اخبار فناوری

خبر جدید | برنامه‌های آینده انجمن NFC برای ارتقاء این فناوری – افزایش برد NFC و بهبود ظرفیت شارژ | مایفون مگ

واحد خبر مایفون مگ : فناوری ارتباطات میدان‌نزدیک (Near Field Communication) که به اختصار NFC نامیده می‌شود، به لحاظ تئوری امکان ارتباط بی‌سیم میان دو دستگاه الکترونیکی مجاور در فاصله حداکثر چند میلی‌متر را فراهم می‌سازد. این فناوری برای ایجاد ارتباط از میدان‌های رادیوییِ الکترومغناطیسی استفاده می‌کند؛ فرایندی که در آن، دستگاه مبدا بر اساس اصل القای مغناطیسی، یک میدان فرکانسی رادیویی تولید می‌کند و دستگاه دیگر، با استفاده از تراشه NFC میدان را شناسایی می‌کند و به فرکانس آن پاسخ می‌دهد. حال مطابق اخبار منتشرشده توسط انجمن NFC، بناست محدودیت 5 میلی‌متری فعلی فاصله دستگاه‌ها در ارتباط NFC از میان برداشته شود.

انجمن NFC به عنوان گروهی که در سال 2004 میلادی توسط غول‌های بزرگ فناوری همچون سونی، شرکت نیمه‌رسانای NXP و نوکیا تاسیس شده، به تازگی ضمن انتشار نقشه‌ راه این فناوری، طراحی مجدد و به‌روزرسانی چشم‌انداز NFC را تا سال ۲۰۲۸ میلادی وعده داده است.

بر اساس اطلاعات منتشرشده در وب‌سایت این انجمن، برنامه اصلی افزایش برد NFC به میزان چهار تا شش برابر خواهد بود. انجمن NFC که ابرشرکت‌های فناوری از جمله اپل و گوگل نیز در آن مشارکت دارند، از پنج طرح اصلی برای توسعه این فناوری طی دو تا پنج سال آینده رونمایی کرده که مهم‌ترین آن‌ها تلاش برای افزایش دامنه اتصالات NFC از نظر فاصله است تا از این طریق فرایند موسوم به پرداخت‌ بدون تماس (contactless payment) به طور واقعی و بدون نیاز به تماس دو گوشی صورت گیرد. امری که نه تنها بر سهولت استفاده از این شیوه می‌افزاید، بلکه ضمن تسریع انجام تراکنش‌ها، کاربران را از تنظیم و تراز دقیق دو دستگاه نیز بی‌نیاز می‌سازد.

البته در کنار افزایش دامنه مکانی اتصال NFC، پیشرفت قابلیت شارژ بی‌سیم با استفاده از NFC از دیگر برنامه‌های مهم این انجمن به شمار می‌رود. مطابق این برنامه، کوشش گروه طراحی بر افزایش توان انتقال بی‌سیم انرژی و بهبود ظرفیت شارژ از 1 وات به رقم چشم‌گیر 3 وات خواهد بود. این به‌روزرسانی در صورت موفقیت، امکانات شارژ بی‌سیم را برای دستگاه‌های کوچک‌تر نیز فراهم می‌آورد و در عین حال مسیر را برای برنامه‌های نوآورانه‌ای که پیش‌تر قابل اجرا نبودند، هموار می‌سازد.

علاوه بر این برنامه‌ها، انجمن NFC در پی چندمنظوره کردن هر ارتباط NFC (که در اصطلاح NFC tap یا تماس NFC خوانده می‌شود) است تا از این طریق کاربران بتوانند با یک بار ضربه زدن یا tap چندین عملکرد را به انجام رسانند. این تغییر نیز کاربردهای بی‌شمار و جذابی را به همراه خواهد آورد.

همچنین گوشی‌های هوشمند مجهز به NFC می‌توانند در آینده به ‌عنوان پایانه‌های فروشگاهی هم عمل کنند. چنان که اپل نیز در حال حاضر با استفاده از قابلیت Tap to Pay به دارندگان آیفون اجازه می‌دهد از دستگاه‌ خود به عنوان پایانه پرداخت استفاده کنند. حضور این ویژگی به عنوان یک استاندارد، این امکان را برای افراد بیشتری (به ویژه در کشورهای در حال توسعه که عمدتا محصولات اندرویدی را به کار می‌گیرند) فراهم می‌سازد تا از دستگاه‌های خود به عنوان ابزاری برای پرداخت استفاده کنند.

البته باید توجه داشت که با وجود احتمال بالای تحقق این پیشرفت‌ها، نباید در کوتاه مدت چشم انتظار آن‌ها بود و روند طراحی، توسعه و تولید انبوه گوشی‌های مجهز به فناوری‌های جدید، معمولا به ماه‌ها و شاید سال‌ها زمان نیاز دارد؛ چنان که انجمن NFC نیز بدون اشاره به مدت دقیق تنها بازه‌ای دو تا 5 ساله را به عنوان زمان احتمالی اجرایی شدن این فناوری‌ها عنوان کرده است.

منبع: http://www.مایفون مگ/news/view-4953-nfc-forum-unveils-nfc-s-technology-roadmap-through-2028.aspx

محمدصادق مجدی

محمدصادق مجدی هستم با بیش از 14 سال سابقه بازاریابی و تولید محتوای تکنولوژی برآنم که اطلاعاتم را با شما به اشتراک بذارم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا