اخبار فناوری

یک گوشی خوب چه ویژگی هایی دارد؟

یک گوشی خوب وسیله‌ای عالی برای بسیاری از کارکردهای روزانه در امور تحصیلی، شغلی و یا حتی تفریحی است. هر چه ویژگی‌ها و قابلیت‌های فنی گوشی بیشتر و بالاتر باشد کارهای بیشتری را می‌توان با آن انجام داد. اما منظور از گوشی خوب چیست و یک گوشی خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟ به احتمال زیاد تعریف همه ما از یک گوشی خوب متفاوت است. در واقع نیازها و اهداف ما معیارهای گوشی خوب را تعریف می‌کند. با این حال استانداردهایی وجود دارد که تعیین می‌کنند که آیا گوشی از ویژگی‌های خوب برخوردار است یا خیر.

ویژگی‌های گوشی خوب

یک گوشی خوب از قابلیت‌های فنی بالایی در زمینه باتری، حافظه و رم، جنس، رزولوشن، دوربین، اندازه نمایشگر، CPU و حتی برند برخوردار است.

ویژگی‌های گوشی خوب از نظر باتری

در ساخت گوشی‌ها از باتری‌های مختلفی استفاده می‌شود. باتری‌های قدیمی بیشتر از نوع نیکل کادیوم بودند. این باتری‌ها چرخه عمر محدودی داشتند و البته جزء باتری‌های قابل تعویض نیز بودند. باتری‌های نیکل کادیوم ظرفیت پایینی در حفظ شارژ داشتند و شارژ آن‌ها نیز ساعت‌ها طول می‌کشید. ظرفیت این باتری‌های معمولا زیر 3000 میلی آمپر ساعت بود. اما گوشی‌های خوب امروز دارای باتری‌های لیتیوم پلیمری هستند. البته ظرفیت این باتری‌ها نیز متفاوت است؛ اما بهترین باتری‌ها معمولا ظرفیت 5000 میلی آمپر ساعت و یا حتی بیشتر دارند. از طرفی این باتری‌ها از شارژ سریع نیز پشتیبانی می‌کنند.

حافظه و رم

ظرفیت حافظه و رم برای ذخیره کردن انواع فایل‌ها و نیز نصب اپلیکیشن‌های مختلف ضروری است. برخی از افراد با توجه به نیاز و کاربری خود به فضاهای بالایی جهت ذخیره‌سازی نیاز دارند. البته نمی‌توان در مورد حافظه مناسب برای یک گوشی خوب با صراحت صحبت کرد و ظرفیت دقیق را مشخص کرد. با این حال برخی از کارشناسان این عرصه معتقدند ظرفیت 8 گیگابایت رم و ظرفیت 128 برای حافظه داخلی جزء ظرفیت‌های ایده‌آل برای تلفن همراه است.

جنس گوشی

بدنه یا جنس گوشی نیز عامل مهمی در محک زدن گوشی است. در ساخت گوشی‌ها از مواد مختلفی مانند پلاستیک، آلومینیوم، شیشه، سرامیک، آلیاژ منیزیم-آلومینیوم و آلیاژ تیتانیوم-آلومینیوم و… استفاده می‌شود. در بین این مواد آلومینیوم به علت دوام و استحکام بسیار زیاد به عنوان بهترین متریال برای گوشی‌های خوب شناخته می‌شود. البته جنس نمایشگر یا گلس گوشی نیز مهم است. گوریلا گلس از جمله بهترین گلس‌های استفاده شده در گوشی‌های هوشمند است. گوریلاگلس از ویژگی‌هایی چون مقاومت بالا و ضدخش بودن برخوردار است.

رزولوشن

وضوح تصاویر و فیلم‌ها برای هر کاربری مهم است. هر چه رزولوشن گوشی بالاتر باشد بر کیفیت تصاویر تاثیرگذار خواهد بود. رزولوشن‌های رایج صفحه نمایش موبایل عبارتند از: 480×800, 640×1136, 720×1280, 750×1334, 1080×1920, 1440×2560. رایج ترین رزولوشن 720×1280 است.

دوربین

بسیاری از کاربران از گوشی‌های هوشمند جدید برای ضبط و خلق انواع تصاویر و فیلم‌ها استفاده می‌کنند. دوربین‌های خوب معمولا از ویژگی‌ها و قابلیت‌های مختلفی برخوردار هستند. از جمله:

 رزولوشن بالا

گوشی‌های خوب از رزولوشن حداقل 12 مگاپیکسل یا بالاتر در دوربین‌های خود برخوردار هستند. هر چه رزولوشن دوربین بالاتر باشد کیفیت تصاویر و فیلم‌های شما نیز بالاتر خواهد بود.

لرزشگیر اپتیکال

برخورداری از لرزشگر اپتیکال به کنترل لرزش‌ها در هنگام ضبط فیلم یا عکس‌ها کمک می‌کند.

لنزهای پیشرفته و چندگانه

برخی از تلفن‌های هوشمند دارای لنزهای متعددی هستند، مانند لنزهای زاویه باز یا لنز تله فوتو. این نوع لنزها می‌توانند تطبیق‌پذیری و گزینه‌های خلاقانه را هنگام عکس گرفتن ارائه دهند.

فیلمبرداری 4K

اگر به فیلمبرداری با کیفیت بالا علاقه دارید، باید به کیفیت دوربین فیلمبردازی نیز توجه داشته باشید. بهترین کیفیت برای فیلمبرداری با وضوح بالا، فیلمبرداری 4K است که در آن جزئیات نیز ضبط می‌شوند.

اندازه نمایشگر

ابعاد نمایشگر کاملا به ترجیحات شخصی افراد و نیازهای آن‌ها بستگی دارد. اما اکثر کاربران و به خصوص گیمرها ترجیح می‌دهند که ابعاد نمایشگر حداقل در اندازه متوسط باشد. اندازه 6.0 اینچ جزء محبوب‌ترین اندازه برای نمایشگرها محسوب می‌شود. علاوه بر این اندازه بین 5.9-6.5 اینچی در رده اندازه‌های محبوب است.

پردازشکر یا CPU

در حال حاضر پردازنده‌های مختلفی برای انواع گوشی‌های هوشمند وجود دارد. با این حال از پردازنده یا تراشه اسنپدراگون ۸۵۵، تراشه‌های سری A اپل و پردازنده Dimensity مدیاتک به عنوان بهترین پردازنده‌ها یاد می‌شود. این پردازنده قدرت پشتیبانی از انواع برنامه‌ها و بازی‌ها را دارند.

برند

برای آنکه یک گوشی را در رده گوشی‌های خوب قرار دهیم برند به خودی خود مهم و کافی نیست؛ زیرا در میان بهترین برندها نیز انواع مختلفی از گوشی‌ها با کیفیت‌های متفاوت وجود دارد. با این حال برخی از برندها از کیفیت و محبوبیت بیشتری برخوردار هستند.

به خصوص گوشی‌هایی که بازار جهانی را از آن خود کرده‌اند. این گوشی‌ها معمولا قیمت بالایی دارند. حتی مدل‌های پایین یا کم‌کیفیت آن‌ها نیز قیمت تقریبا بالایی نسبت به نمونه‌های مشابه دارند. این گوشی‌ها را می‌توان از طریق خرید گوشی اقساطی تهیه کرد. از این نوع خرید می‌توان برای خرید انواع کالاها نیز استفاده کرد. خرید اقساطی کالا یا گوشی، گزینه‌ای مقرون به صرفه برای همه افراد با هر توان مالی است.

همانطور که گفتیم معیار خوب یا بد بودن گوشی‌ها برای کاربران متفاوت است. به عنوان مثال کاربری که به کار عکاسی یا فیلمبرداری مشغول است در تعریف گوشی خوب تنها به دوربین‌های پیشرفته و باکیفیت اکتفا می‌کند. اما برای کاربران گیمینگ ابعاد نمایشگر، رزولوشن و پردازشگر جزء گزینه‌های مهم باشد. بنابراین بهتر است برای انتخاب گوشی خوب حتی به نوع کاربری توجه داشته باشید و بر عواملی که بر آن‌ها تکیه دارید متمرکز شوید.

منبع: https://مایفون مگ.ir/2023/08/31/%DB%8C%DA%A9-%DA%AF%D9%88%D8%B4%DB%8C-%D8%AE%D9%88%D8%A8-%DA%86%D9%87-%D9%88%DB%8C%DA%98%DA%AF%DB%8C-%D9%87%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%9F/

محمدصادق مجدی

محمدصادق مجدی هستم با بیش از 14 سال سابقه بازاریابی و تولید محتوای تکنولوژی برآنم که اطلاعاتم را با شما به اشتراک بذارم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا