اخبار فناوری

خبر جدید | شیائومی Poco F5 Pro در نگاه رسانه‌ها – نقاط ضعف و قوت از دید حرفه‌ای‌ها | مایفون مگ

واحد خبر مایفون مگ : پوکو F5 Pro روی کاغذ یکی از موفق‌ترین میان‌رده‌های پیشرفته برند پوکوی شیائومی است که همراه با برادر کوچک‌تر آن یعنی Poco F5 علاقه‌مندان فراوانی را به خود جلب کرده است. F5 Pro نسبت به دو نسل قبلی این خانواده Poco F4 و F4 GT از صفحه‌نمایش پیشرفته‌تری با وضوح بالاتر، دوربین اصلی مجهز به OIS و پردازنده پیشرفته‌تر Snapdragon 8+ Gen 1 بهره می‌برد که آن را در قیاس با بسیاری از همتایان خود در این کلاس در جایگاه بالاتری قرار می‌دهد. این گوشی همچنین ظاهراً به حجیم‌ترین باتری در بین دیگر اعضای Poco F نیز مجهز شده است. در مطلب پیش رو به مرور دیدگاه‌ سایت‌های معتبر فناوری در مورد نقاط ضعف و قوت Poco F5 Pro می‌پردازیم.

طبق معمول بهتر است در ابتدا کمی بیش‌تر با این گوشی آشنا شویم؛ Poco F5 Pro‌ که نام دیگری‌ست برای گوشی Redmi K60 (مخصوص بازار چین شیائومی) کمی بیش از یک ماه پیش در اوائل ماه می سال 2023 معرفی شد و تقریباً در اکثر گزینه‌های مهم از صفحه‌نمایش و دوربین گرفته تا پردازنده و باتری در سطح پیشرفته و قابل‌قبولی قرار می‌گیرد؛ این گوشی 204 گرمی از ضخامت نسبتاً زیاد 8.6 میلی‌متری برخوردار است که با توجه به باتری حجیم آن نکته چندان عجیبی به‌نظر نمی‌رسد. نسخه مشکی دستگاه از خطوط به‌ظاهر برجسته‌ای در بخش پشتی برخوردار است اما در رنگ سفید با طراحی یک‌دست و ساده‌ای روبرو می‌شویم.

صفحه‌نمایش گوشی مثل Poco F4 و F4 GT سال قبل 6.67 اینچی AMOLED با نرخ رفرش 120 هرتزی‌ست اما وضوح آن بیش‌تر شده و از 1080×2400 پیکسل پیشین به 1440×3200 پیکسل رسیده و بدین‌ترتیب تراکم آن پرش بزرگی را از 395 پیکسل در هر اینچ به 526ppi داشته است! این پنل به‌گفته شرکت سازنده از نمایش 68 میلیارد رنگ پشتیبانی می‌کند،‌ کنتراست آن 5,000,000:1 است، حداکثر روشنایی عادی و نقطه‌ای آن به‌ترتیب به 1,000 و 1,400 نیت می‌رسد و با پوششی از جنس شیشه قدیمی Gorilla Glass 5 در برابر صدمات و آسیب‌های فیزیکی محافظت می‌شود.

دوربین سلفی 16 مگاپیکسلی f/2.5 بدون فوکوس خودکار با فیلم‌برداری 1080p/60fps است و سنسور اثر انگشت نیز درون صفحه‌نمایش قرار دارد. دوربین اصلی گوشی 64 مگاپیکسلی با لنز مجهز به OIS‌ و سنسور OV64B شرکت Omnivision است که نه‌فقط از 4K/60fps بلکه از 8K/24fps نیز در فیلم‌برداری پشتیبانی می‌کند. دو دوربین دیگر روی کاغذ چنگی به‌دل نمی‌زنند و شامل یک 8 مگاپیکسلی اولتراواید بدون فوکوس خودکار و یک 2 مگاپیکسلی ماکروی ساده می‌شوند.

پردازنده Snapdragon 8+ Gen 1‌ برای یک میان‌رده بیش از اندازه قدرتمند است و رم 8 یا 12 گیگابایتی LPDDR5 و حافظه داخلی 256 یا 512 گیگابایتی UFS 3.1‌ نیز به شیرینی انتخاب این گوشی کاملاً افزوده‌‌اند. باتری گوشی 5,160 میلی آمپر ساعت ظرفیت دارد که نسبت به نسل قبلی با باتری 5,000mAh قدرتمند‌تر شده اما شارژ سریع آن به‌جای 120 وات در Poco F4 GT تنها 67 وات توان دارد. یک نکته جدید و هیجان‌انگیز پشتیبانی از شارژ بی‌سیم 30 واتی در این گوشی است. وای‌فای 6، بلوتوث 5.3، اینفرارد، NFC و مسیریاب‌های ماهواره‌ای تک فرکانس در این مدل حضور دارند و در غیبت جک هدست از اسپیکرهای دوگانه نیز برخوردار است.

پس از این آشنایی مختصر با مشخصات Poco F5 Pro نوبت به بررسی نظرات سایت‌های مختلف در مورد این گوشی می‌رسد.

GSMArena

در بررسی تیم GSMArena از Poco F5 Pro در بخش نتیجه‌گیری آمده است: در نگاه اول پوکو F5 Pro یک گوشی اقتصادی و در عین حال توانمند در سطح پرچمداران است. این گوشی از پرفورمنس بالایی برخوردار است با 256 گیگابایت حافظه داخلی پیش‌فرض ارائه می‌شود، یک نمایشگر بی‌عیب و نقص دارد و در گرفتن عکس و ویدئو در طول روز (و نه لزوما در شب) موفق عمل می‌کند. با این‌حال این گوشی به‌راحتی با بسیاری از پرچمداران سال 2022 که پشتیبانی نرم‌افزاری طولانی‌تری ارائه می‌کنند و در کل سخت‌افزارهای بهتری دارند از میان به‌در می‌شود. وقتی قیمت این مدل به زیر 500 یورو کاهش پیدا کند تهیه آن در سال 2023 منطقی‌تر خواهد بود. اما در حال حاضر شاید یک پرچمدار سال گذشته انتخاب بهتری باشد. از نگاهی دیگر Poco F5 عادی 90 درصد از امکانات این مدل را با قیمت بسیار کم‌تری ارائه می‌دهد.

نکات مثبت و منفی Poco F5 Pro از نگاه GSMArena شامل این موارد می‌شوند:

نمایشگر عالی AMOLED با وضوح بالا با رفرش 120 هرتزی، دالبی ویژن و +HDR10

عملکرد فوق‌العاده دوربین اصلی در روز و ویدئوهای عالی

حافظه پایه 256 گیگابایتی

عمر باتری توانمند برای این کلاس

پوسته پر و پیمان MIUI روی اندروید 13

عملکرد به‌زحمت اوکی دوربین اصلی در نور کم

کیفیت پایین دوربین اولترا واید در هر شرایط نوری

کاهش قدرت پردازشی زیر بار به‌دلیل گلوگاه حرارتی

به‌دلیل یکسان بودن سخت‌افزار دوربین اصلی و مشابه بودن ISP چیپ‌ست در هر دو گوشی Poco F5 و F5 Pro عکس‌های به‌دست آمده از دوربین اصلی هر دو گوشی کاملاً به هم شباهت دارد. کیفیت عکس‌های دوربین اصلی بسیار خوب است و شارپ‌نس کافی و جزییات دقیق بالایی را نشان می‌دهد. طیف دینامیکی این تصاویر نیز رضایت‌بخش بوده و رنگ‌های براقی را عرضه می‌کنند. رنگ‌ها اندکی به سمت اشباع حرکت می‌کنند اما کنتراست تصویر به حالت طبیعی و واقعی نزدیک است.

عکس‌های دوربین 8 مگاپیکسلی اولتراواید ممکن است از برخی دیگر رقبای آن بهتر باشد اما از سطح رقابتی این کلاس فاصله زیادی دارد. از جمله رقبای مستقیم این گوشی در این رده از پیکسل 7a و گلکسی S22 یاد شده که دوربین‌های اولتراواید بهتری دارند. به‌گفته نویسنده GSMArena کیفیت عکس‌های این دوربین قابل‌توجه نیست و نمونه‌های برداشت شده با آن اصطلاحا سافت با سایه‌های فراوان، نویز بیش از اندازه و جزییات کم هستند.

با وجود مشابهت بین F5 و F5 Pro‌ عکس‌های شب نسخه پرو به‌خوبی F5 عادی نیست و به‌دلیل ناشناخته‌ای این تصاویر به‌صورت یک‌نواخت و یک‌پارچه در سوژه‌های مختلف برداشت نمی‌شوند. عکس‌های این دوربین بیش‌تر به‌سمت سافت بودن و پر نویز بودن حرکت می‌کنند و در زمینه جزییات و رنگ نیز در سطح ایده‌الی قرار ندارند. بار دیگر در بین دیگر گوشی‌های حاضر در این رده قیمتی شرایط Poco F5 Pro چندان مناسب نیست. با فعال کردن حالت شب بسیاری از مشکلات اشاره شده برطرف می‌شوند و از F5 نیز شرایط بهتری را در این وضعیت ارائه می‌کنند. یک نکته منفی در این میان حالت مصنوعی تصاویر است که فرمی پلاستیکی به همه چیز بخشیده است. GSMArena این مشکل را به اندازه کوچک سنسور نسبت می‌دهد که شیائومی را به مانور بیش‌تر روی نرم‌افزار وادار کرده است. نتیجه نهایی کاملاً خوب ارزیابی شده اما هنوز از رقبا فاصله دارد. دوربین اولتراواید چه با حالت شب و چه بدون آن کیفیت مناسبی ندارد و در سطح نازلی قرار می‌گیرد. این موضوع در مورد دوربین 2 مگاپیکسلی ماکرو نیز برقرار است و عکس‌های بی‌روح و بدون کنتراست با جزییات کم ارائه می‌دهد.

GSMArena از کیفیت عکس‌های سلفی این گوشی رضایت داشته و از توناژ پوست و نزدیک بودن آن به حالت طبیعی به‌عنوان یک نکته مثبت یاد کرده است. رنگ‌های غنی، جزییات بالا (حتی در محیط‌های نوری غیر ایده‌آل) و در حداقل نگه‌داشتن نویز، سایر نکات مثبت این دوربین است. ویدئوهای 4K/30fps دوربین اصلی از نگاه GSMArena کیفیت بالایی از لحاظ شارپ‌نس، جزییات و طیف دینامیکی داشته و نویزی در آن‌ها وجود ندارد. رنگ‌ها براق و غنی بوده و صحنه را کمی زنده‌تر از دنیای واقعی نشان می‌دهند. ویدئوهای 1080p/30fps دوربین اولتراواید اما کیفیت مناسبی ندارند و طیف دینامیکی سطح پایین با سایه‌های عمیق ایجاد می‌کند.

Phone Arena

در بررسی Phone Arena از Poco F5 Pro به‌قلم Aleksandar Anastasov در بخش نتیجه‌گیری آمده است: روی هم رفته من از استفاده از Poco F5 Pro لذت بردم. نمایشگر و کیفیت صدا به‌خوبی با اعتیاد من برای غرق شدن در محتوای ویدئویی هماهنگی داشتند. همچنین این حقیقت نیز وجود دارد که دوربین اصلی بدون توجه به شرایط نوری قادر به گرفتن عکس‌های فوق‌العاده‌ای است. علاوه بر این شما یک شارژ سریع 68 واتی و یک شارژ بی‌سیم 30 واتی نیز به‌دست می‌آورید.

نکات مثبت و منفی Poco F5 Pro از نگاه Phone Arena شامل این موارد می‌شوند:

نمایشگر فوق‌العاده

شارژ بی‌سیم 30 واتی

عملکرد عالی برای این کلاس قیمتی

اسپیکرهای دوگانه با کیفیت صدای عالی

ساختار لرزشی خوب

عکس‌های فوق‌العاده دوربین اصلی

حسگر سریع اثر انگشت

انتظار بیش‌تر از کیفیت ویدئو

امکان بهتر بودن دوربین اولتراواید

به‌اندازه کافی ماکرو نبودن دوربین ماکرو

تنها 2 سال پشتیبانی نرم‌افزاری

نرم‌افزارهای مزاحم و اضافی

Phone Arena در مورد کیفیت عکس‌های دوربین اصلی گوشی این‌گونه می‌گوید: «این دوربین 64 مگاپیکسلی به‌ظاهر HDR را مثل یک [مدل] حرفه‌ای هندل می‌کند و رنگ‌های زنده و عمیقی را ارائه می‌دهد. عکس‌ها کاملاً شارپ بوده و پاسخ شاتر بسیار سریع است. من هیچ‌ اظهارنظر بدی در مورد دوربین اصلی پوکو F5 Pro ندارم و به کمک این دوربین برای گرفتن عکس‌های فوق‌العاده در هر زمان از روز اعتماد خواهم کرد.» نویسنده فون‌آرنا از کیفیت حالت شب دوربین اصلی ابراز تعجب کرده و از عملکرد فوق‌العاده آن حتی در تاریکی کامل سخن می‌گوید. کیفیت عکس‌های اولتراواید این دوربین به‌گفته این منبع در سطح پایینی قرار دارد و نه‌تنها از پایین بودن شارپ‌نس رنج می‌برد بلکه دقت رنگ آن‌ها نیز پایین است که در نهایت به ایجاد عکس‌های رنگ و رو رفته منجر می‌شد. برخلاف منبع پیشین، نویسنده فون‌آرنا کیفیت عکس‌های دوربین ماکرو را این‌گونه توصیف می‌کند: «دوربین 2 مگاپیکسلی ماکرو عکس‌های خوب و بسیار واضحی را در اختیار شما قرار می‌دهد اما متوجه شدم که نمی‌توانید عملاً به سوژه بسیار نزدیک شوید.»

دوربین اصلی به‌گفته این منبع قادر به گرفتن ویدئوهای 4K/60fps در حالت HDR نیست و برای انجام این کار باید سرعت برداشت را به 30 فریم در ثانیه کاهش داد. ویدئوهای 4K این دوربین شارپ، با جزییات بالا و رنگ‌های عالی (هرچند اندکی اشباع‌شده) هستند. مکانیزم تثبت نوری این دوربین یا OIS به‌گفته این منبع به‌خوبی عمل نمی‌کند و با حرکت کردن شما فوکوس نیز دائما تغییر می‌کند. این مشکل در هر دو نرخ 30 و 60 فریم در ثانیه به‌گفته فون‌آرنا وجود دارد. ویدئوهای دوربین اولتراواید در یک نگاه ساده غیر قابل استفاده هستند.

Pocket-lint

Cam Bunton نویسنده بررسی Pocket-lint از Poco F5 Pro در بخش نتیجه‌گیری می‌گوید: «حس نهایی ما از F5 Pro همانی‌ست که از زمان Poco F3 در دو سال پیش تاکنون نداشته‌ایم: این گوشی برای پول پرداختی [انتخابی] شگفت‌انگیز است (تا وقتی که دوربین، نگرانی اصلی شما نباشد) شما یک صفحه‌نمایش خیره‌کننده بزرگ، عمر باتری عالی و سطوح واقعی عملکرد [یک] پرچمدار را در مدلی که قیمت آن کم‌تر از نصف قیمت گوش‌های فوق پیشرفته است به‌دست می‌آورید.»

نکات مثبت و منفی Poco F5 Pro از نگاه Pocket-lint شامل این موارد می‌شوند:

عملکرد کاملاً سریع در سطح پرچمداران

نمایشگر عالی +QHD

رده قیمتی بسیار در دسترس به‌ازای مشخصات

شارژ سریع سیمی و بی‌سیم

نرم‌افزار MIUI ابتکاری‌ترین انتخاب نیست

دوربین‌ها تنها «اوکی» هستند

Pocket-lint عکس‌های دوربین اصلی در نور کامل روز را «نسبتاً قدرتمند» ارزیابی می‌کند اما در مقایسه با‌ آن‌چه از گلکسی A54 یا پیکسل 6a دیده‌ایم جایگاه پایین‌تری دارند. این تصاویر اما در محیط‌های دارای سایه‌های پر کنتراست از سطح ایده‌ال دور می‌شوند. عکس‌های دوربین اولتراواید به‌گفته این منبع به‌خوبی دوربین اصلی نیستند و جزییات کاملاً کم‌تر، رنگ‌های بی‌روح‌تر و نویز بیش‌تر در سایه‌ها (به‌خصوص عکس‌ها گرفته شده در محیط‌های با نور کم‌تر) در آن‌ها مشهود است.

منبع: http://www.مایفون مگ/news/view-4931-xiaomi-poco-f5-pro-in-medias.aspx

تحریریه مای فون مگ

محمدصادق مجدی

محمدصادق مجدی هستم با بیش از 14 سال سابقه بازاریابی و تولید محتوای تکنولوژی برآنم که اطلاعاتم را با شما به اشتراک بذارم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا