اخبار فناوری

خبر جدید | توقف پشتیبانی اپل از وب‌اپلیکیشن‌های پیشرو در اتحادیه اروپا – زنگ خطر برای وب‌اپ‌های ایرانی؟ | مایفون مگ

واحد خبر مایفون مگ : کمپانی اپل در اواخر ژانویه سال جاری میلادی از تغییراتی در سیستم‌عامل iOS، فروشگاه App Store و مرورگر Safari در اتحادیه اروپا برای هم‌سویی با الزامات قانون بازارهای دیجیتال (Digital Markets Act) این اتحادیه خبر داده بود که از میان آن‌ها می‌توان به امکان دانلود برنامه از سایر فروشگاه‌های اپلیکیشن و پشتیبانی از موتورهای مرورگر جایگزین اشاره کرد. حالا توقف پشتیبانی اپل از وب‌اپلیکیشن‌های پیشرو (یا PWA کوتاه‌شده Progressive Web apps) و دریافت اعلان‌های وب که با به‌روزرسانی iOS 16.4 اضافه شده بود، در سیستم‌عامل iOS 17.4 برای کاربران اتحادیه اروپا را نیز باید به فهرست این تغییرات افزود.

به گزارش منابع خبری، برخی کاربران اروپایی اخیرا پس از نصب نسخه بتای سیستم‌عامل iOS 17.4 دریافتند که وب‌اپلیکیشن‌های پیشرو روی صفحه اصلی یا Home Screen گوشی آیفون آن‌ها نصب و اجرا نمی‌شود. این مسأله در ابتدا نوعی اشکال نرم‌افزاری به نظر می‌رسید، اما در ادامه روشن شد که این تصمیم آگاهانه از سوی اپل گرفته شده و غول کوپرتینوئی در وب‌سایت خود از توقف پشتیبانی از این اپ‌ها خبر داده است. مطابق اعلام اپل، با توجه به قانون بازارهای دیجیتال در اتحادیه اروپا، پشتیبانی از وب‌اپلیکیشن‌های پیشرو در سراسر اتحادیه متوقف خواهد شد.

‌اپلیکیشن‌های پیشرو در واقع وب‌سایت‌هایی هستند که کاربران می‌توانند آن‌ها را به عنوان میانبر به صفحه اصلی خود اضافه کنند و قابلیت‌هایی همچون ارسال اعلان‌ها و ذخیره اطلاعات ورود به سیستم را در اختیار داشته باشند. این اپلیکیشن‌ها بر اساس موتور WebKit مرورگر Safari طراحی شده‌اند و در بسیاری موارد، از جمله در اپ‌های مبتنی بر iOS که در فروشگاه رسمی عرضه نمی‌شوند، مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما مطابق الزامات قانونی اتحادیه اروپا و قانون بازارهای دیجیتال، اپل ناچار شده استفاده از موتور مبتنی بر مرورگرهای جایگزین و غیر از Safari را نیز امکان‌پذیر سازد. به این ترتیب، ‌اپلیکیشن‌های پیشرو می‌توانند به جای موتور WebKit روی هر یک از این مرورگرها نیز طراحی شوند و سطح کنترل اپل را بر پلتفرم iOS کاهش دهند.

اپل تأکید کرده است که طراحی ‌اپلیکیشن‌های پیشرویی که با قوانین اتحادیه اروپا سازگار باشند، نیازمند یک معماری تازه‌ و به تبع آن صرف زمان و هزینه بسیار است و با توجه به استقبال کم کاربران از این برنامه‌ها، توسعه آن‌ها عملی نیست. ابرشرکت آمریکایی با اشاره به پیچیدگی‌های امنیتی و نگرانی‌های مرتبط با حریم شخصی ناشی از ‌اپلیکیشن‌های پیشروی مبتنی بر موتورهای مرورگر جایگزین، خاطرنشان کرده است که بدافزارها می‌توانند از این طریق و بدون اطلاع کاربر، داده‌ها را بخوانند، مجوزها را دوباره دریافت کنند و به دوربین، میکروفون یا موقعیت مکانی کاربر دسترسی پیدا کنند.

نسخه بتای iOS 17.4 در حال حاضر برای توسعه دهندگان و آزمایش‌کنندگان در دسترس است و نسخه نهایی آن در اوایل ماه مارس امسال به طور رسمی منتشر خواهد شد. با این حال، کاربران ساکن اتحادیه اروپا امکان دسترسی به ‌اپلیکیشن‌های پیشرو را خواهند داشت و می‌توانند از طریق یک bookmark در صفحه اصلی گوشی آیفون به وب‌سایت‌های مورد نظر خود دسترسی داشته باشند، اما مرورگر مورد استفاده امکان ارسال اعلان یا دسترسی و ثبت داده‌های کاربر را نخواهد داشت.

هرچند توقف پشتیبانی از ‌اپلیکیشن‌های پیشرو در مرورگرهای جایگزین از سوی اپل تا حدود قابل درک است، اما توقف پشتیبانی از این اپ‌ها در مرورگر Safari تا حدودی عجیب به نظر می‌رسد. ظاهرا این مساله نیز از عوارض قانون بازارهای دیجیتال در اتحادیه اروپاست. چرا که بر اساس این قانون همان گونه که اشاره شد، اپل ناگزیر است میان Safari و سایر مرورگرها تفاوتی قایل نشود. از این رو با توقف پشتیبانی از PWAهای مبتنی بر مرورگری غیر از Safari، ارائه اپ‌ها بر مرورگر اختصاصی اپل نیز به ناچار متوقف خواهد شد.

در پایان گفتنی است در صورتی که اپل این رویکرد یعنی توقف پشتیبانی از اپلیکیشن‌های وب پیشرو را در مناطق دیگر نیز ادامه دهد، احتمال دارد کاربران ایرانی هم برای دسترسی به اپ‌های ایرانی که به طور رسمی در فروشگاه App Store ارائه نمی‌شوند، با محدودیت مواجه شوند.

منبع: http://www.مایفون مگ/news/view-5287-apple-confirms-removing-support-for-home-screen-web-apps-in-the-eu.aspx

محمدصادق مجدی

محمدصادق مجدی هستم با بیش از 14 سال سابقه بازاریابی و تولید محتوای تکنولوژی برآنم که اطلاعاتم را با شما به اشتراک بذارم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا