اخبار فناوری

درمان وسواس و تاثیر آن در روابط زناشویی

وسواس های عملی یا خیالی بد و آزاردهنده هستند. این نگرانی ها گاهی با دغدغه های عملی همراه است. افراد وسواسی متوجه می شوند که این افکار نتیجه ذهن آشفته آنهاست. در واقع شیدایی یک واکنش دفاعی در برابر استرس و اضطراب است. وسواس ها رفتارهای تکراری و به ظاهر هدفمندی هستند که در پاسخ به افکاری انجام می شوند که ذهن نمی تواند آنها را کنترل کند تا اضطراب را کاهش دهد. به عنوان مثال، شستن، تمیز کردن، شمارش، بررسی، سازماندهی و نگهداری از مهم ترین دغدغه های عملی است.

وسواس فکری و عملی می تواند زندگی را مختل کند و فرد وسواسی را در چرخه ای از افکار و رفتارهای ناراحت کننده، عذاب آور و وقت گیر گرفتار کند. آدم عاجزانه می خواهد جلوی این افکار را بگیرد.

افکار غیرمنطقی و ناسازگار مرتبط با وسواس

افکار غیرمنطقی و ناسازگار نقش عمده ای در اختلال وسواس و تداوم آن دارند. شیوع شیدایی حدود 2 تا 3 درصد است و در بزرگسالان احتمال ابتلا به اختلال وسواس در مردان و زنان یکسان است، در حالی که در نوجوانان احتمال ابتلا به اختلال وسواس در پسران بیشتر از دختران است. مطالعات نشان می دهد که بین اختلال وسواس فکری، شخصیت افسرده و وظیفه شناسی بالا رابطه مثبت وجود دارد که به درمانگر کمک می کند تا با حل این مشکلات وسواس را درمان کند.

وسواس فکری و عملی چیست؟

در اختلال وسواس فکری، افکار وسواسی با رفتارهای وسواسی همراه است. این رفتارها اعمالی هستند که فرد با هدف کاهش نگرانی های ذهنی خود انجام می دهد. این رفتارها تکراری، کلیشه ای و حتی غیرارادی هستند.

وسواس شامل احساسات، افکار یا تصاویر ذهنی آزاردهنده است، در حالی که اجبار شامل رفتار آگاهانه و تکراری است. منشا اختلال وسواسی اضطراب است و مشکل به دو صورت فکر و عمل بروز می کند. اگر فردی در برابر انجام اعمال وسواسی مقاومت کند، اضطراب او افزایش می یابد. گاهی اوقات کودکان وسواس هایی نیز دارند که معمولاً با رفتارهای پرخاشگرانه، تکرار کلمات یا لجبازی با دیگران همراه است.

افراد وسواسی ساعات طولانی در طول روز را صرف انجام رفتارهای وسواسی خود می کنند. به همین دلیل این افراد فرصت کافی برای رسیدگی به امور خانواده خود را ندارند و گاهی این مشکل به حدی می رسد که مشکلات زیادی را از نظر روابط اقتصادی، جسمی و اجتماعی ایجاد می کند.

علاوه بر این، بسیاری از افراد مبتلا به OCD از مکان‌ها و موقعیت‌هایی که باعث اضطراب می‌شوند دوری می‌کنند و برخی حتی عملاً خانه نشین می‌شوند. بسیاری از افراد برای رهایی از تشریفات و مناسک وسواس گونه خود در خانواده خود کمک می کنند.

اکثر افراد مبتلا به این مشکل می‌دانند که ترس‌هایشان کاملاً واقع بینانه نیست و افکار و اعمالشان بی‌معنا و غیرضروری است، اما قادر به کنترل آن نیستند. این افکار، نظرات یا تصاویر ذهنی به طور مکرر و مداوم برای فرد ایجاد می شود و باعث ناراحتی و اضطراب او می شود، فرد معمولا سعی می کند آنها را نادیده بگیرد، آنها را از ذهن خود دور کند یا با اعمال و افکار دیگری آنها را خنثی کند، اما متوجه می شود که اینها. پدیده های مزاحم حاصل ذهن اوست و از بیرون تحمیل نمی شود، مانند تزریق افکار.

وسواس فکری شامل افکار، عقاید، احساسات، پریشانی، افکار یا تمایلات ناخواسته است که به طور منظم به ذهن فرد حمله می کند و به طور مکرر و مداوم برخلاف میل خود وارد ذهن خودآگاه او می شود. این ایده ها اغلب با باورها و ارزش های فرد در تضاد است.

فردی که دچار این مشکل است دوست ندارد چنین افکاری داشته باشد و آنها را آزار دهنده می داند اما نمی تواند آنها را کنترل کند. این افکار، ایده ها یا تصاویر ذهنی به طور مکرر و مداوم برای فرد ایجاد می شود و معمولاً فرد را دچار ناراحتی و اضطراب می کند

سعی می کند آنها را نادیده بگیرد، آنها را از ذهن خود بیرون کند یا با اعمال و افکار دیگر آنها را خنثی کند، اما متوجه می شود که این پدیده های مزاحم حاصل ذهن خود اوست و مانند تزریق افکار از بیرون تحمیل نمی شوند.

اختلال وسواس فکری-اجباری مزمن با مشغولیت ذهنی بیش از حد به نظم، جزئیات و کمال همراه است، تا جایی که منجر به از دست دادن انعطاف‌پذیری، وضوح و کارایی می‌شود.

وسواس؛ شایع ترین اختلالات در روابط زناشویی!

تأثیر وسواس در روابط زناشویی مشخص است. وسواس و کمال گرایی از مهم ترین اختلالات در روابط زناشویی محسوب می شود. از وسواس‌های بهداشتی گرفته تا نگرانی در مورد نحوه عملکرد جنسی، می‌تواند یک رابطه عاشقانه را به یک رابطه سرد تبدیل کند.

توجه بیش از حد به نظافت یا آراستگی یا مشغولیت ذهنی مداوم به عملکرد رابطه متضاد لذت جنسی است.

اما چگونه وسواس از پاسخ جنسی مناسب جلوگیری می کند؟

پاسخ جنسی به طور خلاصه میل، برانگیختگی و رضایت است. اگر در طول رابطه شخصی مدام فکر می کند که همه چیز خوب است، همه چیز کثیف نمی شود و غیره، یا مثلاً فردی که وسواس نظم دارد همیشه فکر می کند که فردا باید سر کار برود و احتمالاً نمی تواند خواب..

– وسواس و تردید جنسی

شخصیت وسواسی همه چیز را سیاه و سفید می بیند و اگر به هدفی که برای خود در نظر گرفته نرسد بی انگیزه و بی تفاوت می شود. اگر این افراد با شریک جنسی خود مشکل داشته باشند به راحتی آن را نمی بخشند و در نتیجه میل جنسی آنها آسیب می بیند.

اکثر زنان مبتلا به OCD معمولاً از بی میلی جنسی رنج می برند یا برای رسیدن به ارگاسم مشکل دارند. مردان وسواسی نیز از تردید جنسی و مشکل برانگیختگی رنج می برند. این افراد همیشه مشتاق نجس شدن یا انجام هر کاری هستند.

شخصیت های وسواسی نمی توانند به راحتی ابراز محبت کنند و عذرخواهی کنند، زیرا در مورد اشتباه کردن بسیار استرس دارند و می خواهند همیشه همه چیز عالی، اصولی و منطقی باشد. این افراد از دوران کودکی تشویق شده اند که منظم باشند و رفتارشان را درست فرض کنند و همین را وارد روابط زناشویی کنند که می تواند بسیار دردناک باشد.

یکی دیگر از ویژگی های شخصیت های وسواسی این است که همیشه استرس دارند و اگر چیزی به آنها گوشزد شود دچار اضطراب عملکرد می شوند و از خود می پرسند چرا کارم را اشتباه انجام دادم؟

شخصیت های وسواسی همیشه بر احساسات خود کنترل دارند و نگران انجام کارهای غیراخلاقی هستند. به طور کلی این افراد از دوران کودکی احساسات خود را کنترل می کنند. این برعکس رابطه جنسی لذت بخش است، زیرا آنها نمی توانند احساسات خود را تسخیر کنند و ذهن خود را رها کنند.

برای درمان وسواس جنسی، علاوه بر روش های پزشکی که عوارضی دارد، روش هایی مانند روان درمانی و هیپنوتیزم درمانی بسیار موثر بوده است. ریشه این اختلال به ضمیر ناخودآگاه و خاطرات دوران کودکی فرد برمی گردد. هیپنوتیزم درمانی با احاطه کردن فرد ناخودآگاه نتایج شگفت انگیزی در بهبود بیماری داشته است.

یک راه حل ساده برای درمان اختلال وسواس فکری اجباری

راه حل ایده آل برای اختلال وسواس عملی، تأخیر در پاسخگویی به اصرارهای روانی برای انجام رفتار وسواسی و منحرف کردن ذهن از عامل تحریک و اضطراب است. فرد مبتلا باید سعی کند برای مدت طولانی تری از هوس های ذهن خود چشم پوشی کند تا به تدریج به احساس ناخوشایندی که دارد عادت کند و آنقدر تمایل به انجام کاری پیدا نکند.

از روش های درمان روان شناختی اختلال وسواس می توان به تکنیک توقف فکر و همچنین مقابله و پیشگیری از پاسخ اشاره کرد. قرار گرفتن در معرض اضطراب فرد وسواسی را کاهش می دهد و پیشگیری از پاسخ، تشریفات فرد را کنترل می کند. هیپنوتیزم درمانی همچنین با ایجاد آرامش و کاهش اضطراب در فرد به درمان وسواس کمک می کند.

برای تعیین وقت مشاوره و درمان وسواس، افسردگی، مشکلات و اختلالات روانی می توانید با مطب دکتر نجفی توانا تماس بگیرید. یکی از مزیت های مطب دکتر داود نجفی قابلیت حفظ هویت افراد است و در صورت تمایل فرد می تواند با نام مستعار پذیرفته شود.

آدرس دفتر:

تهران، خیابان شریعتی، بین میرداماد و ظفر، جنب پمپ بنزین ظفر، کوچه شاوری، ساختمان پزشکان سینا، طبقه 5

شماره تلفن های نوبت دهی: 021 22899147 – 021 22899148

برای اطلاعات بیشتر به سایت دکتر نجفی توانا مراجعه فرمایید.

آدرس سایت: https://www.drnajfitavana.com/

منبع: https://مایفون مگ.ir/2024/05/09/%D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86-%D9%88%D8%B3%D9%88%D8%A7%D8%B3-%D9%88-%D8%AA%D8%A7%D8%AB%DB%8C%D8%B1-%D8%A2%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%B1%D9%88%D8%A7%D8%A8%D8%B7-%D8%B2%D9%86%D8%A7%D8%B4%D9%88%DB%8C%DB%8C/

تحریریه مای فون مگ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا