اخبار فناوری

بازار ویژن پرو و سایر هدست‌های آینده اپل نیاز به رشد 20 برابری برای رسیدن به سطح آیپد دارند

رشد یک دسته‌بندی جدید از محصولات مانند هدست Vision Pro اپل، چالش‌برانگیزتر از آن چیزی است که گمان می‌رود؛ زیرا قیمت 3499 دلاری آن تنها تعداد کمی از مصرف‌کنندگان را ترغیب می‌کند که یک رایانه روی سر خود را به دستگاهی برای کارهای روزمره تبدیل کنند. یک گزارش جدید بیان می‌کند که حتی فروش یک هدست واقعیت افزوده مقرون‌به‌صرفه‌تر با قیمت حدودی 1500 دلار نیز ممکن است برای کمک به رشد این حوزه کافی نباشد. همچنین گفته می‌شود که بازار ویژن پرو و سایر هدست‌های آینده اپل، نیاز به رشد 20 برابری به‌منظور رسیدن به سطح بازار آیپدهای این شرکت دارند.

بازار هدست ویژن پرو اپل

جانشین نسل اول هدست ویژن پرو اپل حتی از پیش از معرفی آن در WWDC 2023 برنامه‌ریزی شده بود، اما مارک گورمن از بلومبرگ بیان می‌کند که راه‌اندازی مدل‌های آینده ممکن است این امکان را برای این دسته از محصولات ایجاد نکند که تجارت آن حتی به آیپد نیز برسد. گورمن در خبرنامه Power On خود گزارش می‌دهد که حتی با قیمت متوسط فروش 3700 دلاری که شامل لنزهای طبی و لوازم جانبی می‌شود، اپل تنها با هدست‌های محدودی که قرار است بفروشد، سالانه حدود 1.5 میلیارد دلار درآمد کسب می‌کند.

برای رسیدن به مرحله فعلی کسب‌وکار آیپد اپل، این شرکت باید رشد هدست واقعیت افزوده خود را به 20 برابر میزان فعلی برساند که نیازمند عرضه حدود هشت میلیون دستگاه از این محصول در سال است و این امر با توجه به شرایط فعلی امکان‌پذیر نیست. حتی با مدل مقرون‌به‌صرفه‌تر Vision Pro، مصرف‌کنندگان می‌خواهند چیزی مانند مک یا آیپد را انتخاب کنند که معتقدند از خریدشان سود بیشتری به آن‌ها می‌دهد.

«اگر اپل با میانگین قیمت فروش 3700 دلار، با درنظر گرفتن لنزهای طبی اختیاری و تجهیزات اضافی، به سطح پایین‌تر این محدوده برسد، در سال اول حدود 1.5 میلیارد دلار درآمد خواهد داشت. برای تبدیل شدن به یک کسب‌وکار در اندازه آیپد، این دسته باید 20 برابر رشد کند و سالانه به حدود 8 میلیون دستگاه برسد.

     با توجه به معایب و قیمت این هدست، این امر در آینده غیرممکن خواهد بود. مطمئناً، برنامه‌هایی برای مدل ارزان‌تر، شامل نسخه‌های بعدی با ویژگی‌های جدید مانند اتصال بهتر به مک، کنفرانس ویدیویی بهبودیافته، اتصال سلولار و طراحی باریک‌تر، اپل را به این هدف نزدیک‌تر می‌کند.

     اما حتی اگر نسخه ارزان‌تر با قیمت 1500 تا 2000 دلار عرضه شود، من فکر می‌کنم که اکثر مردم همچنان گزینه امن‌تری را انتخاب می‌کنند: مک، آیپد یا سایر دستگاه‌های موجود و تا زمانی که اپل نتواند هدست خود را به قیمت یک آیفون پایین بیاورد و به شکلی نزدیک‌تر به یک عینک تبدیل کند، این وضعیت برای اکثر مصرف‌کنندگان صادق خواهد بود.»

بازار هدست ویژن پرو اپل

بازار هدست ویژن پرو اپل

مشکل دیگری که اپل باید برطرف کند، تعداد تأمین‌کنندگان است. درحال‌حاضر، تنها سونی دو پنل 4K microLED استفاده‌شده در هر هدست ویژن پرو را برای این دستگاه تأمین می‌کند که برای هر دو قطعه 700 دلار قیمت دارد، اما مشکل دیگری وجود دارد. شرکت‌هایی مانند ال جی و سامسونگ مشکلات تولید خود را دارند و بنابراین برای چندین سال، اپل ممکن است چاره‌ای جز حفظ سونی به‌عنوان تأمین‌کننده اصلی خود نداشته باشد و سازنده ژاپنی از افزایش تولید نیز خودداری می‌کند و ظرفیت خود را به 900 هزار پنل نمایشگر در هر سال محدود کرده است.

گورمن هیچ راه‌حل پیشنهادی از سوی اپل را بیان نکرده است، اما حتی با نسل اول، این شرکت قصد ندارد هدست خود را مستقیماً به مصرف‌کنندگان بفروشد، بلکه ازطریق یک سیستم قرار قبلی، لایه دیگری از پیچیدگی را به فرآیند فروش اضافه می‌کند. درحال‌حاضر، کسب‌وکار هدست‌های واقعیت افزوده اپل ممکن است به‌کندی رشد کند و سرمایه‌گذاران ممکن است بر این باور باشند که منابع دیگری برای سرمایه‌گذاری این غول مستقر در کالیفرنیا وجود دارد.

منبع: https://مایفون مگ.ir/2023/07/10/%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D9%88%DB%8C%DA%98%D9%86-%D9%BE%D8%B1%D9%88-%D9%88-%D8%B3%D8%A7%DB%8C%D8%B1-%D9%87%D8%AF%D8%B3%D8%AA%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A2%DB%8C%D9%86%D8%AF%D9%87-%D8%A7/

تحریریه مای فون مگ

محمدصادق مجدی

محمدصادق مجدی هستم با بیش از 14 سال سابقه بازاریابی و تولید محتوای تکنولوژی برآنم که اطلاعاتم را با شما به اشتراک بذارم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا