایپ.

امتحانات ورودی برای برنامه های تحصیلی که به زبان انگلیسی تدریس می شود باید به زبان انگلیسی برگزار شود. دانش‌آموزان خارجی که در جمهوری چک دوره متوسطه را گذرانده‌اند و برای برنامه تحصیلی که به زبان چک تدریس می‌شود، درخواست می‌کنند، ممکن است برای اثبات توانایی خود در زبان چک، نیاز به شرکت در آزمون اضافی داشته باشند.

لازم به ذکر است که آزمون ورودی رشته های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی دانشگاه چارلز و دانشگاه پالاتسکی جمهوری چک در ایران توسط گروه آسپیان برگزار می شود. مجموعه آسپیان تنها نماینده رسمی دانشگاه چارلز و دانشگاه پالاتسکی جمهوری چک در ایران می باشد.

نتایج خود را دریافت کنید

نتایج معمولا تا پایان ژوئن اعلام می شود. پس از دریافت تصمیم، دانشگاه ممکن است در صورت لزوم از شما بخواهد که شهریه ترم اول را پرداخت کنید. سپس نامه پذیرش رسمی و تاییدیه پذیرش برای مقاصد ویزا و اقامت را دریافت خواهید کرد که به شما امکان می دهد به مرحله نهایی بروید!

آیا بورسیه تحصیلی برای دانشجویان بین المللی در جمهوری چک وجود دارد؟

قطعا! جمهوری چک بورسیه های مختلفی را برای دانشجویان بین المللی ارائه می دهد. در اینجا چند گزینه قابل توجه وجود دارد:

  • • بورسیه های دانشگاه فنی چک: دانشگاه فنی چک در پراگ به دانشجویان بین المللی که در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا تحصیل می کنند، بورسیه می دهد. حقوق ماهیانه 10000 کرون برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و 14000 کرون برای تحصیل در مقطع دکترا می باشد.
  • • دانشگاه چارلز – بورسیه های علوم کامپیوتر: دانشگاه چارلز در پراگ برای متقاضیان برجسته ای که در برنامه علوم کامپیوتر ثبت نام می کنند، معافیت هایی از هزینه تحصیل از 84000 کرون تا 420 هزار کرون (مبلغ بسته به عملکرد و کشور مبدا متفاوت است) ارائه می دهد.
  • • بورسیه های دانشکده علوم زیست محیطی: دانشگاه علوم زیستی چک در پراگ به دانشجویان سال اول و بین المللی که برنامه های آموزش زبان انگلیسی در علوم محیطی را دنبال می کنند، بورسیه می دهد.
  • • علاوه بر این، برای سال تحصیلی 2024/2025، دولت چک برای دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد که مدرک کارشناسی ارشد ندارند، 12000 کرون در ماه و به دارندگان مدرک کارشناسی ارشد 13000 کرون در ماه کمک هزینه تحصیلی ارائه می دهد.

هزینه تحصیل در جمهوری چک

تحصیل در جمهوری چک می تواند مقرون به صرفه باشد! در اینجا آنچه باید در مورد هزینه های تحصیل بدانید آمده است:

برنامه های زبان چک: اگر در دانشگاه های دولتی به زبان چک تحصیل می کنید، برای شهروندان همه ملیت ها رایگان است. با این حال، ممکن است هزینه های اداری، تمدید دوره تحصیل یا تحصیل به زبان خارجی وجود داشته باشد.

زبان دیگر: برای برنامه های تحصیلی که به زبان های دیگر (مانند انگلیسی) انجام می شود، شهریه معمولاً از 0 تا 22350 دلار در سال متغیر است. مقدار دقیق بستگی به موسسه و برنامه دارد.

هزینه های زندگی دانشجویی در جمهوری چک

میانگین هزینه زندگی دانشجویان در جمهوری چک بین 350 تا 750 دلار در ماه است. این برآورد هزینه های اساسی مانند اقامت، حمل و نقل عمومی، غذا و فعالیت های فرهنگی را پوشش می دهد. به خاطر داشته باشید که مبلغ واقعی می تواند بر اساس سبک زندگی شما و شهری که در آن تحصیل می کنید متفاوت باشد. در شهرهای بزرگتر مانند پراگ یا برنو، هزینه های اقامت بیشتر است، اما اقامت در خوابگاه دانشجویی می تواند به شما در صرفه جویی در هزینه کمک کند.

نتیجه

اگر قصد تحصیل در بهترین دانشگاه های جمهوری چک را دارید گروه آسپیان به عنوان تنها نماینده رسمی دانشگاه های چارلز و پالاتسکی در تمامی مقاطع همراه شماست. برای اطلاعات بیشتر کافیست با ما تماس بگیرید.

منبع: https://مایفون مگ.ir/2024/05/26/%DA%86%DA%AF%D9%88%D9%86%D9%87-%D9%85%DB%8C-%D8%AA%D9%88%D8%A7%D9%86%D9%85-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%AA%D8%AD%D8%B5%DB%8C%D9%84-%D8%AF%D8%B1-%D8%AC%D9%85%D9%87%D9%88%D8%B1%DB%8C-%DA%86%DA%A9-%D8%A7/

تحریریه مای فون مگ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا