اخبار فناوری

تراشه کوالکام Snapdragon XR2 Gen 2 و Snapdragon AR1 Gen 1 رسما معرفی شدند: برای هدست و عینک هوشمند

با این‌که حدودا ۴ ماه از رونمایی هدست واقعیت ترکیبی Meta Quest 3 می‌گذرد اما متا ترجیح داد تا دوباره آن را در رویداد Connect 2023 خود نمایش دهد. این هدست در کنار عینک هوشمند Ray-Ban Meta Smart Glasses در رویداد دیروز Meta حضور داشت اما شاید وجه مهم‌تر این محصولات، تراشه‌های‌شان باشد. به تازگی تراشه کوالکام Snapdragon XR2 Gen 2 و Snapdragon AR1 Gen 1 رسما معرفی شدند که برای هدست و عینک هوشمند استفاده خواهند شد.

تراشه کوالکام Snapdragon XR2 Gen 2 و Snapdragon AR1 Gen 1

معاون کوالکام، Hugo Swart تأیید می‌کند در تراشه Snapdragon XR2 Gen 2 برای اولین بار است که تشخیص ویژگی و ردیابی 6DoF مستقیماً در تراشه هدست واقعیت مجازی این برند ارائه می شود.

به لطف چنین قابلیتی، هدست‌هایی مانند Quest 3 می‌توانند یکی از «فشرده‌ترین» وظایف خود را به تراشه اختصاصی محول کنند تا شما را دائماً در یک محیط سه‌بعدی جهت‌گیری کرده و در عین حال مصرف انرژی و تأخیر را به بیش از نصف کاهش می‌دهند.

در مورد تأخیر، کوالکام می‌گوید هدست‌ها اکنون می‌توانند ویدیوی تمام رنگی محیطی را با متوسط تأخیر تنها 12 میلی‌ثانیه ارائه دهند. این به سرعت تراشه Apple R1 موجود در ویژن پرو اپل است.

Snapdragon XR2 Gen 2

Snapdragon XR2 Gen 2

اگرچه کوالکام هشدار می‌دهد که این موضوع به رزلوشن دوربین و سرعت بقیه موارد بستگی دارد. مثلا عملکرد هدست کوئست ۳ متا با تراشه Snapdragon XR2 Gen 2 در این بخش خوب ارزیابی شده است.

به طور کلی، کوالکام عملکرد پردازنده گرافیکی را تا ۲.۵ برابر، عملکرد هوش مصنوعی را تا ۸ برابر و «بهره وری انرژی GPU را تا ۵۰ درصد بهبود داده است. البته همه این موارد به صورت همزمان ارائه نمی‌شود و شرکت‌ها می‌توانند بر اساس اولویت خود، این پیشرفت‌ها را انتخاب کنند.

متا ظاهراً عملکرد را نسبت به عمر باتری ترجبح است. اندرو باسورث، مدیر ارشد فناوری Meta پیش از این گفته بود که عملکرد باتری Quest 2 و Quest 3 “تقریباً یکسان” و حدود ۲ تا ۳ ساعت خواهد بود.

متا یک “بند باتری” (باتری بیرونی) اختیاری را برای Quest 3 ارائه کرده که چند ساعت به عمر باتری اضافه می‌کند، درست مانند Quest 2.

Snapdragon AR1 Gen 1

Snapdragon AR1 Gen 1

تراشه Snapdragon AR1 Gen 1 بیشتر در مورد ارائه کردن قابل ثبت عکس‌، ویدیو و اتصال به گوشی هوشمند برای «عینک‌های سبک و زیبا» است که مصرف انرژی کمتر از یک وات داشته باشند.

کوالکام می‌گوید از نظر تئوری این تراشه می‌تواند از نمایشگرهای دوگانه ۱۲۸۰×۱۲۸۰ در هر چشم، عکاسی ۱۲ مگاپیکسلی و ویدیوهای شش مگاپیکسلی پشتیبانی کند. همچنین می‌تواند مسیریابی گام‌به‌گام، ترجمه بلادرنگ، دستیارهای صوتی و جستجوی صوتی را تقویت کند.

این تراشه که در عینک هوشمند Ray-Ban Meta Smart Glasses استفاده شده صرفا برای دستورات صوتی، عکاسی 12 مگاپیکسلی، ویدیوی 1080p با نرخ 30 فریم‌برثانیه و جلوه صوتی فضایی استفاده می‌شود. این عینک بدون نمایشگر طراحی شده است و متا می گوید باتری با هر بار شارژ چهار تا شش ساعت دوام می‌آورد.

عینک هوشمند Ray-Ban Meta Smart Glasses با تراشه Snapdragon AR1 Gen 1 رسما معرفی شد

هر دو تراشه مبتنی بر فرآیند 4 نانومتری هستند و از Wi-Fi 7 در کنار بلوتوث برای اتصال به دیگر دستگاه‌ها پشتیبانی می کنند. برخلاف Snapdragon AR1 Gen 1 که یک تراشه زیر یک واتی است، تراشه Snapdragon XR2 Gen 2 برای دستگاه هایی با توان بیش از 10 وات طراحی شده است.

کوالکام در مورد اینکه آیا این تراشه‌ها نسبت به نسل‌های قبلی خود قیمت بالاتری دارند یا خیر، اظهارنظری نمی‌کند. متا قرارداد چند ساله ویژه‌ای با کوالکام برای تراشه‌های سفارشی هدست‌های خود دارد، اما اسوارت می گوید این تراشه‌ها مختص متا نیستند.

نظر شما درباره تراشه‌های جدید کوالکام چیست؟

منبع: https://مایفون مگ.ir/2023/09/28/%D8%AA%D8%B1%D8%A7%D8%B4%D9%87-%DA%A9%D9%88%D8%A7%D9%84%DA%A9%D8%A7%D9%85-snapdragon-xr2-gen-2-%D9%88-snapdragon-ar1-gen-1-%D8%B1%D8%B3%D9%85%D8%A7-%D9%85%D8%B9%D8%B1%D9%81%DB%8C-%D8%B4%D8%AF%D9%86/

تحریریه مای فون مگ

محمدصادق مجدی

محمدصادق مجدی هستم با بیش از 14 سال سابقه بازاریابی و تولید محتوای تکنولوژی برآنم که اطلاعاتم را با شما به اشتراک بذارم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا