اخبار فناوری

شیائومی علامت تجاری MiOS را ثبت کرد: سیستم‌عامل اختصاصی شیائومی مشابه HarmonyOS در راه است؟

شیائومی به توسعه محصولات خود با دستگاه‌های جدید ادامه می‌دهد، اما برنامه‌های آینده این شرکت صرفاً بر روی سخت‌افزار متمرکز نیست. درواقع، این شرکت آینده خود را حول نرم‌افزار نیز برنامه‌ریزی می‌کند. اخیراً گزارش شد که شیائومی انتظار دارد فقط 1 درصد از فروش خودروهای برقی خود سود کسب کند و هدف آن‌ها کسب درآمد واقعی از خدمات نرم‌افزاری همراه با خودرو است. بااین‌حال، برنامه‌های این غول فناوری چینی از این هم فراتر می‌رود. طبق آخرین علامت تجاری ثبت‌شده شیائومی با عنوان MiOS، به‌نظر می‌رسد این شرکت درحال توسعه سیستم‌عامل اختصاصی خود است که با AOSP (پروژه متن‌باز اندروید) سازگار می‌باشد. این نشان می‌دهد که سیستم‌عامل جدید می‌تواند در دستگاه‌های مختلفی ازجمله گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها، گجت‌های پوشیدنی و خودروها استفاده شده و عملکردی مشابه HarmonyOS هواوی داشته باشد.

شیائومی MiOS

چین یکی از مهم‌ترین بازارهای گوشی‌های هوشمند در جهان به‌شمار می‌رود. جمعیت زیاد این کشور، اقتصاد رو‌به‌رشد و علاقه به فناوری از دلایل اصلی این امر است. بااین‌حال، چین از یک جنبه مهم از سایر نقاط جهان جداست. با توجه به مقررات دولتی، سیستم‌عامل‌ها، فروشگاه‌های اپلیکیشن و برنامه‌های موجود در آن فروشگاه‌ها با سایر کشورها متفاوت است. درنتیجه، برای شرکت‌ها معمول است که رابط کاربری متفاوتی را در نسخه‌های جهانی خود ارائه دهند.

بر اساس گزارش Digital Chat Station، شیائومی درحال کار بر روی ایجاد سیستم‌عامل اختصاصی خود است که با طیف وسیعی از دستگاه‌ها مانند تلفن‌های هوشمند، تبلت‌ها و گجت‌های پوشیدنی سازگار باشد. نکته مهم این است که این سیستم‌عامل جدید به‌طور کامل با پروژه متن‌باز اندروید سازگار خواهد بود. این نشان می‌دهد که سیستم‌عامل مذکور می‌تواند فراتر از تلفن‌های هوشمند گسترش یابد و حتی ممکن است در وسایل نقلیه و سایر محصولات نیز استفاده شود.

شیائومی MiOS

شیائومی MiOS

بااین‌حال شیائومی تنها برند تولیدکننده گوشی چینی نیست که سیستم‌عامل خود را تولید می‌کند. هواوی چند سال پیش HarmonyOS را منتشر کرد و این سیستم‌عامل در چین واقعاً خوب عمل می‌کند. گمان می‌رود که شیائومی ابتدا سیستم‌عامل خود را در چین منتشر کند و هواوی بزرگترین رقیب این شرکت خواهد بود. ساختن سیستم‌عامل اختصاصی برای شیائومی کار بزرگی است؛ زیرا به این معنیست که آن‌ها مجبور نخواهند بود به گوگل اعتماد کنند. اما یک مشکل بزرگ وجود دارد که باید با آن دست‌وپنجه نرم کرد.

گوگل درحال‌حاضر سیستم‌عامل اندروید را برای گوشی‌های هوشمند شیائومی ارائه می‌کند. اگرچه اندروید یک سیستم‌عامل منبع باز است، اما بدون خدمات گوگل عملاً بی‌فایده است و غول فناوری آمریکایی این سرویس‌ها را برای سیستم‌عامل‌های رقیب ارائه نمی‌کند. این مسئله در چین مهم نیست، اما در سطح جهانی، مردم معمولاً به گوشی‌های اندرویدی بدون خدمات گوگل واکنش خوبی نشان نمی‌دهند.

اگر چنین مشکلی بین شیائومی و گوگل به وجود بیاید، می‌تواند سهم بازار شیائومی را به‌شدت تحت تأثیر قرار دهد. بااین‌حال، مدیران شیائومی حتماً این موضوع را درنظر گرفته و بر این اساس آن برنامه‌ریزی کرده‌اند.

همچنین شایعاتی وجود دارد مبنی‌بر اینکه سیستم‌عامل سفارشی شیائومی می‌تواند باعث شود که MIUI 15 آینده به MiOS تغییر نام دهد. بااین‌حال، اطلاعات دقیقی از این موضوع در دست نیست. هنوز مشخص نیست که سیستم‌عامل خودساخته شیائومی چه زمانی ارائه خواهد شد. بااین‌حال، این شرکت گفته است که متعهد به توسعه سیستم‌عامل جدید است که با طیف گسترده‌ای از دستگاه‌ها سازگار خواهد بود.

نظر شما درباره سیستم‌عامل اختصاصی شیائومی MiOS چیست؟

منبع: https://مایفون مگ.ir/2023/08/23/%D8%B4%DB%8C%D8%A7%D8%A6%D9%88%D9%85%DB%8C-%D8%B9%D9%84%D8%A7%D9%85%D8%AA-%D8%AA%D8%AC%D8%A7%D8%B1%DB%8C-mios-%D8%B1%D8%A7-%D8%AB%D8%A8%D8%AA-%DA%A9%D8%B1%D8%AF-%D8%B3%DB%8C%D8%B3%D8%AA%D9%85/

تحریریه مای فون مگ

محمدصادق مجدی

محمدصادق مجدی هستم با بیش از 14 سال سابقه بازاریابی و تولید محتوای تکنولوژی برآنم که اطلاعاتم را با شما به اشتراک بذارم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا