اخبار فناوری

فناوری ساخت تراشه ۲ نانومتری Canon نیازی به حق اختراع امریکا ندارد

“انحصار” همه جا باعث فساد و اعمال نظر عده محدودی می‌شود. دنیای تراشه‌سازی نیز تحت‌الشعاع همین موضوع قرار دارد. متاسفانه فناوری ساخت تراشه‌های به‌روز و کارآمد در اختیار امریکاست و این ابرقدرت دنیای امروز، به راحتی و با یک “تحریم” می‌تواند رقیب خود را از پای درآورد. خوشبختانه این رقابت باعث تحریک “رقابت” می‌شود و نتیجه آن این است: فناوری ساخت تراشه ۲ نانومتری توسط Canon معرفی شده که نیازی به حق اختراع امریکا ندارد!

فناوری ساخت تراشه ۲ نانومتری Canon

اگر به صورت خلاصه بخواهم برای شما توضیح دهم و خیلی وارد جزئیات فنی نشویم، باید گفت که در حال حاضر فناوری ساخت تراشه‌های پیشرفته در اختیار ایالات متحده امریکاست. شرکت هلندی ASML اجازه ساخت دستگاه‌های سازنده تراشه با این حق‌اختراع‌ها را دارد. امریکا اجازه فروش دستگاه‌های مذکور به چین را از این شرکت هلندی سلب کرده است. در نتیجه برندهای چینی قادر به تولید تراشه‌های بهروز و کارآمد نیستند.

در حال حاضر معمول‌ترین روش ساخت تراشه‌های پیشرفته استفاده از دستگاه‌های EUV (مخفف extreme ultraviolet lithography) است. متاسفانه روش جایگزینی که حق اختراع آن در انحصار امریکا نباشد وجود ندارد.

البته به نظر می‌رسد که این موضوع در حال تغییر است. چرا که برند ژاپنی Canon به تازگی رسما اعلام کرده به فناوری جدیدی برای تولید تراشه دست یافته و در آن نیازی به روش‌های قبلی متکی به حق اختراع‌های در اختیار امریکا نیست. این روش به اختصار NIL (مخفف nanoimprint lithography) نامیده می‌شود.

این روش دو مزیت بزرگ دارد:

  1. ۱- خروج از انحصار فناوری تحت مالکیت معنوی امریکایی‌ها
  2. ۲- مصرف انرژی کمتر برای ساخت تراشه‌های پیشرفته

کنن در حال حاضر می‌گوید که از طریق این روش می‌توان تراشه‌های ۵ نانومتری تولید کرد. همچنین انتظار دارد به زودی به تولید تراشه‌های ۲ نانومتری دست پیدا کند.

البته باید بدانید که این روش آن‌قدرها هم بکر و جدید نیست. پیش از این و در سال ۲۰۱۵ همکاری بین توشیبا و SK Hynix انجام شد تا روی روش NIL تحیقیق و توسعه انجام شود. با این حال به دلیل محدودیت‌های موجود، این پروژه به سرانجام مناسبی نرسید.

با وجود اعلام رسمی Canon برای دستیابی به این روش اما تحلیلگر موسسه Gartner متعجب است که چطور به ناگهان گشایشی در این روش ایجاد شده است. همچنین می‌گوید که زودتر از ۵ سال آینده نباید انتظار تجاری شدن و تولید عملی از این روش را داشته باشیم!

به هر صورت هر چه که هست، توجه چین و امریکا به این روش قطعا به شکل قابل توجهی بالا خواهد رفت. هر دو طرف مصمم خواهند بود تا در صورت وجود پتانسیل مناسب، روی آن سرمایه‌گذاری کنند. چرا که چینی‌ها می‌خواهند انحصار امریکا را بکشنند و امریکایی‌ها نمی‌خواهند چینی‌ها نفس بکشند!

نظر شما چیست؟ فکر می‌کنید آینده بازار تراشه به کجا می‌رود؟ به هر حال یکی از جنگ‌های پنهان این روزها “جنگ تراشه” است.

منبع: https://مایفون مگ.ir/2023/10/15/%D9%81%D9%86%D8%A7%D9%88%D8%B1%DB%8C-%D8%B3%D8%A7%D8%AE%D8%AA-%D8%AA%D8%B1%D8%A7%D8%B4%D9%87-%DB%B2-%D9%86%D8%A7%D9%86%D9%88%D9%85%D8%AA%D8%B1%DB%8C-canon-%D9%86%DB%8C%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%D8%A8%D9%87/

محمدصادق مجدی

محمدصادق مجدی هستم با بیش از 14 سال سابقه بازاریابی و تولید محتوای تکنولوژی برآنم که اطلاعاتم را با شما به اشتراک بذارم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا