اخبار فناوری

خبر جدید | گزارش مالی متا از سه‌ماهه نخست 2024 – افزایش درآمد تبلیغات مهم‌ترین عامل رشد دو برابری سود خالص | مایفون مگ

واحد خبر مایفون مگ: گروه متا پلتفرم، شرکت مادر فیس بوک و اینستاگرام به همراه سایر شرکت های بزرگ فناوری، اخیرا گزارش مالی سه ماهه اول سال 2024 خود را منتشر کرده و از افزایش چشمگیر سود خود در این مدت خبر داده است. افزایش سود که مهم ترین عامل آن رشد درآمد شرکت از تبلیغات به همراه افزایش ۶ درصدی میانگین قیمت تبلیغات در پلتفرم های متا است. بر اساس این گزارش، درآمد متا در سه ماهه اول سال جاری 27 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته و به 36.46 میلیارد دلار رسیده است و کمی بالاتر از تخمین 36.16 میلیارد دلاری تحلیلگران LSEG بوده است. سود یا EPS هر سهم نیز 4.71 دلار گزارش شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از دو برابر شده است.

گروه متا با بهبود عملکرد مالی خود در سه ماهه اخیر، انتظارات سرمایه گذاران را نیز افزایش داده و در آینده دایره محدودی از شکست و زیان خواهد داشت. سهام این شرکت در سال جاری پس از سه برابر افزایش در سال گذشته، تا پایان معاملات روز ارائه این گزارش مالی حدود 40 درصد افزایش یافت. روندی که مدیرعامل متا در فوریه 2023 به عنوان آغاز این افزایش قیمت مشخص کرد. در آن زمان، زاکربرگ اعلام کرد که تلاش های شرکت برای حذف پروژه های غیر ضروری و کنترل گسترش بیش از حد به متا کمک می کند تا یک “سازمان قوی تر و انعطاف پذیرتر” ایجاد کند. بر این اساس، مدیرعامل متا در نیمه اول سال 2023 حدود 21 هزار شغل را تعدیل کرد و در بهمن ماه سال جاری روند استخدام در سال 2024 را نسبت به عملکرد معمول سال های گذشته بسیار محدود ارزیابی کرد. تعداد کارکنان این شرکت در سه ماهه نخست سال جاری به 69 هزار و 329 نفر رسید که نسبت به مدت مشابه قبل 10 درصد کاهش داشته است.

بر اساس گزارش منتشر شده، درآمد متا در سه ماهه آخر با 27 درصد رشد از 28.65 میلیارد دلار در سه ماهه اول 2023 به 36.46 میلیارد دلار در بازه زمانی ژانویه تا مارس 2024 رسیده است که سریع ترین نرخ رشد درآمدهای شرکت از آن زمان تاکنون است. 2021. سود خالص شرکت نیز نسبت به سه ماهه اول سال 2023 بیش از دو برابر شد و به 12.37 میلیارد دلار یا 4.71 دلار به ازای هر سهم رسید که نه تنها به دلیل رشد درآمدهای تبلیغاتی، بلکه در نتیجه کاهش 16 درصدی فروش به دست آمد. هزینه های مشابه در سال گذشته اما با وجود این سودآوری، پس از انتشار این گزارش و انتظارات ضعیف شرکت برای سه ماهه آینده، سهام متا در معاملات پس از ساعت کاری 16 درصد کاهش یافت که بر نتایج بهتر از حد انتظار سه ماهه اول سال جاری تأثیر گذاشت.

آمار منتشر شده در این گزارش نشان می دهد که درآمد تبلیغاتی که بخش عمده ای از تجارت متا را تشکیل می دهد، در سه ماهه اول سال 2024 با 27 درصد افزایش به 35.64 میلیارد دلار رسیده است. همانند سه ماهه قبل، شرکت آمریکایی از ثبات اقتصادی و فروش سود برد. شرکت‌های خرده‌فروشی چینی مانند Temu و Shein که مبالغ زیادی را برای تبلیغات فیس‌بوک و اینستاگرام صرف کرده‌اند تا به طیف وسیع‌تری از کاربران دسترسی پیدا کنند. با این حال، برخی از تحلیلگران هشدار دادند که کاهش هزینه های تبلیغات چینی می تواند باعث نگرانی مدیران متا در آینده شود. البته مدیر مالی متا در این رابطه گفت که این شرکت سهم چین را در سه ماهه اول تعیین نخواهد کرد. به گفته لی، درآمد تبلیغات متا در آسیا و اقیانوسیه 41 درصد رشد سال به سال داشته است و این منطقه را به سریع ترین منطقه در حال رشد، به ویژه در تجارت آنلاین و بازی تبدیل کرده است.

متا در گزارش خود انتظار داشت که فروش این شرکت در سه ماهه دوم به حدود 36.5 تا 39 میلیارد دلار برسد. میانه این محدوده، 37.75 میلیارد دلار، رشد سالانه 18 درصدی را نشان می دهد، اگرچه کمتر از برآوردهای 38.3 میلیارد دلاری تحلیلگران است.

شرکت مادر فیس بوک در حال حاضر آماری از کاربران فعال روزانه و ماهانه این شبکه اجتماعی ارائه نمی کند، اما در عوض آنچه را که «افراد فعال در خانواده برنامه های متا» می نامد، گزارش می دهد. این عدد مربوط به کاربرانی است که در طول روز از یکی از اپلیکیشن‌های زیرمجموعه متا از جمله فیس‌بوک، اینستاگرام، مسنجر و واتس‌اپ استفاده می‌کنند و تعداد آن‌ها در مارس ۲۰۲۴ به ۳.۲۴ میلیارد رسیده که نسبت به مدت مشابه ۷ درصد افزایش داشته است. سال گذشته

مارک زاکربرگ، مدیرعامل متا نیز در کنفرانس خبری این شرکت به سرمایه گذاری در زمینه هایی مانند عینک هوشمند و واقعیت ترکیبی اشاره کرد که در حال حاضر برای متا سودآور نیست. علاوه بر این، زاکربرگ همچنین از افزایش سرمایه گذاری در زمینه هوش مصنوعی خبر داد. به گفته وی، «وقتی خدمات هوش مصنوعی متا به مرحله گسترش برسد، با توجه به رکوردهای قبلی می‌توانیم سود خوبی از این بخش به دست آوریم.»

چندی پیش، مارک زاکربرگ از طرحی برای بازسازی تجارت تبلیغاتی متا با تمرکز بر هوش مصنوعی خبر داد. از سوی دیگر، به گفته سوزان لی، مدیر مالی متا، این شرکت روی مدل‌های هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری کرده است که می‌تواند تبلیغات مرتبط را برای کاربران پیش‌بینی کند و ابزارهایی را برای خودکارسازی فرآیند ایجاد تبلیغات فراهم کند. در اوایل آوریل، این شرکت همچنین از مجموعه جدیدی از سیستم‌های هوش مصنوعی رونمایی کرد که زاکربرگ آن را «هوشمندترین دستیار هوش مصنوعی رایگان برای استفاده» می‌نامید. متا در کنار گوگل و OpenAI یکی از شرکت های پیشرو در زمینه هوش مصنوعی است. علاوه بر این گروه‌های معروف، استارت‌آپ‌هایی مانند Anthropic، Cohere و Mistral فرانسه نیز مدل‌های جدیدی از زبان هوش مصنوعی را برای جذب مخاطبان معرفی کرده‌اند.

مارک زاکربرگ، مدیر عامل متا

در همین حال، واحد Reality Labs که از سخت افزار و نرم افزار آن برای توسعه Metaverse استفاده می شود، به بلعیدن پول نقد شرکت ادامه می دهد. این بخش با فروش 440 میلیون دلاری و زیان 3.85 میلیارد دلاری در سه ماهه اول، منجر به زیان بیش از 45 میلیارد دلاری متا از پایان سال 2020 تاکنون شده است. طبیعتاً نرخ زیان این بخش در بازه زمانی ژانویه تا مارس سال 2024 کمتر از انتظارات تحلیلگران 4.31 میلیارد دلار بود.

متا در گزارش خود انتظار داشت هزینه های سرمایه ای برای سال 2024 در محدوده 35 تا 40 میلیارد دلار باشد که بالاتر از برآورد قبلی 30 تا 37 میلیارد دلار است و به دلیل تسریع سرمایه گذاری متا در زیرساخت ها برای حمایت از شرکت افزایش یافته است. نقشه راه هوش مصنوعی .

منبع: http://www.مایفون مگ/news/view-5380-meta-q1-2024-financial-results.aspx

تحریریه مای فون مگ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا