اخبار فناوری

اپل اکنون سودآورترین شرکت در چین است: نتیجه به لطف تحریم های ایالات متحده و سیاست کوک

اپل در دو سال گذشته به قدری در چین رشد کرده است که سود عملیاتی منطقه‌ای این شرکت بسیار بیشتر از غول‌های فناوری این کشور است که با تلاش‌های دیپلماتیک گسترده حمایت می‌شود. در واقع، اپل در حال حاضر نه تنها سودآورترین شرکت جهان، بلکه سودآورترین شرکت در خود چین نیز به عنوان رقیب اصلی ایالات متحده است.

اپل، سودآورترین شرکت در چین

اپل برای ظرفیت تولید عظیم به شدت به چین متکی است. البته این ظرفیت به دلیل اپیدمی کرونا که بزرگترین کارخانه آیفون را تحت تاثیر قرار داده است در کانون توجه است. در عین حال، اپل نیز رشد تجاری قابل توجهی را در این کشور تجربه می کند و آن را به سودآورترین شرکت در چین تبدیل می کند.

تغییرات سبک زندگی به دلیل شیوع کرونا منجر به رشد قابل توجهی در تجارت اپل در چین در مدت زمان کوتاهی شد و سود عملیاتی این شرکت 104 درصد در 24 ماه افزایش یافت و در سال مالی منتهی به سپتامبر به 31.2 میلیارد رسید. فایننشال تایمز بر اساس این گزارش، این رقم بیش از مجموع دو شرکت برتر فناوری چین، Tencent با 15.2 میلیارد دلار و Alibaba با 13.5 میلیارد دلار است.

این پست مزایای معامله اپل با چین را برجسته می‌کند، که به سازنده آیفون اجازه می‌دهد از «تقویت گروه‌های فناوری داخلی» اجتناب کند.

این قراردادها که به عنوان بخشی از سفرهای دیپلماتیک مکرر مدیر عامل تیم کوک به این کشور طی سال‌ها انجام شد، به اپل کمک کرد زنجیره تامین خود را در منطقه تقویت کند. این قرارداد به اپل کمک می کند تا “دسترسی نامحدود” به نیروی کار و کارخانه های مقرون به صرفه را که برای موفقیت این شرکت حیاتی هستند، حفظ کند.

برایان مرچنت، نویسنده کتاب One Device: A History of the iPhone Series، می گوید:برای پکن، واضح است که این یک خیابان دو طرفه است. در کنار دستمزدهای بالاتر و استانداردهای کار برای شرکت هایی که با اپل قرارداد دارند، این عمل به افزایش دستمزدهای طبقه متوسط ​​کمک کرده است.»

اپل، سودآورترین شرکت در چین

اپل، سودآورترین شرکت در چین

با این حال، منتقدان اصرار دارند که چنین نزدیکی به دولت و دسترسی به منابع، اپل را نیز تمایل بیشتری به تبعیت از خواسته‌های اداری نشان داده است. اینها شامل ذخیره اطلاعات کاربران چینی در یک مرکز داده متعلق به دولت استانی، حذف هزاران برنامه از اپ استور و عدم اقدام اپل در مورد مسائل حساس است.

ناتان فریتاس، مدیر پروژه گاردین، می گوید:چشم انداز اپل از یک اکوسیستم کنترل شده و قفل شده برای تجربه مشتری، همان دیدگاه و کنترلی است که حزب کمونیست می خواهد در چین داشته باشد. آنها به یک چشم می بینند که شما برای یک جامعه هماهنگ نیاز دارید.»

این دیپلماسی مزایای دیگری نیز برای اپل دارد، از جمله تضعیف جدی هواوی. در سال 2019، شهروندان چینی به خرید گوشی های هوشمند هوآوی کمک کردند و از سازنده داخلی حمایت کردند تا جایی که این شرکت چینی در فروش جهانی در آن سال از اپل پیشی گرفت.

همچنین در سال 2019، هواوی گوشی‌های هوشمند مجهز به 5G را روانه بازار کرد و اپل نیز در سال 2020 از آن پیروی کرد. با این حال، تحریم‌های امنیتی اعمال شده توسط ایالات متحده علیه هوآوی در سال 2020 دسترسی به فناوری‌های کلیدی مانند چیپ‌ست‌ها را قطع کرد. 5G که به طور جدی به کسب‌وکار در زمان کوتاه.

با دور شدن مصرف کنندگان چینی از عدم دسترسی ناگهانی هواوی به تراشه های 5G مستقر در ایالات متحده، اپل شاهد افزایش سهم بازار خود برای تطبیق و تسلط بر بازار گوشی های هوشمند بود.

اکنون اپل عملاً مالک بازار 600 دلاری گوشی‌های هوشمند در چین است و تعداد کمی از رقبا می‌توانند در این سطح با این شرکت برابری کنند.

نظر شما در مورد تبدیل شدن اپل به سودآورترین شرکت در چین چیست؟

محمدصادق مجدی

محمدصادق مجدی هستم با بیش از 14 سال سابقه بازاریابی و تولید محتوای تکنولوژی برآنم که اطلاعاتم را با شما به اشتراک بذارم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا