اخبار فناوری

نمونه اولیه مودم 5G اپل ۳ سال از فناوری کوالکام عقب‌تر است

در این که اپل یکی از خیره‌کننده‌ترین عملکردها را در توسعه و طراحی تراشه دارد، شکی نیست. با این حال به نظر می‌رسد که محدوده طراحی مودم 5G با این شرکت مهربان نیست. طبق گزارش وال‌استریت‌ژورنال، نمونه اولیه مودم 5G اپل ۳ سال از فناوری کوالکام عقب‌تر است.

نمونه اولیه مودم 5G اپل

طی چند سال گذشته، اپل میلیاردها دلار برای توسعه مودم خود هزینه کرد تا بتواند از آن برای جایگزینی مودم‌های کوالکام مورد استفاده در آیفون‌ها، استفاده می‌کند. اما گزارش جدید وال استریت ژورنال نشان می‌دهد که رویکرد اپل به این پروژه به مشکل “غیرواقعی بودن” انتظارات برخورده است.

مواردی که در پروژه توسعه مودم 5G اپل مشکل دارند عبارت است از:

  1. ۱- اهداف
  2. ۲- درک ضعیف از چالش های موجود
  3. ۳- نمونه های اولیه کاملا غیرقابل استفاده

برنامه اپل برای طراحی مودم اختصاصی خود منجر به استخدام هزاران مهندس شد. اپل در سال ۲۰۱۹ اکثریت بخش توسعه و طراحی مودم گوشی‌های هوشمند اینتل را تصاحب کرد. رتبه‌های مهم پروژه را با مهندسان اینتل و سایر افراد استخدام شده از کوالکام پر کردند و هدف‌گذاری ثمربخش بودن پروژه را برای پاییز 2023 مشخص نمودند.

پروژه مودم 5G اپل با اسم رمز سینوپ (Sinope) آغاز شد. یکی از اساطیر یونانی که از زئوس پیشی گرفت. طعنه جالبی در اسم پروژه وجود دارد، نه؟

قرارداد تأمین مودم 5G اپل با کوالکام

با این حال و بر اساس گزارش وال‌استریت‌زورنال “به زودی برای بسیاری از کارشناسان حاضر در پروژه آشکار شد که رسیدن به هدف غیرممکن است.”

به گفته مهندسان و مدیران سابق آشنا با پروژه که با WSJ صحبت کردند، موانع بر سر راه تکمیل تراشه «عمدتاً ساخته خود اپل بود». تیم‌هایی که روی این پروژه کار می‌کردند “به دلیل چالش‌های فنی و ارتباطات ضعیف” و “تصمیم مدیران مبنی بر اینکه تلاش می‌کردند به جای خرید مودم، آن را طراحی و بسازند.” به مشکل خوردند.

بخشی از گزارش می‌گوید:

اپل برنامه‌ریزی کرده بود که تراشه مودم خود را برای استفاده در مدل های جدید آیفون آماده کند. اما آزمایشات اواخر سال گذشته نشان داد که تراشه بسیار کند بوده و مستعد گرم شدن بیش از حد است. برد مدار آن به قدری بزرگ بود که نصف آیفون را اشغال و آن را غیرقابل استفاده می کرد.

تیم‌ها در گروه‌های جداگانه در سراسر ایالات متحده و خارج از آن بدون یک رهبر واحد قرار داشتند. البته برخی از مدیران از پخش اخبار بد در مورد تاخیر یا عقب‌نشینی مهندسان جلوگیری کردند که همین موضوع منجر به ایجاد اهداف غیرواقعی و ضرب‌الاجل‌های دست‌نیافتنی شد.

توانایی اپل در طراحی ریزپردازنده‌های خود برای محصولات سخت‌افزاریش همچون آیفون، آیپد، مک و غیره باعث شد تا این شرکت فکر کند که می‌تواند تراشه‌های مودم را هم خودش بسازد.

با این حال، چنین ساخت تراشه‌های ارتباطات بی‌سیم باید با استانداردهای سخت‌گیرانه ارتباطات، برای خدمت‌رسانی به اپراتورهای در سراسر جهان مطابقت داشته باشند. همین موضوع ساخت مودم را به طور قابل‌توجهی چالش‌برانگیزتر می‌کند.

جیدیپ راناد، مدیر سابق بخش وایرلس اپل که در سال 2018، یعنی سال شروع پروژه، شرکت را ترک کرد، گفت: “فقط به این دلیل که اپل بهترین تراشه روی کره زمین را می‌سازد، مضحک است که فکر کنیم آنها می‌توانند مودم هم بسازند.”

طبق گزارش‌ها، مدیران پس از آزمایش نمونه‌های اولیه مودم اپل در اواخر سال گذشته، این چالش را بهتر درک کردند. به گفته افرادی که با WSJ صحبت کردند، نتایج آنقدر ضعیف بود که تراشه‌ها «در اصل سه سال از بهترین تراشه مودم کوالکام عقب‌تر بودند» و استفاده از آن‌ها تهدیدی برای کاهش سرعت ارتباط بی‌سیم آیفون نسبت به رقبای خود بود.

اپل مجبور شد دعوای خود را با کوالکام حل و فصل کند و از آن زمان از تراشه‌های مودم 5G کوالکام برای جدیدترین سری‌های آیفون و آی‌پد خود استفاده کرده است. به گفته منابع این گزارش، سال 2025 ممکن است زودترین زمانی باشد که این فناوری در نهایت به اندازه کافی پیشرفت کند تا اپل کوالکام را به تدریج کنار بگذارد.

سرژ ویلنگر، یکی از مدیران قدیمی کوالکام که با WSJ صحبت کرده است، می گوید:

“این تاخیرها نشان می دهد که اپل پیچیدگی این چالش را درست پیش بینی نکرده است. ارتباطات مخابراتی یک هیولا است. با تاکید بر اهمیت شکست اپل، این شرکت هفته گذشته توافق خود را برای دریافت مودم از کوالکام برای سه سال دیگر تمدید کرد.”

نظر شما چیست؟ فکر می‌کنید این چالشی باشد که اپل را زمین‌گیر کند یا سربلند از آن بیرون خواهد آمد؟

منبع: https://مایفون مگ.ir/2023/09/23/%D9%86%D9%85%D9%88%D9%86%D9%87-%D8%A7%D9%88%D9%84%DB%8C%D9%87-%D9%85%D9%88%D8%AF%D9%85-5g-%D8%A7%D9%BE%D9%84-%DB%B3-%D8%B3%D8%A7%D9%84-%D8%A7%D8%B2-%D9%81%D9%86%D8%A7%D9%88%D8%B1%DB%8C-%DA%A9%D9%88/

محمدصادق مجدی

محمدصادق مجدی هستم با بیش از 14 سال سابقه بازاریابی و تولید محتوای تکنولوژی برآنم که اطلاعاتم را با شما به اشتراک بذارم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا