اخبار فناوری

خبر جدید | گزارش مالی سامسونگ از سه‌ماهه سوم 2023 – امید سامسونگ به بهبود کسب‌وکار نیمه‌رساناها | مایفون مگ

واحد خبر مایفون مگ : کمپانی سامسونگ روز سه‌شنبه 31 اکتبر 2023 (9 آبان 1402) گزارش مالی خود را از سه‌ماهه سوم سال جاری میلادی – پایان‌یافته در 30 سپتامبر 2023 – منتشر کرد. طبق این گزارش، مجموع درآمد این شرکت در فصل اخیر 67.4 تریلیون وان کره بوده که با احتساب نرخ کنونی تبدیل ارز تقریبا برابر است با 49.9 میلیارد دلار آمریکا. این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته 12.2 درصد افت کرده، اما در قیاس با درآمد فصل دوم 12 درصد رشد داشته که سامسونگ آن را به عرضه اسمارت‌فون‌های جدید و فروش بالاترِ نمایشگرهای پیشرفته نسبت می‌دهد. گفتنی‌ست، کسب‌وکار موبایل و شبکه سامسونگ در فصل اخیر بیشترین درآمد را نسبت به سایر بخش‌ها برای این شرکت در بر داشته است.

طی چند فصل اخیر، سامسونگ افت‌های شدید در سودآوری و زیان‌های بی‌سابقه‌ای را تجربه کرده است. با وجودی که انتظار می‌رفت سامسونگ خیلی زودتر به روند موفقیت‌آمیز سابق بازگردد، گزارش مالی اخیر سامسونگ بارقه‌هایی از امید را برای این کمپانی کره‌ای به همراه داشته است. در کنار فروش قدرتمند اسمارت‌فون و نمایشگر، کاهش زیان‌دهی‌های بخش Device Solutions (تولیدکننده محصولات نیمه‌رسانا) نیز از خبرهای خوش سامسونگ در گزارش مالی اخیر محسوب می‌شود.

سود عملیاتی سامسونگ در سه‌ماهه سوم سال جاری میلادی 2.43 تریلیون وان (1.80 میلیارد دلار) گزارش شده و علی‌رغم اینکه بالاتر از برآورد تحلیلگران بوده، نسبت به رقم سود عملیاتی سه‌ماهه سوم 2022 (یعنی 10.85 تریلیون وان) از افت 77.8 درصدی حکایت می‌کند. اما نکته قابل‌توجه در آنجاست که این سود عملیاتی 2.43 تریلیون وانی، در قیاس با سود عملیاتی سامسونگ در سه‌ماهه دوم سال جاری میلادی با رشد چشمگیر 262.6 درصدی همراه شده است. سامسونگ این رشد را به فروش قدرتمند مدل‌های پرچمدار و تقاضای بالا برای نمایشگر نسبت می‌دهد. البته به باور برخی کارشناسان، این رشد نشان‌دهنده آن است که احتمالا وضعیت اشباع تراشه‌های حافظه در بازار به پایان خود نزدیک می‌شود.

به گفته سامسونگ، این شرکت شاهد نشانه‌های اولیه تثبیت و بهبود تدریجی تقاضاست. سامسونگ این رشد در تقاضا را ناشی از چندین عامل می‌داند از جمله: بهبود حس و حال مصرف‌کنندگان، کاهش تورم و معرفی محصولات جدید از سوی سازندگان به ویژه در بخش اسمارت‌فون و PC. نباید فراموش کنیم سامسونگ بزرگ‌ترین تولیدکننده رم‌های دینامیکی یا DRAM در دنیا بوده و تراشه‌های حافظه ساخت این شرکت به طور گسترده در ساخت گوشی‌های هوشمند و PCها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در ادامه، نگاهی داریم به عملکرد بخش‌های مختلف کمپانی سامسونگ در فصلی که گذشت:

تجربه موبایل و شبکه (MX and Network)

در بین بخش‌های مختلف سامسونگ، بالاترین درآمد و بیشترین سود در سه‌ماهه سوم 2023 از آن کسب‌وکار موبایل و شبکه بوده است. طی سه‌ماهه اخیر، این بخش موفق به کسب درآمدی معادل 30 تریلیون وان شده که 3.30 تریلیون وان از آن، سود عملیاتی بوده است. به لطف ریکاوری در بازار جهانی اسمارت‌فون، طی فصل اخیر شاهد افزایش تقاضا نسبت به فصل دوم بودیم. متعاقبا، فروش و سودآوری کسب‌وکار موبایل سامسونگ نیز در سه‌ماهه سوم نسبت به سه‌ماهه دوم افزایش داشته که این امر عمدتا به عرضه موفق پرچمدارهای جدید مربوط می‌شود. دیوایس‌های تاشو، تبلت‌ها و پوشیدنی‌های جدید نیز به پشتوانه عرضه پایدار توانستند فروش قدرتمندی را ثبت کنند.

انتظار می‌رود بازار جهانی اسمارت‌فون در سه‌ماهه چهارم به دلیل نوسانات فصلی رشد داشته و رقابت شدیدی را تجربه کند. (به ویژه در رده گوشی‌های پیشرفته) با وجود پیش‌بینی ادامه بلاتکلیفی‌های بازار – به دلیل بی‌ثباتی‌های ژئوپولیتیکی – می‌توان افزایش رقابت را در بخش گوشی‌های ارزان‌قیمت‌تر نیز انتظار داشت.

در ادامه گزارش، سامسونگ از برنامه خود برای ادامه فروش پایدار دیوایس‌های تاشوی جدید و همچنین سری پرچمدار Galaxy S23 در سه‌ماهه چهارم (از طریق ارائه مشوق‌های مختلف به مشتریان) خبر داد. به گفته سامسونگ، با توجه به متعادل شدن حس و حال مصرف‌کنندگان – که چشم‌ به راه بهبود اقتصاد جهانی هستند – انتظار می‌رود بازار اسمارت‌فون در سال 2024 به دوره رونق سابق بازگشته و پیش‌بینی می‌شود رشد در بخش اسمارت‌فون‌های پیشرفته همچنان ادامه داشته باشد.

بخش محصولات نیمه‌رسانا (Device Solutions)

بخش محصولات نیمه‌رسانای سامسونگ – که همواره جزء سودآورترین کسب‌وکارهای این شرکت بوده – چند فصلی‌ست که توفیق چندانی نداشته است. درآمد بخش Device Solutions در سه‌ماهه سوم 2023 بالغ بر 16.44 تریلیون وان گزارش شده که در قیاس با درآمد این بخش در سه‌ماهه سوم 2022 (یعنی 23.02 تریلیون وان) از افت 28.5 درصدی حکایت می‌کند. به‌علاوه، این کسب‌وکار در فصل سوم هیچ سودی در بر نداشته و زیان عملیاتی معادل 3.75 تریلیون وان را به شرکت تحمیل کرده است. اما نکته مثبت در آنجاست که درآمد این بخش نسبت به فصل دوم (14.73 تریلیون وان) افزایش داشته و زیان عملیاتی آن نیز در قیاس با فصل دوم (4.36 تریلیون وان) کاهش یافته است.

به گفته سامسونگ، در فصل اخیر به لطف افزایش استفاده از محصولات با تراکم بالا (در هر دو حافظه DRAM و NAND) و همچنین تکمیل تنظیم موجودی از سوی مشتریان، تقاضا برای حافظه‌های موبایل و PC ساخت سامسونگ افزایش یافت. همچنین، تقاضا در بخش سرور برای محصولات با تراکم بالا با گرایش هوش مصنوعی همچنان قدرتمند بود، اما تقاضا برای سرورهای معمولی چنگی به دل نمی‌زد. سامسونگ مدعی شده که فروش حافظه‌های HBM ،DDR5 ،LPDDR5x و UFS 4.0 نیز در فصلی که گذشت، با رشد همراه بود.

در مقابل، در درآمد کسب‌وکار System LSI سامسونگ آن طور که انتظار می‌رفت بهبود حاصل نشد و درآمد کسب‌وکار Foundry (ساخت چیپ‌ست) نیز ضعیف توصیف شد. اما در مجموع پیش‌بینی می‌شود در سه‌ماهه پایانی تقاضا برای محصولات نیمه‌رسانا (اعم از حافظه، چیپ‌ست و …) افزایش یابد. در این میان، نباید از نقش هوش مصنوعی غافل شد. گفتنی‌ست، مدل‌های زبانی بزرگ – مثل ChatGPT – برای کارکرد مناسب به حجم زیادی از تراشه‌های حافظه با عملکرد بالا نیاز دارند. به این ترتیب، چشم‌اندازی روشنی را می‌توان برای بخش Device Solutions در سال 2024 متصور شد.

بخش پنل‌های نمایشگر (SDC)

رقم درآمد بخش پنل‌های نمایشگر سامسونگ در سه ماهه سوم سال 2023 چیزی حدود 8.22 تریلیون وان بوده که 1.94 تریلیون وان از آن سود عملیاتی محسوب می‌شود. تقاضا برای نمایشگرهای موبایل سامسونگ اندکی نسبت به فصل دوم افزایش یافت. در بخش نمایشگرهای بزرگ نیز شاهد بهبود درآمد نسبت به فصل دوم بودیم. سامسونگ قصد دارد تمرکز روی پنل‌های OLED موبایل را ادامه داده و زنجیره تأمینی را پایه‌گذاری کند تا به وسیله آن بتواند پاسخگوی بازار واقعیت مجازی و واقعیت افزوده باشد.

بخش نمایشگرهای تصویری و لوازم خانگی دیجیتال (VD/DA)

رقم درآمد و سود عملیاتی سامسونگ در این بخش طی سه‌ماهه اخیر به‌ترتیب 13.71 و 0.38 تریلیون وان اعلام شده است. به گفته سامسونگ، میزان تقاضا برای تلویزیون به علت نوسانات فصلی نسبت به سه‌ماهه دوم افزایش داشته، اما در قیاس با مدت مشابه سال گذشته به دلیل تأثیر اقتصاد کلان بر تقاضای مصرف‌کننده، با افت همراه بوده است. گسترش نفوذ سامسونگ به بازارهای پیشرفته برای تمرکز روی فروش محصولات با ارزش افزوده بالا – از جمله تلویزیون‌های Neo QLED ،OLED و تلویزیون‌های فوق بزرگ یا Super Big – رشد سودآوری این بخش نسبت به مدت مشابه سال گذشته را به دنبال داشته است. البته سیاست سامسونگ در کاهش هزینه‌ها – به ویژه هزینه‌های مربوط به مواد اولیه – نیز در بهبود سودآوری این بخش بی‌تأثیر نبوده است.

منبع: http://www.مایفون مگ/news/view-5146-samsung-q3-2023-financial-results.aspx

محمدصادق مجدی

محمدصادق مجدی هستم با بیش از 14 سال سابقه بازاریابی و تولید محتوای تکنولوژی برآنم که اطلاعاتم را با شما به اشتراک بذارم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا