اخبار فناوری

خبر جدید | معرفی چیپ‌ست 10 هسته‌ای Apple M4 با امکان اجرای 38 تریلیون عملیات در هر ثانیه | مایفون مگ

واحد خبری مایفون مگ: این شرکت در رویداد 7 می 2024 (18 اردیبهشت 1403) همزمان با رونمایی از دو تبلت جدید آیپد ایر 11 2024 از آخرین دستاورد پردازشی این شرکت یعنی تراشه Apple M4 رونمایی کرد. و iPad Air 13 2024. این تراشه که برای اولین بار در خانواده آی‌پد پرو استفاده می‌شود، حاوی سریع‌ترین موتور پردازش عصبی اپل با توانایی انجام 38 تریلیون عملیات در ثانیه است که اپل می‌گوید «سریع‌تر از هر واحد پردازش عصبی[در]هر کامپیوتر هوش مصنوعی است. ” شناخته شده. اپل در تشریح قابلیت های این تراشه به عملکرد آن در دستگاه های جدید آیپد پرو اشاره می کند که آن را به ابزاری بسیار قدرتمند در زمینه هوش مصنوعی تبدیل می کند.

اشاره اپل به هوش مصنوعی در این عبارت را باید نشانه بارز ورود اپل به دنیای هوش مصنوعی دانست که طی یکی دو سال گذشته تقریباً در تمامی دستگاه های دیجیتال در سطوح مختلف حضور پر رنگی داشته است. بنابراین، با معرفی نسل بعدی آیفون های اپل در ماه های آینده، می توان از سال 2024 به عنوان سال ورود پر سر و صدا اپل به کمپین هوش مصنوعی یاد کرد.

Apple M4 با لیتوگرافی 3 نانومتری نسل دوم توسط TMSC تولید می‌شود که به نظر اپل در مصرف انرژی بسیار تاثیرگذار است. در ساختار این پردازنده 10 هسته ای از 4 هسته قوی تر به نام هسته های پرفورمنس و 6 هسته ضعیف تر به نام هسته های کارایی استفاده شده است که به گفته اپل 50 درصد سرعت پردازش بالاتری نسبت به Apple M2 ارائه می دهد. طبیعتا اپل به مقایسه این تراشه با نسل قبلی Apple M3 اشاره ای نکرده که چندان جالب به نظر نمی رسد. در قسمت گرافیکی این تراشه از معماری 10 هسته ای استفاده شده است و از ویژگی های قابل توجه آن می توان به پشتیبانی از سخت افزار ray tracing اشاره کرد. گفته می شود که این مجموعه تا 4 برابر عملکرد صفحه نمایش سریعتری نسبت به M2 ارائه می دهد و بار دیگر از مقایسه با M3 خودداری شده است.

یکی دیگر از ویژگی های جدید M4، موتور نمایشگر آن است که از فناوری جدید Tandem OLED و نرخ تازه سازی صفحه نمایش 10 تا 120 هرتز پشتیبانی می کند. Tandem OLED تعریف جدید اپل از نمایشگر OLED این شرکت برای تبلت‌هایش است که برای اولین بار در آی‌پد ظاهر شد، زیرا طبق گفته‌های اپل، یک پنل OLED معمولی قادر به ایجاد روشنایی در سطح صفحه نمایش دو OLED نیست برای ساخت این نمایشگر از آیپد پرو جدید استفاده می‌شود که برای ارائه 1000 نیت روشنایی در سراسر صفحه برای محتوای SDR و HDR استفاده می‌شود. روشنایی نقطه ای این پنل در محتوای HDR نیز به 1600 نیت می رسد که به گفته اپل از تمامی نمایشگرها در سطح خود بالاتر است.

به گفته اپل، Apple M4 در زمینه مصرف انرژی نیز موفق ظاهر شد. این تراشه تنها با نصف توان مصرفی تراشه قبلی قادر به ارائه عملکردی مشابه تراشه M2 خواهد بود و در مقایسه با به اصطلاح “جدیدترین تراشه کامپیوتری در یک لپ تاپ سبک و نازک”، تراشه M4 قادر خواهد بود. تا با یک چهارم توان مصرفی کامپیوتر فوق عملکردی مشابه ارائه دهد. به نظر می رسد کامپیوتر مورد نظر اپل در این مقایسه یک لپ تاپ ایسوس به نام Zenbook 14 OLED UX3405MA باشد که از پردازنده Core Ultra 7 155H و 32 گیگابایت رم استفاده می کند.

موتور عصبی M4 از طراحی 16 هسته ای استفاده می کند که اپل آن را قوی ترین نمونه شرکت می نامد که توانایی پردازش 38 تریلیون عملیات در ثانیه را ارائه می دهد و با موتورهای عصبی نسل اول اپل در تراشه A11 Bionic قابل مقایسه است. تا 60 برابر سریعتر از جمله عملکردهای ذکر شده در بخش پردازش عصبی M4، قابلیت جداسازی آسان سوژه از پس زمینه در ویدیوهای 4K تنها با یک دکمه در فاینال کات پرو است. در نهایت، شایان ذکر است که M4 از کدک AV1 پشتیبانی می کند که در کنار HEVC، H.264 و ProRes قرار می گیرد.

M4 در حال حاضر در دو تبلت جدید iPad Pro 2024 اپل موجود است، اما احتمالاً در آینده نزدیک آن را در رایانه های مک این شرکت خواهیم دید.

منبع: http://www.مایفون مگ/news/view-5386-introducing-apple-m4-chip.aspx

تحریریه مای فون مگ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا