اخبار فناوری

خبر جدید | گزارش مالی اپل از سه‌ماهه منتهی به ژوئن 2023 – نزول آیفون، آی‌پد و مک، رشد 8 درصدی بخش خدمات | مایفون مگ

واحد خبر مایفون مگ : شرکت اپل در روز پنج‌شنبه 3 آگوست 2023 (12 مرداد 1402) گزارش مالی سه‌ماهه سوم سال مالی خود منتهی به 1 جولای 2023 (منطبق بر سه‌ماهه دوم سال 2023) را منتشر کرده است؛ مطابق این گزارش درآمد اپل در این فصل به 81.8 میلیارد دلار رسیده که با وجود کاهش 1.4 درصدی نسبت به سال قبل هنوز از پیش‌بینی 81.69 میلیارد دلاری بازار بیش‌تر است. سود تقلیل‌یافته هر سهم این شرکت نیز در این نوبت 1.26 دلار اعلام شده که نسبت به 1.2 دلار سال قبل و پیش‌بینی 1.19 دلاری بازار اندکی ارتقاء یافته است. بخش خدمات ستاره درخشان اپل در این فصل است و زیر مجموعه‌های آیفون، مک و آی‌پد همگی با افت روبرو شده‌اند. سهام اپل در معاملات بعد از ساعت اداری پنج‌شنبه با کاهش 2 درصدی روبرو شد.

سهام اپل همچنین پس از اظهارنظر لوکا مائستری (Luca Maestri) مدیر مالی شرکت اپل مبنی بر ادامه کاهش درآمد در سه‌ماهه بعدی یعنی فصل منتهی به سپتامبر 2023 بار دیگر کاهش پیدا کرد. شرکت اپل از نگاه کارشناسان در موقعیت حساسی قرار دارد چرا که آیفون به‌عنوان محصول اصلی و ریشه‌دار این مجموعه با رقبای بزرگ و قابل ملاحظه‌ای در مجموعه اندروید روبروست و محصول بزرگ بعدی این شرکت یعنی هدست واقعیت ترکیبی Vision Pro نیز فاصله مشخصی تا حضور در بازار دارد. تیم کوک (Tim Cook) مدیرعامل اپل اما طبق انتظار همچنان از نیمه پر لیوان سخن گفته و ضمن ابراز خوشنودی از رکورد درآمد بخش خدمات که آن را بالاترین میزان در کوارتر ژوئن توصیف کرده، بیش از 1 میلیارد مشترک غیر رایگان در این بخش را به‌عنوان دلیل اصلی این رکورد درآمدی ذکر کرده است.

مطابق این گزارش میزان هزینه اپل در بخش تحقیق و توسعه در سال جاری تا به امروز به 22.61 میلیارد دلار رسیده که با افزایش 3.12 میلیارد دلاری نسبت به سال قبل روبرو شده است. تیم کوک در گفت‌وگو با رویترز بخشی از این افزایش را مثل دیگر شرکت‌های بزرگ فناوری به‌علت کار روی هوش مصنوعی زایشی (generative artificial intelligence) عنوان می‌کند: «ما سال‌ها در حال انجام تحقیقات در طیف وسیعی از فناوری‌های هوش مصنوعی از جمله هوش مصنوعی زایشی بوده‌ایم. ما به سرمایه‌گذاری و نوآوری و پیش‌برد مسئولانه محصولات‌مان با این فناوری‌ها برای کمک به غنی‌سازی زندگی افراد ادامه می‌دهیم.»

Tim Cook مدیرعامل اپل

از جمله دیگر بخش‌های روشن گزارش مالی اپل در سه‌ماهه ژوئن 2023 باید به بازار چین اشاره کرد که مطابق گزارش Canalys و Counterpoint از بازار اسمارت‌فون چین در سه‌ماهه دوم 2023 با افت عرضه روبرو شده است؛ عرضه گوشی‌های هوشمند در بازار چین در سه‌ماهه دوم امسال از نگاه کانترپوینت 5 درصد کم‌تر از سال گذشته است که این میزان از سال 2014 تاکنون بی‌سابقه بوده و تأثیر آن را به‌وضوح در میزان عرضه محصولات بسیاری از برندهای سابقه‌دار این حوزه از جمله اوپو، ویوو، شیائومی و آنر می‌توان مشاهده کرد. اپل اما در بازار چین موفق ظاهر شده و درآمد خود را از 14.6 میلیارد دلار سال قبل به 15.76 میلیارد دلار رسانده است. کوک این رشد را به رکورد تعداد خریداران آیفون (اعم از خریداران جدید و خریداران قدیمی که گوشی خود را به مدل بالاتر ارتقاء داده‌اند) نسبت داده و از ثبت رکورد دیگری برای این فصل در دو بخش خدمات و پوشیدنی‌ها، هوم و لوازم جانبی در بازار چین خبر می‌دهد.

در ادامه به بررسی میزان درآمد و سود بخش‌های مختلف شرکت اپل در سه‌ماهه منتهی 1 جولای 2023 می‌پردازیم.

آیفون: تنزل درآمد – انتظار برای آیفون 15

زیرمجموعه آیفون اپل که همواره بالاترین منبع درآمدی این شرکت به‌حساب می‌آید در سه ماه آوریل، می و ژوئن 2023 به درآمد 39.67 میلیارد دلار دست پیدا کرده که نسبت به 40.67 میلیارد دلار سال قبل، کاهشی 2.4 درصدی را نشان می‌دهد و از پیش‌بینی 39.91 میلیارد دلاری بازار نیز اندکی پایین‌تر است. افت درآمد زیرمجموعه آیفون به‌جز مشکل جاری بازار موبایل و آن‌چه کارشناسانی مثل جرمی گلدمن (Jeremy Goldman) تحلیلگر Insider Intelligence با عنوان «بادهای مخالف ناشی از کاهش رشد در بازار اسمارت‌فون» توصیف می‌کنند به نزدیک شدن به زمان رونمایی از نسل بعدی آیفون‌های اپل نیز مرتبط است و به‌صورت سنتی فروش آیفون در این برهه زمانی از سال با کاهش روبرو می‌شود.

آی‌پد: ادامه روند منفی

بخش تبلت‌های iPad اپل در سه‌ماهه سوم سال مالی این شرکت درآمد 5.79 میلیارد دلاری را به‌ثبت رسانده‌اند که نسبت به درآمد 7.22 میلیارد دلاری سال قبل کاهش 19.8 درصدی را نشان می‌دهد. این درآمد همچنین نسبت به پیش‌بینی 6.41 میلیارد دلاری بازار نیز بسیار پایین‌تر بوده و سه‌ماهه پایین‌تر از حد انتظاری را برای این زیر مجموعه به‌تصویر می‌کشد. زیر مجموعه آی‌پد در طی یک سال گذشته تنها در سه‌ماهه منتهی به دسامبر 2022 با رشد روبرو شد و در هر سه گزارش دیگر کاهش درآمد نسبتاً قابل ملاحظه‌ای را تجربه کرده بود. از معرفی آخرین آی‌پدهای شرکت اپل یعنی iPad Pro 11 2022 و iPad Pro 12.9 2022 همراه با iPad 2022 در اکتبر سال گذشته نیز مدت زمان نسبتاً زیادی گذشته و کاهش درآمد به‌دلیل خالی بودن بازار از محصول جدید نیز امر معمول و قابل انتظاری به‌نظر می‌رسد.

Apple iPad 2022

کامپیوترهای مک: تنزل درآمد

بخش کامپیوترهای مک شرکت اپل نیز مثل دو بخش آیفون و آی‌پد با کاهش درآمد در این فصل روبرو شده و درآمد 6.84 میلیارد دلاری آن نسبت به سال گذشته 7.3 درصد کاهش پیدا کرده است. تیم کوک البته همچنان به شرایط این مجموعه با خوش‌بینی می‌نگرد:‌ «تقریباً نیمی از خریداران مک در این فصل [کاربرانی] جدید برای این محصول بودند و ما همچنان شاهد فعالیت قوی ارتقاء به Apple Silicon هستیم.» مقصود از اپل سیلیکون در این گفتار، کامپیوترهای مک مجهز به تراشه‌های M شرکت اپل است. پیش‌بینی بازار برای این زیر مجموعه با رقم 6.62 میلیارد دلار البته از رقم نهایی اعلام شده اپل کم‌تر بوده و بدین‌ترتیب می‌توان نسبت به بهبود شرایط در آینده امیدوار بود.

پوشیدنی‌ها، Home و لوازم جانبی: روند مثبت تدریجی

بخش پوشیدنی‌ها، Home و لوازم جانبی اپل که به‌جز اپل واچ، محصولاتی مثل HomePod و ایرپادزهای این شرکت را نیز در بر می‌گیرد معمولاً یکی از بخش‌های درآمدزا و سودآور این مجموعه به‌حساب می‌آید و با حضور محصول پر مخاطب و محبوب اپل واچ اغلب شرایط مثبتی را تجربه می‌کند. درآمد این بخش در سه‌ماهه سوم سال مالی 2023 اپل به 8.28 میلیارد دلار رسیده که نسبت به سال قبل 2.4 درصد افزایش پیدا کرده است. پیش‌بینی بازار برای این زیر مجموعه البته کمی بیش‌تر و 8.39 میلیارد دلار بوده که اپل موفق به برآورده ساختن آن نشده است.

Apple Watch Series 7

سرویس‌ها و خدمات: راهی برای گریز از نتایج منفی

کسب و کار خدمات شرکت اپل که بخش‌های مهمی مثل فروشگاه اپ استور، Apple Music و +Apple TV، سرویس iCloud و Apple Pay را در بر می‌گیرد ستاره درخشان گزارش مالی اپل در این نوبت است؛ درآمد بخش خدمات اپل در این نوبت به 21.21 میلیارد دلار رسیده که نسبت به 19.6 میلیارد دلار سال قبل با بیش از 8 درصد رشد روبرو شده است. این بخش از پیش‌بینی 20.76 میلیارد دلاری بازار نیز نتیجه بهتری را ثبت کرده و روند درآمدزایی رو به رشدی را نشان می‌دهد. تعداد کاربران این بخش در این نوبت به 1 میلیارد نفر (متشکل از سرویس‌های اپل و اپلیکیشن‌های غیر اپلی) رسیده که نسبت به سه‌ماهه قبلی و 975 میلیون نفر نیز با رشد روبرو شده است.

اپل طبق معمول چند سال اخیر از پیش‌بینی صریح نتایج مالی فصل آینده خودداری کرده و تنها به حاشیه سود ناخالص مابین 44 تا 45 درصد بسنده کرده که از پیش‌بینی 43.4 درصدی تحلیلگران مطابق اطلاعات Refinitiv بیش‌تر است. رشد در بخش سرویس‌های اپل ادامه پیدا خواهد کرد اما به‌گفته مدیرمالی اپل، فروش بخش‌های آی‌پد و مک افتی دو رقمی را تجربه خواهند کرد.

منبع: http://www.مایفون مگ/news/view-5019-apple-q3-2023-financial-results.aspx

تحریریه مای فون مگ

محمدصادق مجدی

محمدصادق مجدی هستم با بیش از 14 سال سابقه بازاریابی و تولید محتوای تکنولوژی برآنم که اطلاعاتم را با شما به اشتراک بذارم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا