اخبار فناوری

تکنولوژی چگونه به ایده‎آل گرایی در تناسب اندام دامن زده؟

همه ما از خطراتی که بی تحرکی، استفاده از گوشی هوشمند و بطورکلی تکنولوژی بر زندگی ما گذاشته است شنیده‌ایم اما کمتر کسی هست که به تاثیر شگفت انگیز تکنولوژی بر سلامتی و تناسب اندام بیندیشد. برای درک بهتر این مساله، این نوشتار را به نفوذ تکنولوژی در تناسب اندام، فیتنس و بدنسازی اختصاص داده‌‎ایم.

تکنولوژی چه تاثیری بر تناسب اندام گذاشته است؟

شاید نظر عموم مردم این باشد که با ورود تکنولوژی به زندگی روزمره انسان‌ها، شیوع چاقی بیشتر شده است و سال‌‎ها قبل چقدر مردم خوش اندام‌تر بوده‌اند. در اینکه شیوع چاقی با سبک زندگی مدرن بیشتر شده است شکی نیست اما به این موضوع توجه نمی‌‎شود که تکنولوژی رسیدن به تناسب اندام را نسبت به گذشته آسانتر کرده است. برای مثال در دهه 70 شمسی، اگر شما به چاقی یا اضافه وزن مبتلا می‌‎شدید، باید به صورت حضوری به مطب یک متخصص تغذیه مراجعه می‌کردید تا با معاینه‌‎ و بررسی وضعیت شما، یک رژیم غذایی لاغری طراحی کند. در صورتی که امروزه رژیم‌‎های اینترنتی (e-diets) داغ‌‎ترین مبحث حوزه تناسب اندام هستند. شما می‌‎توانید با یک کلیک، به صدها متخصص تغذیه زبده دسترسی پیدا کنید و بدون نیاز به مراجعه حضوری، بهترین برنامه‎های غذایی را تهیه کنید. علاوه بر این، تکنولوژی باعث شده علم تغذیه و تناسب اندام به خوبی پیشرفت کند و تاثیر رژیم‌‎های فعلی بر لاغری، چندین برابر گذشته است. برای مثال حداکثر کاهش وزنی که یک فرد می‌‎توانست تجربه کند، 2 تا 4 کیلوگرم در ماه بود اما امروزه تا 10 کیلوگرم کاهش وزن در ماه، بدون آسیب به سلامتی برای فرد امکان‌‎پذیر است.

بیشتر بخوانید: پکیج طلایی محمد زمانی فیت، یک تیر و سه نشان!

 

نقش تکنولوژی در ورزش

با پیشرفت تکنولوژی، علم ورزش هم به خوبی ارتقا یافته است. شما در گذشته برای رسیدن به یک بدن تنومند و خوش فرم باید آسیب‌‎های زیادی را متحمل می‌‎شدید، اما با پیشرفت علم فیزیولوژی ورزشی و بیومکانیک، با کمترین آسیب می‌‎توانید بهترین عضله سازی را انجام دهید. برای درک بهتر این مساله، کافیست قهرمانان مستر المپیا را در طول سالیان متمادی با هم مقایسه کنید تا به پیشرفت آن‎ها در طول سال‌‎های گذشته پی ببرید. این مساله بدون پیشرفت تکنولوژی میسر نبود. در حال حاضر به هر باشگاهی مراجعه کنید، بهترین تجهیزات ورزشی با کیفیت بالا به وفور یافت می‌‎شود در صورتی که در گذشته شاید این تنوع وجود نداشت و کار برای ورزشکاران سخت‌‎تر بود.

نقش تکنولوژی در تهیه مکمل‎های غذایی

امروزه با توجه به پیشرفت صنایع غذایی، مکمل‌‎های گوناگونی در زمینه تناسب اندام و فیتنس به بازار عرضه شده که با کمترین عوارض، بیشترین فواید را برای سلامتی فرد دارند. مثلا مکمل‌‎های مولتی ویتامینی متنوع که تمام نیاز بدن ما به ریزمغذی‌‎ها را تامین می‌‎کنند.

بالاخره تکنولوژی خوب است یا بد؟

در عرصه تناسب اندام و فیتنسُ‌ُ‌ُ‌ُ، تکنولوژی مزایا و معایب خاص خودش را دارد. امروزه مهمترین خظری که سلامت انسان‌‎ها را تهدید می‎کند، بی تحرکی است که با توجه به سبک زندگی مدرن و ماشینی ایجاد شده است. پس اگر مزایا و معایب تکنولوژِی بر سلامت را در دو کفه‌ی یک ترازو قرار دهیم، مزایای آن نسبت به معایب آن بیشتر به چشم می‌‎آید. برای اینکه بتوانیم در عین بهره گرفتن از تکنولوژی ضررهای آن را کمتر کنیم، لازم است این 5 قانون را به خوبی رعایت کنیم:

پیاده روی روزانه ترک نشود

همانطور که گفته شد، مهمترین خطر تکنولوژی برای سلامت انسان‌‎ها بی تحرکی است. بی تحرکی به دلیل افزایش ریسک خطرات قلبی و عروقی، چاقی، بیماری‌‎های متابولیکی مثل دیابت نوع دو و التهاب بدن موضوعی هست که باید آن را جدی گرفت. برای همین سعی کنید روزانه حداقل 40 دقیقه پیاده روی مداوم داشته باشید. استفاده از اپلیکیشن‌‎های قدم شمار و کالری شمار در این زمینه بسیار موثر است.

حتما روزانه 8 لیوان آب بخورید

تمامی واکنش‌های شیمیایی بدن انسان در آب اتفاق میفتد پس اگر مقدار کافی آب ننوشیم، بسیاری از فرآیندهای بیولوژیک انسان مختل می‌‎شود. به علت استفاده بیش از حد از تجهیزات الکترونیکی و هوشمند، ممکن است فراموش کنیم به اندازه کافی آب بنوشیم برای همین بهترین کار این است گوشی خود را زنگ بزاریم تا به ما یاد آوری کند وقت نوشیدن آب شده است.

حتما به موقع بخوابید

درصد زیادی از مردم به دلیل اینکه تا پاسی از شب گوشی خود را چک می‌‎کنند و به شبکه‌‎های اجتماعی سر می‌‎زنند، معمولا دیرتر و کمتر از حالت طبیعی می‌‎خوابند. بهترین توصیه این است که شب‌‎ها قبل از خواب گوشی را به رخت خواب خود نبرید و از خود دور نگه دارید.

حتما ورزش کنید

شاید فکر کنید هرکسی وقت زیادی برای ورزش کردن ندارد و لازم است حتما در باشگاه تمرین کنیم. اما با یک برنامه درست ورزشی به همراه یک جفت دمبل و یک عدد کش می‌توان تمرین خیلی خوبی انجام داد که تمامی عضلات شما را تقویت کند. محمد زمانی فیت با بروزترین متد علم فیتنس، برای افراد مختلف تمرین در منزل طراحی می‎‌‎کند که در کوتاه‌‎ترین زمان ممکن، به هدف خود یعنی تناسب اندام می‌‎رسند.

حتما رژیم غذایی خود را اصلاح کنید

خوشبختانه با توجه به وفور متخصصین تغذیه در فضای اینترنت، بدون نیاز به مراجعه حضوری، می‌‎توانید برنامه غذایی خیلی خوبی دریافت کنید. برای مثال سایت محمد زمانی فیت، برنامه‌‎های تمرینی، اصلاحی و رژیمی را در قالب یک پکیج به کاربران خود ارائه می‌‎کند. افرادی که این پکیج را تهیه کرده‌‎اند، با صرف کمترین هزینه و زمان، توانسته‌‎اند به تناسب اندام شگفت انگیزی برسند.

سخن آخر

نفوذ تکنولوژی به زندگی روزمره ما به صورت روز افزون و پرشتاب‌‎تر از قبل ادامه دارد لذا مجبوریم خود را با این سبک زندگی تطبیق دهیم. علیرغم آسیب‌‎هایی که این مدل زندگی به سلامت انسان‌‎ها وارد کرده است، فواید بسیار زیادی هم برای ما داشته است. در صورتی که با چالش‌‎های آن کنار بیاییم و بتوانیم ضررهای احتمالی را خنثی کنیم، می‌‎توانیم از تکنولوژی در راستای بهبود و ارتقای سلامتی خود استفاده کنیم.

منبع: https://مایفون مگ.ir/2023/12/25/%D8%AA%DA%A9%D9%86%D9%88%D9%84%D9%88%DA%98%DB%8C-%DA%86%DA%AF%D9%88%D9%86%D9%87-%D8%A8%D9%87-%D8%A7%DB%8C%D8%AF%D9%87%D8%A2%D9%84-%DA%AF%D8%B1%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%AA%D9%86/

Updated: 2024-02-17 09:49:48

تحریریه مای فون مگ

محمدصادق مجدی

محمدصادق مجدی هستم با بیش از 14 سال سابقه بازاریابی و تولید محتوای تکنولوژی برآنم که اطلاعاتم را با شما به اشتراک بذارم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا