اخبار فناوری

خبر جدید | معرفی Fairphone 5 با 5 سال آپدیت سیستم‌عامل، قطعات قابل تعویض و 3 دوربین 50 مگاپیکسلی | مایفون مگ

واحد خبر مایفون مگ : مجموعه هلندی Fairphone شرکت متفاوتی در دنیای سازندگان گوشی‌های هوشمند است که فلسفه وجودی آن بر کاهش تأثیرات منفی محیط‌زیستی از یک طرف و فراهم آوردن محیط کار منصفانه از سوی دیگر قرار گرفته است. تولیدات این شرکت از پشتیبانی نرم‌افزاری و سخت‌افزاری طولانی‌مدت برخوردار بوده و با ارائه شدن به‌صورت ماژولار و قطعه به قطعه امکان تعویض قطعات آسیب‌دیده آن‌ها به‌راحتی برای کاربران عادی نیز فراهم شده است. اولین گوشی این شرکت با نام Faiphone 1 در اواخر سال 2013 به بازار عرضه شد و نسل دوم، سوم و چهارم نیز به‌ترتیب در سال‌های 2015، 2019 و 2021 عرضه شدند. Fairphone 5 محصول جدید این شرکت است که در 30 آگوست 2023 (8 شهریور 1402) معرفی شد.

Fairphone 5 بار دیگر بر پایه رویکرد اصلی شرکت سازنده یعنی ارائه یک گوشی پایدار (sustainable phone) هم در زمینه سخت‌افزاری و هم در زمینه نرم‌افزاری شکل گرفته و ساخته شدن با مواد بازیافتی و طراحی به‌صورت ماژولار و قطعه به قطعه در فلسفه وجودی آن نهادینه شده است. این گوشی از طرف دیگر با یکی از طولانی‌ترین پشتیبانی‌های نرم‌افزاری دنیا ارائه می‌شود که شامل 5 سال آپدیت اندروید و پشتیبانی تا حداقل سال 2031 خواهد بود. نقش مواد بازیافتی در بدنه Fairphone 5 به 70 درصد می‌رسد و در قسمت‌های داخلی مثلاً در بخش باتری، صفحه‌نمایش و اسپیکر نیز به استفاده از مواد بازیافتی متعهد بوده است. میزان تعهد Fairphone‌ به مسئله مواد بازیافتی تا اندازه‌ای‌ست که جعبه محتویات Fairphone 5 می‌تواند برای بازگرداندن گوشی قدیمی شما به کمپانی و سپس بازیافت شدن آن مورد استفاده قرار گیرد!

طراحی گوشی در بخش پشتی و دوربین‌های این قسمت به Fairphone 4 شباهت دارد و همچنان از یک ساختار مثلثی در آن استفاده شده است. Fairphone 5 به‌جز رنگ‌های مشکی و آبی در یک طراحی شفاف یا transparent نیز ارائه می‌شود که این آخری نمایی از قطعات داخلی گوشی از جمله باتری و ماژول‌های دیگر را به‌نمایش می‌گذارد.

این گوشی همانطور که اشاره شد به‌صورت قطعه‌قطعه و ماژولار طراحی شده که در آن برخی از مهم‌ترین قسمت‌های گوشی از جمله صفحه‌نمایش، باتری، درگاه USB، اسپیکر و دوربین‌های عقب و جلوی دستگاه به‌سادگی هرچه تمام‌تر با باز کردن چند پیچ ساده، خارج کردن قطعه معیوب و جا زدن قطعه جدید قابل تعویض خواهند بود.

Fairphone 5 البته گوشی چندان کوچک و باریکی نیست و با ضخامت 10.5 میلی‌متری از حد معمول گوشی‌های این کلاس کاملاً ضخیم‌تر است. طول و عرض دستگاه به‌ترتیب 162 و 75.5 میلی‌متر بوده که حاشیه ضخیم دورتادور صفحه‌نمایش بر افزایش آن‌ها تأثیر منفی مشهودی بر جای گذاشته است. استاندارد مقاومت این گوشی از IP54 نسل قبل به IP55 تغییر کرده و با این‌که هنوز امکان غوطه‌وری در آب را ندارد اما مقاومت بیش‌تری را در مقابل نفوذ قطرات آب خواهد داشت. Fairphone 5 همچنین با دارا بودن استاندارد MIL-810H به‌گفته شرکت سازنده از سقوط عادی از ارتفاع 1.5 متری جان سالم به‌در می‌برد.

صفحه‌نمایش گوشی 6.46 اینچی گوشی کمی بزرگ‌تر از قبل شده و برای اولین بار به نرخ رفرش بالاتر از 60 هرتز دست پیدا کرده است؛ این نرخ البته هنوز به 120 هرتز نمی‌رسد و به 90 هرتز بسنده کرده است. وضوح این پنل OLED نیز بیش‌تر شده و به 1224×2700 پیکسل می‌رسد که تراکمی نزدیک به 459 پیکسل در هر اینچ را ارائه می‌کند. دورتادور این پنل همانطور که اشاره شد حاشیه‌های بزرگی دیده می‌شود که نسبت صفحه‌نمایش به بدنه را به 85 درصد کاهش داده‌اند. بالای صفحه‌نمایش بازهم برای اولین بار در این برند از دوربین سلفی پانچی استفاده شده که ظاهر بهتری را به این مدل می‌بخشد. روی صفحه‌نمایش با پوشش Gorilla Glass 5 پوشانده شده که از Fairphone 3 در این مجموعه حضور داشته و با توجه به حضور مدل‌های کاملاً جدیدتر این پوشش، نکته مثبت چندانی برای Fairphone 5 به‌حساب نمی‌آید. کنتراست 1,000,000:1 و حداکثر روشنایی نقطه‌ای 880 نیتی سایر مشخصات این پنل را تشکیل می‌دهند.

دوربین سلفی گوشی یک نمونه 50 مگاپیکسلی با سنسور 1/2.76 اینچی Samsung JN1 است که با ترکیب چهار پیکسل در یک پیکسل عکسی با وضوح پیش‌فرض 12.5 مگاپیکسل را با پیکسل‌های 1.28 میکرونی ارائه می‌دهد. میدان دید 90 درجه‌ای، امکان برداشت ویدئوی 4K/30fps و دیافراگم 2.5 دیگر مشخصات این دوربین را تشکیل می‌دهند.

در بخش پشتی گوشی به دو دوربین 50 مگاپیکسلی دیگر بر می‌خوریم که همانطور که اشاره شد مثل دوربین سلفی قابل تعویض و جابجایی هستند. دوربین اصلی گوشی از نوع Sony IMX800 با سنسور نسبتاً بزرگ 1/1.56 اینچی‌ست که پیکسل‌های 1 میکرونی آن در یک ترکیب چهارگانه به ابعاد 2 میکرون در وضوح 12.5 مگاپیکسل دست پیدا می‌کنند. این دوربین به OIS یا لرزه‌گیر اپتیکال مجهز بوده و گشودگی دیافراگم لنز آن نیز 1.88 (عملاً 1.9) است.

وظیفه ساخت دوربین 50 مگاپیکسلی دوم این قسمت را نیز سونی بر عهده گرفته اما اندازه 1/2.51‌ اینچی سنسور IMX858 آن کاملاً کوچک‌تر از دوربین اصلی است. پیکسل‌های این دوربین تنها 0.7 میکرون هستند که پس از ترکیب چهارگانه به اندازه 1.4 میکرون در وضوح 12.5 مگاپیکسل دست پیدا می‌کنند. لنز اولتراواید مقابل این دوربین از میدان دید 117 درجه‌ای برخوردار است و با پشتیبانی از فوکوس خودکار امکان تصویربرداری از فاصله بسیار نزدیک 2.5 سانتی‌متری را نیز دارد. ماژول سوم حاضر در این قسمت سنسور زمان پرواز یا ToF دستگاه است که همراه با فلش LED در کنار دوربین‌های دوگانه جای گرفته‌اند.

پردازش در Fairphone 5 با چیپ ست ناشناخته‌ای به‌نام QCM 6490 از شرکت کوالکام انجام می‌شود که از آن به‌عنوان یک قطعه صنعتی با پشتیبانی طولانی‌مدت یاد شده است و بخش بزرگی از تضمین پشتیبانی Fairphone 5 تا سال 2031 نیز به حضور این چیپ‌ست وابسته است. در ساختار این پروسسور ظاهراً از 4 هسته A78 (حداکثر با فرکانس 2.7 گیگاهرتز) و 4 هسته A55 استفاده شده و در زمینه گرافیکی نیز بر GPU نسبتاً توانمندی به‌نام Adreno 643L تکیه می‌کند. این چیپ‌ست از لحاظ مشخصات پردازشی و گرافیکی به Snapdragon 778G شباهت دارد. رم گوشی 8 گیگابایت بوده و 256 گیگابایت حافظه داخلی (قابل ارتقاء تا 2 ترابایت دیگر) دارد.

Fairphone 5 از لحاظ ظرفیت باتری روند رو به رشدی را نسبت به نسل قبلی تجربه کرده و در حالی‌که Fairphone 3 به یک باتری 3,900mAh مجهز شده بود، باتری Fairphone 5 به 4,200 میلی آمپر ساعت ارتقاء پیدا کرده است؛ این ظرفیت البته هنوز با استانداردهای امروزی و باتری‌های متداول 5 هزار میلی آمپر ساعتی فاصله دارد اما امکان تعویض آسان این باتری ضعف ظرفیت پایین آن را به‌میزان زیادی پوشش می‌دهد. حداکثر توان شارژر مورد پشتیبانی این باتری از 20 وات نسل قبلی به 30 وات رسیده و شرکت سازنده از ارتقاء 50 درصدی شارژ با 30 دقیقه اتصال شارژر سخن می‌گوید. البته نه‌تنها این شارژر همراه گوشی ارائه نشده بلکه خبری از کابل USB نیز در جعبه گوشی نیست!

Fairphone 5 از شبکه‌های 4G و 5G، وای‌فای 6E، بلوتوث 5.2 و NFC‌ پشتیبانی کرده و در نبود جک هدست از درگاه USB-C برای اتصال هدست بهره می‌برد. اسپیکرهای استریو نیز در لیست مشخصات دستگاه دیده می‌شوند. این گوشی با سیستم‌عامل اندروید 13 ارائه شده و همانطور که پیش‌تر اشاره شد حداقل تا 5 آپدیت سیستم‌عامل اندروید را در طی سال‌های آینده دریافت خواهد کرد.

Fairphone 5 در حال حاضر با قیمت 699 یورو برای پیش‌سفارش در دسترس قرار گرفته و از 14 سپتامبر (23 شهریور) به بازارهای هدف آن عرضه خواهد شد.

منبع: http://www.مایفون مگ/news/view-5057-introducing-the-fairphone-5.aspx

محمدصادق مجدی

محمدصادق مجدی هستم با بیش از 14 سال سابقه بازاریابی و تولید محتوای تکنولوژی برآنم که اطلاعاتم را با شما به اشتراک بذارم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا