اخبار فناوری

پیامد های ازدواج بدون عشق از دید روانشناسی

ازدواج بدون عشق شرایطی است که ناخواسته برای برخی از افراد ایجاد می‌شود. بله همه زوج هایی را می‌شناسیم که بعد ازدواج به هم علاقه پیدا کرده و زندگی خوبی را ادامه داده‌اند و بر عکس آن نیز زوج هایی هستند که بعد ازدواج تمام علاقه خود را از دست داده و آن زندگی را به جهنمی برای خود و همسرشان تبدیل کرده اند.

ازدواج بدون عشق و ادامه زندگی بدون عشق قطعا سلامت جسم و روان شما و سایر اعضای خانواده تان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. خانه ای که در آن مهر و محبتی وجود نداشته باشد، نمی‌تواند محل مناسبی برای رشد فرزندان و رفع نیازهای زن و شوهر باشد. در ادامه به علل و شرایط به وجود آورنده، پیامدها و راه های از بین بردن ازدواج و زندگی بدون عشق را شرح داده‌ایم.

برای دریافت مشاوره در زمینه ازدواج بدون عشق می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی ازدواج با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

اهمیت زندگی و ازدواج با عشق و علاقه

همانطور که گفته شد؛ یکی از بخش های مهم هر رابطه ای عشق و علاقه است. در واقع عشق از بروز بسیاری از مشکلات پیشگیری کرده و حتی در در حل آنها به افراد کمک می‌کند. با اینکه احساسات بعد از مدتی از ازدواج کم رنگ تر می‌گردد اما به هر حال در میزان صمیمیت و نزدیکی بسیار موثر بوده و باید به آن توجه کرد. این ویژگی نه تنها باعث بالا رفتن روحیه افراد و تلاش بیشتر آنها می‌گردد؛ بلکه منجر به معنا بخشیدن به زندگی مشترک نیز می‌شود.

دلایل ازدواج بدون عشق

اینکه چرا افراد ازدواج بدون عشق را انتخاب می‌کنند؛ به عوامل مختلفی بستگی دارد. در واقع گاهی افراد این شرایط را آگاهانه انتخاب کرده و در موارد دیگر هیچ درکی از ندارند و بعد از مدتی با آن مواجه می‌شوند. برخی از این موارد شامل موارد زیر می‌شوند.

ـ ویژگی های شخصیتی

برخی از افراد نسبت به دیگران کمتر احساساتی بوده و نمی‌توانند دیگران و یا دوست داشته باشند و یا بیشتر بر حسب منطق تصمیم گیری می‌کنند. در این حالت احتمال بروز ازدواج بدون عشق بیشتر وجود دارد و افراد حتی مشکلی با این موضوع نیز پیدا نمی‌‌کنند.

ـ توجه به موقعیت مالی و اجتماعی طرف مقابل

یکی دیگر از دلایل ازدواج بدون عشق، توجه به موقعیت مالی و اجتماعی طرف مقابل است. در این شرایط بیشتر افراد به این موضوع دقت کرده و هیچ اهمیتی به احساسات نمی‌دهند. اینگونه ازدواج ها در بیشتر موارد با شکست مواجه شده و مشکلات زیادی را برای افراد ایجاد می‌کند.

ـ ترس از تنهایی

گاهی افراد به دلیل اینکه از تنهایی می‌ترسند به ازدواج بدون عشق روی می‌آورند. در واقع آنان به اولین آدمی که وارد زندگی آنها می‌شود وابسته شده و با او ازدواج می‌کنند. چنین افرادی تنها می‌خواهند از تنهایی خودشان فرار کنند و به طرف مقابل هیچ اهمیتی نمی‌دهند.

ـ اجبار اطرافیان

اجبار اطرافیان نیز گاهی باعث ازدواج بدون عشق می‌شود. این موضوع در خانواده های سنتی و مذهبی بیشتر اتفاق می‌افتد. چرا که آنها حق انتخاب زیادی نداشته و تنها به ازدواج به مرحله ای از زندگی نگاه می‌کنند که باید اتفاق بیافتد. اما به کیفیت آن توجهی نمی‌کنند.

چگونگی ادامه ازدواج بدون عشق

یکی از سوالات مهم در چنین شرایطی، این است که ازدواج بدون عشق چگونه ادامه می‌یابد؟ در واقع دو نفر که علاقه ای به یکدیگر ندارند چطور می‌توانند برای مدت زمان طولانی با یکدیگر زندگی کنند؟ جواب های مختلفی می‌توان به این سوالات داد. همچنین شرایط افراد نیز متفاوت است. اما گاهی افراد این شرایط را به دلیل فرزندان خود و یا حتی ترس از طلاق ادامه می‌دهند. از طرفی گاهی چنین افرادی واقعیت را انکار کرده و این موضوع را نمی‌پذیرند.

پیامدهای ازدواج بدون عشق

⭕فقدان هیجانات در رابطه

وقتی افراد وارد زندگی مشترک و ازدواج بدون عشق می‌شوند؛ احساسات و هیجانات مختلف (مثبت و منفی) را در رابطه تجربه نمی‌کنند. چرا که وقت زیادی برای یکدیگر نگذاشته و یا اصلا به انجام کارهایی به صورت مشترک اهمیت نمی‌دهند. سالهای اول ازدواج به خصوص قبل فرزندآوری فرصت خوبی برای شناخت و به دست آوردن اشتراکات است که در زندگی و ازدواج بدون عشق زن و مرد تلاشی برای ساخت آن ها نمی‌کنند.

⭕شروع مشکلات از همان ابتدای رابطه

همه زوجین با یکدیگر مشکلاتی دارند. اما معمولا مشکلات اصلی بعد از گذشت مدت نسبتا زیادی بعد از ازدواج بروز می‌کند. اما در صورت ازدواج بدون عشق، مشکلات زودتر بروز کرده و شرایط سختی را برای زوجین به وجود می‌آورد.

⭕بروز مشکلات روانی برای دو طرف

وقتی افراد به همسر خود علاقه ای ندارند و یا از طرف همسر عشق و علاقه کافی را دریافت نمی‌کنند؛ قطعا از لحاظ روانی دچار مشکلات زیادی می‌گردند. به همین دلیل این مورد می‌تواند بسیار برای زوجین ناراحت کننده باشند.

⭕دور شدن از یکدیگر

دور شدن از یکدیگر نیز یکی دیگر از پیامدهای ازدواج بدون عشق است. در واقع وقتی افراد حسی به یکدیگر نداشته باشند؛ از یکدیگر فاصله گرفته و تمایلی به وقت گذرانی باهم ندارند. این موضوع می‌تواند در زندگی مشترک تاثیرات بسیار بدی داشته باشد؛ به همین دلیل افراد باید از این حالت جلوگیری کنند.

آیا شروع ازدواج بدون عشق درست است؟

با توجه به پیامدها و شرایطی که برای ازدواج بدون عشق ذکر کردیم؛ تصمیم گیری در این مورد یک تصمیم شخصی محسوب می‌شود. اما به طور کلی ازدواج بدون عشق زیاد به طول نمی‌انجامد و یا در صورت ادامه دار شدن مشکلات زیادی را برای زن و شوهر و حتی فرزندان ایجاد می‌کند. تعیین درست یا غلط بودن این موضوع نیز تنها به شرایط بستگی دارد. بنابراین توصیه می شود در صورتی که در چنین ازدواجی قرار دارید حتما از خدمات مشاوره ازدواج ذهن نو استفاده کنید.

در مواجه با ازدواج بدون عشق باید چه کرد؟

افراد وقتی در چنین شرایطی قرار می‌گیرند؛ اگر قصد ادامه زندگی مشترک خود را دارند باید با همسر خود صحبت کرده و اقدام اساسی در این مورد بکنند. همچنین از یک مشاور متخصص در حوزه خانواده کمک گرفته و برای ادامه زندگی مشترک راهنمایی بگیرند. از طرفی زوجین می‌توانند یاد بگیرند بر نکات مثبت طرف مقابل تمرکز کرده و برای زندگی مشترک خود تلاش کنند. این دست اقدامات باعث ایجاد علاقه می‌گردد. برای دریافت خدمات مشاوره خانواده از مجموعه تخصصی ذهن نو کلیک کنید.

سخن پایانی

ازدواج بدون عشق به دلایل مختلفی اتفاق افتاده و همچنین مشکلات زیادی برای افراد ایجاد می‌کند. به همین دلیل باید در نظر گرفتن شرایط مختلفی ازدواج را این گونه ازدواج کردن را انتخاب کرد. از طرفی افراد می‌توانند در این زمینه با یک روانشناس نیز صحبت کردن و با مشورت گرفتن از دیگران با پیامدهای این ازدواج آشنا شوند. با اینکه در نهایت خود افراد باید در این مورد تصمیم گیری کنند اما کمک مشاور نیز در این مورد می‌تواند موثر باشد.

برای دریافت مشاوره در زمینه ازدواج بدون عشق می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی ازدواج با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

منبع: https://مایفون مگ.ir/2024/02/14/%D9%BE%DB%8C%D8%A7%D9%85%D8%AF-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D8%B2%D8%AF%D9%88%D8%A7%D8%AC-%D8%A8%D8%AF%D9%88%D9%86-%D8%B9%D8%B4%D9%82-%D8%A7%D8%B2-%D8%AF%DB%8C%D8%AF-%D8%B1%D9%88%D8%A7%D9%86%D8%B4%D9%86/

Updated: 2024-02-17 09:19:54

محمدصادق مجدی

محمدصادق مجدی هستم با بیش از 14 سال سابقه بازاریابی و تولید محتوای تکنولوژی برآنم که اطلاعاتم را با شما به اشتراک بذارم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا