اخبار فناوری

خبر جدید | رویترز اعلام کرد: برنامه مدیاتک در جهت تمرکز روی تراشه‌های خودرو و هوش مصنوعی | مایفون مگ

واحد خبر مایفون مگ : در حال حاضر بازار جهانی گوشی‌های هوشمند اوضاع مطلوبی ندارد. منابع خبری – از جمله گزارش‌ مؤسساتی مثل IDC و Canalys – از افت حدود 14 درصدی عرضه اسمارت‌فون در سه‌ماهه نخست 2023 حکایت می‌کنند. با توجه به کسادی نسبی این بازار، طبیعتا صنایع مرتبط با آن نیز به نوعی رکود دچار می‌شوند. از جمله این صنایع می‌توان به صنعت تولید تراشه موبایل اشاره کرد که طبق گزارش‌های رسیده، در شرایط مناسبی به سر نمی‌برد. لذا برای برون‌رفت از این وضعیت، کمپانی‌های فعال در این عرصه استراتژی‌هایی را در پیش گرفته‌اند. به گزارش خبرگزاری رویترز، کمپانی مدیاتک نیز تصمیم گرفته تمرکز خود را به حوزه خودرو و رایانش مرتبط با هوش مصنوعی معطوف کند.

در شرایط کنونی، بازار جهانی گوشی‌های هوشمند با عرضه مازاد روبرو بوده و به دلایلی از جمله تورم و بلاتکلیفی‌های اقتصاد کلان، تقاضا برای محصولات الکترونیکی مصرفی افت کرده است. این شرایط قطعا تهدیدی برای صنعت تولید تراشه موبایل محسوب شده و صاحبان این صنایع باید برای رفع آن چاره‌اندیشی کنند. در همین رابطه، ریک تسای (Rick Tsai)، مدیرعامل مدیاتک، به‌تازگی در هنگام اعلام نتایج مالی شرکت، از تصمیم خود برای تخصیص حجم بیشتری از منابع شرکت به تولید تراشه‌های مورد نیاز در عرصه خودرو خبر داد.

خودروسازان در حال اضافه کردن «سیستم‌های کمک راننده پیشرفته» (موسوم به ADAS) و همچنین تکنولوژی هوش مصنوعی به خودروها هستند. این سیستم‌های پیچیده برای عملکرد خود به تراشه‌های قدرتمندی نیاز دارند. لذا شاهد آن هستیم که تقاضای روزافزونی برای خرید این نوع تراشه‌ها از سوی خودروسازان شکل گرفته است. در این میان، مدیاتک – که سابقه کار کردن با خودروسازان مطرح دنیا را در کارنامه خود دارد – این نیاز بازار را به خوبی درک کرده و با توجه به تخصص خود در زمینه طراحی چیپ‌ست، قصد دارد روی این گرایش بازار سرمایه‌گذاری کند.

ریک تسای سرعت تخصیص منابع مدیاتک به حوزه خودرو را بسیار بالا اعلام کرده و این حرکت را ضامن رشد شرکت طی سه تا پنج سال آینده می‌داند. وی در ادامه یادآور شد که در چنین شرایط حساس و دشواری، مدیاتک قصد تعدیل نیرو نداشته و البته نیروی جدیدی را نیز به خدمت نخواهد گرفت. آن چه برای مدیاتک اهمیت دارد، تخصیص منابع ارزشمند شرکت به طراحی چیپ‌ست‌های مورد نیاز در صنعت خودروسازی خواهد بود.

علاوه بر صنعت خودروسازی، مدیاتک بازار رایانش هوش مصنوعی را نیز مورد هدف قرار داده است. ریک تسای خاطر نشان کرد که مدیاتک می‌تواند قابلیت‌های هوش مصنوعی زایشی (generative AI) – نظیر آنچه ChatGPT از آن استفاده می‌کند – را به مشتریان خود ارائه کند. با توجه به استفاده روزافزون هوش مصنوعی در بسیاری از صنایع – از جمله بهداشت و درمان، مالی و لجستیک – نیاز به تراشه‌های قدرتمندی که بتوانند از پس این کارهای پیچیده برآیند، کاملا احساس می‌شود. ناگفته نماند، مدیاتک سرمایه‌گذاری عظیمی را در بخش هوش مصنوعی آغاز کرده، زیرا حوزه‌های جدیدی که این شرکت روی آن متمرکز شده، همگی به رایانش هوش مصنوعی ارتباط دارند. به عنوان مثال، توسعه اتومبیل‌های خودران به تراشه‌های هوش مصنوعی نیازمند است.

با در نظر گرفتن شرایط کنونی بازار، گرایش مدیاتک به سمت صنعت خودرو کاملا قابل درک است. اما در عین حال این سؤال نیز به ذهن متبادر می‌شود که آینده صنعت اسمارت‌فون و نقش مدیاتک در آن چگونه خواهد بود؟ با توجه به تضعیف فروش گوشی‌های هوشمند و اختلال در زنجیره تأمین این دیوایس‌ها (در نتیجه ویروس کرونا) هنوز مشخص نیست ریکاوری این صنعت و بازگشت آن به حالت عادی، چقدر زمان می‌برد. البته با مرور اظهارات ریک تسای (مبنی بر اینکه تعدیل یا استخدام نیرو در کار نخواهد بود)، می‌توان خوشبین بود که مدیاتک صرفا منابع خود را در آن قسمت که بیش‌ترین نیاز را دارد متمرکز کرده و ممکن است در آینده این نیاز (بیش از هر بخش دیگری) در جهت تولید تراشه‌های اسمارت‌فون حس شود.

علی‌رغم تقاضای پایین برای خرید گوشی‌های هوشمند در سه‌ماهه نخست سال 2023، مدیاتک به ریکاوری بازار امیدوار است. ریک تسای می‌گوید: «تقاضا برای برخی [محصولات] الکترونیکی مصرفی مثل گوشی‌های هوشمند ضعیف‌تر از انتظار ما بوده است. همان طور که مشتریان درباره تقاضای آینده محتاط هستند، انتظار داریم درآمد موبایل ما در سه‌ماهه دوم بدون تغییر باشد، [اما] در نیمه دوم سال بهبود یابد.» در پایان گفتنی‌ست، مدیاتک استراتژی پایین آوردن قیمت‌ها برای رقابت با کوالکام را «تلاشی به سمت پایین» توصیف کرد و یادآور شد که این کار نه می‌تواند تقاضا را بالا ببرد و نه می‌تواند سهم شرکت از بازار را افزایش دهد.

منبع: http://www.مایفون مگ/news/view-4860-mediatek-rapidly-shifts-focus-to-autos-and-ai-reuters-reports.aspx

محمدصادق مجدی

محمدصادق مجدی هستم با بیش از 14 سال سابقه بازاریابی و تولید محتوای تکنولوژی برآنم که اطلاعاتم را با شما به اشتراک بذارم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا