اخبار فناوری

اپل در سه ماهه آخر سال 2022 به پرفروش ترین برند در بازار جهانی تلفن همراه تبدیل شد

طبق یک سنت تقریباً چند صد ساله، سه ماهه آخر هر سال زمانی است که اپل می درخشد و به طور موقت رتبه اول را می گیرد. پرفروش ترین برند موبایل در بازار جهانی تبدیل شود. سه ماهه آخر سال 2022 نیز از این قاعده مستثنی نیست و اپل در این سه ماهه بار دیگر توانست سامسونگ را پشت سر بگذارد.

پرفروش ترین برند در بازار جهانی موبایل

بر اساس گزارش موسسه کانترپوینت، بازار گوشی های هوشمند در سه ماهه چهارم سال 2022 نسبت به مدت مشابه سال قبل 18 درصد کاهش یافت و به کمترین میزان خود از سال 2013 رسید. با این حال، در مقایسه با سه ماهه قبل، 1 درصد افزایش یافت و کل فروش به آن رسید. 303.9 میلیون واحد مجموع فروش 2022 نیز به 1.2 میلیارد دستگاه رسید که عملکردی رو به کاهش است و همچنان ضعیف ترین از سال 2013 است.

هارمیت سینگ ولیا، تحلیلگر ارشد Counterpoint خاطرنشان کرد که عوامل مختلفی مانند جنگ در اوکراین، تورم، عدم اطمینان اقتصادی و چالش های کلان اقتصادی احساسات مصرف کننده را تضعیف کرده است.

این به نوبه خود، تعداد خرید گوشی های هوشمند را کاهش داد و منجر به کاهش دو رقمی فروش برندهای اصلی گوشی های هوشمند شد. در نتیجه، درآمد گوشی‌های هوشمند و سود عملیاتی کاهش یافت، اگرچه به اندازه فروش کاهش یافت.

سامسونگ پرفروش ترین سال 2022 و اپل پرفروش ترین سه ماهه آخر امسال

در سال 2022، اپل در مجموع 224.7 میلیون آیفون فروخت که بهترین سه ماهه این شرکت در سه ماهه چهارم بود. با این حال، سامسونگ در مجموع 259.5 میلیون دستگاه فروخته است و همچنان پیشتاز فروش سالانه گوشی های هوشمند در جهان است.

بر اساس گزارش بازار کانترپوینت، میانگین کلی قیمت فروش تلفن‌های همراه در سال 2022 به دلیل افزایش گوشی‌های گران‌قیمت از سوی تولیدکنندگان بزرگ، حدود 5 درصد افزایش یافته است.

در حالی که درآمد 9 درصد کاهش داشت، درآمد سالانه گوشی‌های هوشمند به 409 میلیارد دلار رسید که کمترین میزان از سال 2017 است. اپل تنها یکی از پنج سازنده برتر گوشی‌های هوشمند بود که شاهد رشد بود.

جف فیلداک، مدیر تحقیقات کانترپوینت، عملکرد اپل را ستایش کرد زیرا این شرکت از بازار پرتلاش در فروش، درآمد و رشد سود عملیاتی بهتر عمل کرد. در سال 2022، اپل به ترتیب با 18، 48 و 85 درصد بهترین عملکرد خود را در این عوامل به دست آورد. این به مدیریت ماهرانه مشکلات تولید و فروش قوی سری آیفون پرو نسبت داده شد. توجه، با سهم بازار 18 درصد، 85 درصد از کل بازار در دست اپل است!

علاوه بر این، دستگاه های رده بالا، مورد علاقه کاربران گوشی های هوشمند، کمتر تحت تاثیر عدم قطعیت شرایط اقتصادی و ژئوپلیتیکی قرار گرفتند. تارون پاتاک، مدیر تحقیقات، همچنین به روند برتری که سامسونگ با گوشی‌های هوشمند تاشو پیشتاز است، اشاره کرد. سامسونگ تنها برندی در میان 5 برند برتر غیر اپل بود که با وجود کاهش 5 درصدی فروش و کاهش 1 درصدی سود عملیاتی، شاهد رشد 12 درصدی درآمد در سال 2022 بود.

غول‌های چینی گوشی‌های هوشمند از جمله شیائومی، اوپو و ویوو به دلیل محدودیت‌های ملی و مسائل اقتصادی و ژئوپلیتیک جهانی با چالش‌های مهمی مواجه شدند که منجر به کاهش بیش از ۲۰ درصدی فروش و کاهش دو رقمی درآمد و سود عملیاتی شد. آنها هنوز نتوانسته اند تأثیر قابل توجهی بر بازار تلفن همراه پیشرفته داشته باشند.

انتظار می‌رود که بازار در نیمه اول سال 2023، قبل از شروع بهبود و تثبیت روندهای بازار، تحت فشار باقی بماند.

نظر شما درباره عملکرد برندهای مختلف در بازار موبایل در سال 2022 چیست؟

محمدصادق مجدی

محمدصادق مجدی هستم با بیش از 14 سال سابقه بازاریابی و تولید محتوای تکنولوژی برآنم که اطلاعاتم را با شما به اشتراک بذارم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا